Budlägen igen

6 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Lars-Göran Larsson
Budlägen igen

Vi förstörde visst tråden med budlägena tidigare. Roligt om nån har nåt förslag.

Den andra handen hade jag själv och jag vet inte hur många gånger jag sagt att händer med genomgående färger är nästan omöjliga att bli nöjd med sina bud på. Här i störd budgivning.
2. D2 / Ekn6 / 6 / EKDkn976
1kl - (2sp) - 3ru - (3sp) - ?
3ru är naturligt krav och hur gör du med dina åtta stick?
(förutsätt lagbridge i samtliga fall)

Och när jag är inne på udda budläge, Vad vill du bjuda på denna handen?
3. 865 / Kx / Kkn1076 /E104
1hj - 1NT - 2ru - ?

Daniels förslag var 2. 5kl och 3. 4hj, vilka inte stämmer med mina, gör dina det?

Lennart Johansson
  1. Jag tänker såhär. Bjuder jag 4 hj får p välja mellan mina färger, jag bjuder inte 3 nt, och inte pass, inte 4 kl,. D tycker jag borde visa denna handtyp konstruktivt, inte straff

  2. 2sp hållfråga. Nt nu på fel hand men p kanske har 3-5-4-1. Tänker jag genast bjuda 4 hj el ev. 4ru kan väl partner få vara med o bestämma lite efter 2 sp.

Lars-Göran Larsson
  1. Jag bjöd 3NT och hoppades på knxx eller bättre hos partnern, alternativt fel utspel pga budet (från Ekn10xxx?).
    Det var galet när de startade med sex spader och parnern hade xx / Kxx / KDxxxxx / x. Å andra sidan stämde det att också 5kl var straff, vilket var tur. Är partnern med på noterna är ju D ett bra bud.

  2. Jag vill bjuda 2sp. Även om jag inte vill kalla det hållfråga så tycker jag det visar maximalt för 1NT och dålig (”rädd” för) spader. Då tror jag partnern hjälper mig till bästa kontrakt. Det vore ju hiskeligt synd att hitta partnern med en svag femkorts hjärter om man tar komandot och avslutar budgivningen med 4hj. Jag tror att all bjudit 2NT med bra spaderhåll och max för 1NT, så därför kan logiskt sett inte 2sp vara samma sak. Men en smaksak kanske.

Lars-Göran Larsson

Förslagen blev så långt:
Daniel: 2. 5kl 3. 4hj
Lennart: 2. D 3. 2sp
L-G: 2. 3NT 3. 2sp
Vill nån mer tycka till och avgör?

Daniel Salomonsson

Tycker nog att 3ru var mest galet? Var den handen värd att kräva med? Tycker du inte att 4hj är bättre på den andra? Vilken hand vill man ha som spelförare? Oavsett om partnern har spaderhåll eller inte. Visst, 2sp kanske leder till 3nt då han har fett spaderhåll men då tror jag du har bjudit på dig ett klöverutspel istället

Lars-Göran Larsson

3ru var bjudet av ett bridgeprogram och, ja, visst var det dåligt och borde kallats fritt tempo. Jag tror dock inte att elitspelare kan passa på sådana händer i lagtävling och det blir haveri i alla slutkontrakt ibland.

På tredje, ser ju även partnern vem som blir spelförare i sang och han är förutsatt lika smart som du. Budläge och kort är påhittade av mig och jag menar att man kan ta chansen att gå via 2sp.
Jag har inget emot budet 4hj, en bra bedömning utan mer information. Men när du har chansen att samarbeta och skaffa mer info bör du göra det. En massa olika händer som innehåller Dxxxx i hjärter kan spela bättre i 5ru eller 3NT.
Om partnern bjuder 2NT är jag inte tvingad att höja. Beronde på vem man spelar med kan då både 3hj och 3ru vara bättre.
Har partnern Exx / Dxxxx / EDxx / x (en bra hand) ska man inte till utgång alls. Skulle P ha massa svarta gubbar KDx sp och honnörsingel klöver har man åtminstonde gett sig själv chansen (genom att inte chansa 4hj i den budronden, det budet kvarstår ju).

Logga in för att kommentera