Dagliga vinter

24 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Lennart Johansson
Dagliga vinter

Även om det saknas ett lag enl. inbjudan för att dagligan skall genomföras hoppas jag att detta ändå går att lösa.

Sylve Larsen
Bild för Sylve Larsen

Håller med Lennart

Lars-Göran Larsson

Inte för att jag tycker det är så viktigt, men …
Med sex lag blir det fem matcher. Alltså funkar tre speldagar inte så bra. Med fem lag blir det fyra matcher/lag och och om de spelas fem tisdagar får varje lag en förutbestämd ledig dag, alltså en match per dag för varje närvarande lag (men jag gissar att man då skulle gilla 24-brickorsmatch istället för inbjudans 12-brickors och det gillar kanske inte alla eller majoriteten).
Se det inte som ett förslag bara en möjlighet bland många andra.

Lars-Göran Larsson

Lennart önskar dagligan löses.
Jag önskar han eller någon löser 4hj med spader knekt i utspel, som den skulle spelats i dagligan.

K4
98
K8643
7643
ED86
KDkn1076
10
E8
Nord
Öst
Syd
Väst
Nord giv
Ingen i zonen
Sylve Larsen
Bild för Sylve Larsen

Bra förslag! Om man vill uppfylla inbjudan. Kan man ju spela 2x12 brickor mot samma lag/samma dag. Med resultat och silverpoäng efter varje 12-brickorsmatch.

Lennart Johansson

Ta sp K, spela sp 4 till E, sp till stöld, kl till E, Sp D till stöld, verkar vara bästa säkerhetsspelet för hemgång.

Lars-Göran Larsson

Star Högsta kvalitet på analysen.

K4
98
K8643
7643
75
43
Ekn972
Kkn95
ED86
KDkn1076
10
E8
kn10932
E5
D5
D1032
Nord
Öst
Syd
Väst
Nord giv
Ingen i zonen
De flesta inser att en spaderstöld är bättre chans än att spela mot ruter kung som också kan ge hemgång.
Men med sitsen ovan blir det straff med en (1) spaderstöld av spelföraren och därefter försök till uttrumfning. Väst kommer in och försvaret ger öst en spaderstöld! Det garderar Lennart genom att stjäla även spaderdam.
Lars-Göran Larsson

På börsen brukar de kalla en dålig nyhet för ”omvänd vinstvarning”. Det skulle kunna vara rubriken eller varningen här.
3NT heter kontraktet.

1097
E76
E74
ED64
Dkn843
KD8
D105
K7
3
Nord
Öst
Syd
Väst
Nord giv
Ingen i zonen
Utspel ser ni är ruter 3
Hur kan man få straff här?
Dvs genom ett felspel man ska undvika, fastän det ser ut som man i det närmaste har 10-11 spel.
Kjell Glans

Thinking undrar vilket kontrakt jag spelar hmmm

Lars-Göran Larsson

Kjell Glans skrev:


Thinking undrar vilket kontrakt jag spelar hmmm


Bra och väsentlig fråga, Kjell. Framförallt för att kunna lösa problemet - du får en ministjärna *.
Själv får jag en jättegroda  Envy .
(strax kommer frågeställningen ovan att vara uppdaterad)
Lennart Johansson

Om utspelshanden har 5 korts ru, och mth lägger ru kn, gäller det att
inte reflexmässigt ta ru D, utan lägga lågt. Nu går kontraktet hem om inte mtv har båda sp.honnörerna. De går även hem om mtv har båda sp honnörerna samt 6k ru, då mth måste byta färg i stick 2.
Om nu spelföraren felaktigt tar ru D i stick ett och går in på bordet och spelar spader går kontraktet fortfarande hem om inte öst är vaken och sätter i sin honnör direkt, något som jag tror ofta missas, särskilt med sp K.

Lars-Göran Larsson

Star Skarpsynt!

1097
E76
E74
ED64
E65
kn102
kn2
kn9853
Dkn843
KD8
D105
K7
K2
8543
K9863
102
Nord
Öst
Syd
Väst
Nord giv
Ingen i zonen
I 3NT med ruter till knekt och dam går kontraktet inte hem (men duckar man får man sen tio spel)
Lars-Göran Larsson

Ex
Eknxx
xxxx
xxx
KDxxx
KD
Exx
EKD
Nord
Öst
Syd
Väst
Syd giv
Ingen i zonen
Väst
Nord
Öst
Syd
2
Pass
2
Pass
2NT
Pass
3
Pass
3
Pass
6NT
Pass
Pass
Pass
Utspel kl knekt, skönt att slippa ruterutspel så att kontraktet går att gardera lite bättre.
Normalt sitter spader 4-2, så man kan avblocker hj K och D, saka två ruter på hj E och kn, sedan ställa upp spaderfärgen och få 12 (13) stick.
Men hur säkerspelar du? Om försvararen med fyra spader kommer in och har en hjärter kvar går det illa. Kan du undvika det?
Lennart Johansson

Ta K+D i hj och spela låg spader runt.

Lars-Göran Larsson

Star Så korrekt det kan bli.
Problemen ställs nästa alltid som säkerhetspel och största chansen. Något man inte kan utnyttja till fullo i partävling.
Jag tycker det är lite synd att bridge inte spelas mer med den typen av beräkning, vilket skulle ge plus åt vackert uttänkta spel i större omfattning.
I given ovan ska man troligen försöka ta sina stick ovanifrån för att med under 50% chans ta alla stick (mycket värt i partävling om kontraktet är vanligt). Och här ska man också försöka slå 6 spader som är ett lika vanligt kontrakt.

