Forum » Covid 19 » Skärpning!

Skärpning!

12 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Jerry Mähler
Bild för Jerry Mähler
Skärpning!

Man blir förskräckt när man läser detta forum hur en del resonerar. Har ni inga äldre släktingar eller andra i er närhet med riskabla sjukdomar?

Om ni själva inte bryr er så tänk då på era medmänniskor. Eller alla som dagligen arbetar i vården och deras kamp för att hjälpa alla andra.

Hur kan någon överhuvudtaget försvara att man inte ska följa de råd som FHM och regeringen ger ut?
Göm er inte bakom att ”andra gör så” utan ta fasta på antalet 8 personer oavsett om det kan räknas som privat eller allmän samling.

Om vi tillsammans fixar några månader till kan vi kanske börja om med bridgen under våren.

Ser fram mot 2021 Bridgefestival och där få möjligheten att träffa många av er trevliga bridgespelare.

Carl-Henrik Nauclér

Jerry Mähler skrev:


Man blir förskräckt när man läser detta forum hur en del resonerar. Har ni inga äldre släktingar eller andra i er närhet med riskabla sjukdomar?

Om ni själva inte bryr er så tänk då på era medmänniskor. Eller alla som dagligen arbetar i vården och deras kamp för att hjälpa alla andra.

Hur kan någon överhuvudtaget försvara att man inte ska följa de råd som FHM och regeringen ger ut?
Göm er inte bakom att ”andra gör så” utan ta fasta på antalet 8 personer oavsett om det kan räknas som privat eller allmän samling.

Om vi tillsammans fixar några månader till kan vi kanske börja om med bridgen under våren.

Ser fram mot 2021 Bridgefestival och där få möjligheten att träffa många av er trevliga bridgespelare.

När jag var gymnasist var jag övertygad om att alla som inte höll med mig antingen var onda eller dumma i huvudet. Jag trodde också att det var en lyckad debatteknik att ta till brösttoner för att få dessa dumhuvuden att se ljuset. Märkligt nog gjorde de inte det.

Du måste väl förstå att denna fråga liksom allt annat handlar om avvägningar? Man skulle kunna uppnå nollvisionen om döda i trafiken genom att ha en fartgräns på 10km/h och hjälmtvång på fotgängare, men det skulle orskaka betydligt större problem än dagens trafikolyckor. Samma sak här, jag är övertygad om att vi kommer förlora många fler människoår pga de drakoniska åtgärder som införts pga detta virus än av viruset självt, för att inte tala om alla andra problem.

Boel Hedengran
Bild för Boel Hedengran

Jag vill dela med mig till er av min egen upplevelse av situationen sedan mitten av mars, när vi stängde ner verksamheten på vår klubb i Trelleborg, BK Zonen.
Jag har i närmare trettio år varit synnerligen aktiv i min förening, sedan min pensionering för 12 år sedan har jag arbetat ca en normal halvtidstjänst för klubben och haft stort utbyte av det socialt. När vi stängde den 12 mars trodde jag att jag skulle få ca två veckors ”semester”. Men hej vad jag bedrog mig. Vi har fortfarande stängt, har inte ens tänkt tanken att vi skulle kunna starta någonstans längs vägen hit, där vi är idag. Som det ser ut nu kanske vi kan komma igång i mars/april.
Den första månaden utan bridge var jag djupt deprimerad, det ska inte stickas under stol med det. Sedan började jag spela på Funbridge och har fortsatt med det även om det är en mycket otillräcklig ersättning för ”riktig bridge”. Jag spelar även en del på BBO och har glädje av det. Jag kan tänka mig att många andra har känt och känner som jag.
Men: Ingen gång under dessa månader har jag tyckt att jag skulle vilja försöka sätta mig över de råd och restriktioner som myndigheterna har utfärdat. Jag vet att många tycker att man inte behöver rätta sig efter FHM:s instruktioner men det är i mina ögon en mycket okamratlig inställning. Om du inte bryr dig om din egen hälsa, så är det ju din sak, du kanske inte ens blir särskilt sjuk om du får Covid. Men om du smittar ner din omgivning kan du i förlängningen orsaka dödsfall. Om du har tur och det inte händer, kan du i alla fall orsaka svår sjukdom hos andra och på så sätt åsamka människor lidande och utsätta vårdanställda för extra arbete. De har redan idag alldeles för mycket att göra.
Så snälla alla ni: Håll ut tills FHM och regeringen säger att vi kan börja leva ett något så när normalt liv igen.

Jan Eric Larsson
Bild för Jan Eric Larsson

Ja, Boel, du har så rätt!

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Carl-Henrik Nauclér skrev:


När jag var gymnasist var jag övertygad om att alla som inte höll med mig antingen var onda eller dumma i huvudet. Jag trodde också att det var en lyckad debatteknik att ta till brösttoner för att få dessa dumhuvuden att se ljuset. Märkligt nog gjorde de inte det.

