Forum » Ruter och Bridgemate » Bugg i programmet till Dealer4?

Bugg i programmet till Dealer4?

4 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Boel Hedengran
Bild för Boel Hedengran
Bugg i programmet till Dealer4?

Jag vet inte riktigt var jag skall ställa min fråga men detta verkar vara den riktigaste gruppen.
Igår kväll hände något ytterst märkligt på klubben. När vi hade spelat några brickor sa en av spelarna: ”Spelar vi rätt brickor? Jag känner igen den här brickan från igår.” Jag hade själv spelat tävlingen dagen innan och inte känt igen någon bricka. Men det hände igen. Och igen. Och så småningom kom det en bricka som jag själv också kände igen.
Jag blev irriterad på mig själv för jag trodde att jag laddat in fel givsamling i ruter. Men kom på att så kunde det ju inte vara. Det var helt andra fysiska brickor än på måndagen men givarna var desamma.
Så jag gick och kollade givsamlingarna i den dator som är kopplad till vår brickläggningsmaskin och döm om min förvåning: det fanns två olika givfiler (med olika namn) som var identiska. Hur kan något sådant inträffa? Det borde vara en statistisk omöjlighet (eller tänker jag fel?) att programmet Dealer tillverkar två exakt identiska givsamlingar. Vad kan ha hänt?

Stefan Olausson

Intressant….

Antingen nåt systemfel/handhavandefel, då filerna skapades.

Eller….
Detta har tyvärr hänt flera ggr i bridgens digitala historia, även tävlingar på toppnivå, att slumpgeneratorn på nåt sätt råkar initieras med samma startvärde (seed/frö), och då blir hela serierna identiska.

Läste en artikel nånstans för ett tag sen om sådana incidenter…

Intressant se vad du får för svar på detta.

Stefan Olausson

Du skriver att mjukvaran Dealer genererat filerna…

Finns det nån support för det programmet?
Du bör nog kontakta dom i så fall, och få detta utrett.

Lars-Magnus Gustafsson

I Dealer4:s programvara finns en inbyggd kontroll där den kontrollerar unikheten.
Att samtliga brickor skulle genereras exakt lika borde dock vara rätt så osannoligt.

Logga in för att kommentera