Lars-Göran Larsson
  1. Senaste dagliga hade jag 1062 / 9843 / ED6 / KD6 i första hand i zon mot ozon. Jag passade men MTV öppnade 1 sp 5k 12+. Det blev två pass och min tur igen. Vad bjuder jag bäst? Pass eller … ?
  2. En annan var 10953 / D9 / Dkn4 /K1054 då din partner öppnar 1NT.
    Vad bjuder jag bäst? Pass, 2kl, 2NT eller … ?
Lennart Johansson
  1. Har öh överstark nt hand eller har partner öppn.hand med spader.
    Jag väljer pass.
  2. 2kl högf.fr. till en 15-17 nt.
Lars-Göran Larsson

Lars-Göran Larsson skrev:


2. En annan var 10953 / D9 / Dkn4 /K1054 då din partner öppnar 1NT.
Vad bjuder jag bäst? Pass, 2kl, 2NT eller … ?


Min åsikt är att man inte chansar på att utgång inte kan stå. Alltså bjuder man 2kl och inviterar med 2NT eller 3sp beroende på svar från ÖH.
Det vore definitivt inte fel att prova 2NT som svar istället, kanske lättare att få nio än tio och samtidigt dölja lite av öppnarens och min hand.
En hand bevisar inget men en 3NT-miss när ÖH hade:
Ex / knxx /E109x /EDxx verkar onödig.
Lars-Göran Larsson

Lars-Göran Larsson skrev:


1. Senaste dagliga hade jag 1062 / 9843 / ED6 / KD6 i första hand i zon mot ozon. Jag passade men MTV öppnade 1 sp 5k 12+. Det blev två pass och min tur igen. Vad bjuder jag bäst? Pass eller … ?


Där är min bestämda åsikt att du bjöd fel, Lennart. 1NT är ett självklart bud för mig!
Har ÖH överstark sang har inget direkt förändrats eller farligt hänt.
Men skulle din andra variant (partnern har för mycket spader för UD och olämplig för inkliv) kan mycket förloras på pass.
Han hade Ekn82 / E7 / 104 / Ekn762 - dvs inte en inklivshand. Det är därför engelskan kallar våra balanseringar för ”protection bids”.

b) att man ska ha håll i spader för 1NT-bud är nonsens. Det spaderhållet har ju partnern. Jag tog f.ö. 11 stick med klöver ut för det var lätt att lösa spader och slutspela öppnaren (förlorade en ruter och en spader).
.
Ekn8x Ex 10x Eknxxx
10xx 98xx EDx KDx

Lars-Göran Larsson

Hur spelar man bäst färgen
Ekn82
1043
om man vet att MTV har minst fem?
Svar:Tvåan mot handen för att kolla vilket kort MTH ev har.

Lennart Johansson

Varför kan man inte kliva in med 2 kl på en sådan hand?

Lars-Göran Larsson

Det behövs en för lång utläggning för forumet. Sorry, jag skulle gärna göra det men… .
Ett lästips är Mike Lawrence ”Overcall” och i korthet kan jag möjligen säga att man saknar en klöver alternativt några hp till och en tjockare klöverfärg.
Min tro är också att elitspelare passar (fråga gärna några, jag kan ha fel) och det är också därför de har mer utvecklade balanseringar, både knep och oftare.
(1sp) - 2kl inkliv visar 11-17/18 med 6+ färg utom i vissa undantag då man har 15-17/18 och en objuden sidofärg om klövern är en god 5-färg. Jag är medveten om att det inte är klubbridge jag talar om. Och vad som fungerar för andra ska jag inte påstå är fel.

Lars-Göran Larsson

Det här är ett normalinkliv 2kl i min bok:
Kxx / xx / Kx / ED10xxx
Eller undantag med 5k kan det se ut så här:
xx / Kx / EDxx / EKknxx

Det är oerhörd intentionsskillnad på en enlägesinkliv
som jag utan tvekan gör med dessa kort mot 1kl:
Kkn9xx / x / xxx / Kxxx eller
kn10xxx / x / Exxx / Kxx
Exxxxx / xxxx / x / Kx
EKknxx / E / KDxx / xxx (mycket minusvärde i klöver bl.a. och ingen rolig färg att bjuda på 3-läget efter en inledande UD)
Samtliga oavsett zon och likväl i lagtävling.
Det handlar mer om att klara av svarsbuden!

(Det är bra att lära sig att utspelsvisning med inkliv har högst prio 3, först kommer a] kanske eget kontrakt, b] tar utrymme c] kanske offring eller konkurrenskontrakt och möjligen sen något om utspel ifall nu partnern blir den som ska göra det.)

För övrigt: i allsvenska spelade min partner ut Dxx i hjärter som enda straffande när jag klivit in med kn10xxx, vilket var i närmaste otänkbart annars. Så vem vet när något är ”utspelsvisande”?

Lars-Göran Larsson

För att visa att jag menar allvar med att 2 i lå är konstruktiva inkliv kan jag visa att när jag hade KJx/xxxx/Dx/Kxxx och budgivningen gick;
(1ru) - 2kl - (2sp) - ?
bjöd jag 2NT invit till utgång.
Utan att ”veta” att vi har sex klöverstick är ju budet närmast huvudlöst (men nu bara halvågad chans i lag, det var DM-kvalet).
Tyvärr bjöd motspelarna 4sp med hemgång! Bra gjort av dem. Smile

Logga in för att kommentera