DM lag

6 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Lars-Göran Larsson
DM lag

Efter anmälningstidens utgång delar TK in lagen i grupper (med lokal inriktning). Hemmalaget kallar till match. Men det finns väl inget som motsäger att en eller flera grupper, som tidigare år, själva kan välja att spela sammandrag? Och vi har väl som vanligt en gruppledare i varje grupp (som kan samordna föregående fråga)?
Antar att svaret har allmänt intresse så frågan ställs på forumet.

Thomas Axenbratt
Bild för Thomas Axenbratt

Du har helt rätt. Lagkaptenerna i varje grupp kommer överens om det blir sammandrag eller enskilda matcher i sin grupp. Så det kan bli olika lösningar i de olika grupperna.

Mer info kommer till lagkaptenerna när grupperna är klara strax efter anmälningstidens utgång.

Lars-Göran Larsson

Tack, trodde inte annat men eftersom det inte nämndes i inbjudan så … klargjort.

Lars-Göran Larsson

Går det att lägga resultat och tabeller för DM lag på lite mer logisk plats? Nu hittar man det inte vare sig under Distriktsmästerskap, Lag Open, DM kval eller DM ”kommande”. Det ligger inte ens i samma ”struktur” som samma tävling tidigare årgångar.

(För er som undrar hittas det under Tävling - Lagtävling. Är det kanske något tekniskt problem med BIT som gör att ni valt denna säregna plats?)
Nu har jag hittat det så ingen behöver ändra för min skull.

Lars-Göran Larsson

Kul från vår kvalmatch. Tyvärr missade jag en liten, liten detalj för att vi skulle spelat kvalet läckraste försvar (det grämer mig å det grövsta!).

EKDkn82
kn962
xx
E
9
KD7
knxx
Dxxxxx
10
E43
K109x
Kkn10xx
76543
1085
EDxx
x
Nord
Öst
Syd
Väst
Nord giv
Ingen i zonen
Väst
Nord
Öst
Syd
L-G
Lennart
Jonas
Petra
1
Pass
1NT
Pass
2 1
Pass
3NT
Pass
Pass
Pass
115-16 med 6+ spader

Jag valde utspel hj 10 (10-12 regeln!).
Petra valde att lägga lågt från bordet och ta esset men observera att täckning 10-J-D-E ger samma spel (om hon inte tar esset spelas bordets klöveress och ingång bort).
Avblockering sp 10 - följt av klöver till ess och spader i botten.
Motspelarna ser nu åtta spel och att kontraktet går hem om hon har ruter ess (eller KD + kl K). Lågmarkering kl och högmarkering ruter klargjorde försvarets kort någorlunda.
Därefter ruter till mask eller ruter till kung spelar ingen roll. Väst tar sticket och löser nu upp hjärtern till två stick till försvaret.
96x
x
K7
kn
D
K10
Kkn
8x
Ex
Nord
Öst
Syd
Väst
Nord giv
Ingen i zonen

Jag är inne efter ruter och spelar hj 8 och vi tar två hjärter. Vilka två kort ska Petra saka? Klöver knekt går bra men sen … !!
.
Jag, mitt förbannade sviskon, räknade fel och tog ut ruter före hjärtervändan så Petra fick på kl K. Det får bli dubbla sömnpiller i natt fast man kan tro att jag tagit dem i förväg.
Thomas Axenbratt
Bild för Thomas Axenbratt

Jo, det går att förbättra. Hemsidan har byggts av nationella BIT-teamet. Det mesta är bra men vissa strukturer begränsar vår handlingsfrihet. Under januari månad kommer vi försöka förbättra användarvänligheten.

Hittills och tills vidare har vi samlat all aktuell information under NYHETER. Det hittas i övre menyraden direkt när man kommer till vår hemsida.

Logga in för att kommentera