Du måste väl förstå att denna fråga liksom allt annat handlar om avvägningar? Man skulle kunna uppnå nollvisionen om döda i trafiken genom att ha en fartgräns på 10km/h


Jag har lite andra tips till dig angående din debatteknik och det kanske viktigaste är att du inte skall vara så dryg. Det är väldigt osympatiskt och gör att din argument blir sekundära. Jag kommer ihåg i våras när jag kritiserade att S:t Erik vägrade stänga ner och du skrev: ”dina rädslor kan jag inte göra något åt”. Vilket förminskande. Rädslor? Jag satt i England och var knappast rädd för att stockholmare spelade bridge.

Och du skall inte hitta på saker. Antyd tex inte att dina meningsmotståndare tycker att alla som inte håller med dem är onda eller dumma i huvudet. Skall jag vara ärlig tycker vi nog att ni på S:t Erik är det lite men vi gör det inte med alla andra som inte håller med oss i andra frågor.

Skriv inte heller som om du pratar till ett barn för vi förstår nog alla att det handlar om avvägningar. Vi är bara inte överens om hur de skall göras.

Hitta inte heller på löjliga och överdrivna exempel. Ditt med fartgräns är iofs inte så dumt om man rimligare istället sagt att maxhastigheten utanför en skola är bestämd till 30 km/h men en del kör 60 eftersom bilen har servobromsar och tror att hela ekonomin annars klappar ihop.

Lars Andersson

Tack Boel!

Läget i Stockholm

”Antalet avlidna i covid-19 i Stockholm ökar också och Björn Eriksson är kritisk till hur vissa människor inte verkar ha brytt sig om det allvarliga läget.

– Vi stockholmare har trängts för mycket och haft för många kontakter utanför hushållet. Det här fungerar just nu för att vårdpersonal återigen gör ett fantastiska insatser. Men det håller inte i längden, säger han och fortsätter:

– Nu får det vara nog. Det kan inte vara värt det här för att ha after work och trängas för julklappshopping eller ses över en adventsfika. Konsekvenserna blir fruktansvärda.”

Carl-Henrik Nauclér

Torbjörn Jönsson skrev:

Jag har lite andra tips till dig angående din debatteknik och det kanske viktigaste är att du inte skall vara så dryg.

Tack Torbjörn, man skulle kunna säga en del väl valda ord om huruvida du är rätt person att tipsa om hur man inte är dryg, men skippar det.

Per Jephson

Bara så att jag förstår…. har de ”drakoniska” åtgärder som myndigheterna ålagt oss orsakat mer lidande och sorg än själva orsaken till denna urskillningslösa pandemi eller är det ett dystopiskt framtids-scenario?

Johan Wahlberg

Lars Andersson skrev:


– Vi stockholmare har trängts för mycket och haft för många kontakter utanför hushållet. Det här fungerar just nu för att vårdpersonal återigen gör ett fantastiska insatser. Men det håller inte i längden, säger han och fortsätter:

– Nu får det vara nog. Det kan inte vara värt det här för att ha after work och trängas för julklappshopping eller ses över en adventsfika. Konsekvenserna blir fruktansvärda.”

Det måste skiljas på äpplen och päron. Att jämföra spel på S:t Erik med att trängas på afterwork, adventsfika och julklappsshopping är patetiskt. 48 personer (max) på 800 kvadratmeter är inte att tränngas.

Det är väldigt svåra gränsdragningar och beslut som varje individ behöver fatta. Vi kan konstatera att det på S:t Erik verkar fungera mycket väl och än så länge finns det inga som helst tecken på smittspridning. Kanske just för att var och en som kommer hit tänker efter före och tar sitt ansvar för att göra det på ett korrekt sätt.

Personligen tycker jag att det är svårt att veta vad som är rätt. Det som får mig att väga över till att man i viss mån måste fortsätta leva sitt liv är att vi inte kan stänga ner samhället. Vi måste därför kunna fortsätta med fritidsaktiviteter, shopping, visst resande etc etc. Dock under kontrollerade former och med mycket sunt förnuft.

Anders Lundqvist
Bild för Anders Lundqvist

Helt obegripligt att sätta bridgespel på lokal så högt, när sjukvården går på knä. Tror tyvärr att det gått så mycket prestige i detta att det lönar föga att försöka mana till försiktighet och ansvarstagande.

Lars Andersson

Sydkorea har lyckats bromsa spridningen. Bland annat har man mycket aktiv spårning av smittade. Det har gett slutsatser om hur smittan kan spridas inomhus.

”Lee and his team re-created the conditions in the restaurant — researchers sat at tables as stand-ins — and measured the airflow. The high school student and a third diner who was infected had been sitting directly along the flow of air from an air conditioner; other diners who had their back to the airflow were not infected. Through genome sequencing, the team confirmed the three patients’ virus genomic types matched.

”Incredibly, despite sitting a far distance away, the airflow came down the wall and created a valley of wind. People who were along that line were infected,” Lee said. “We concluded this was a droplet transmission, and beyond” 6.6 feet.”

Peter Törnblom

På 800 kvm får man vara 48 personer + TD. På Friends arena som är lite större får man vara 8 åskådare. Kanske ger lite perspektiv.

Logga in för att kommentera