Budlägen

5 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Lars-Göran Larsson
Budlägen

Vissa starka enfärgshänder är ett gissel om man inte spelar stark klöver. Får man bjuda ostört har starka klövrarna ett försprång. Jag menar sådan som inte passar bra för öppning och hoppande återbud i samma färg. Den här handen hade Zia med Michel Rosenberg i amerikanska uttagningstävlingarna som pågår.
1. E84 / - / EKkn10762 / KD10
1ru - 1sp - ?
Har man inte ganska så avancerade artificiella tricks är det inte lätt.
Ge en kommentar till ditt bästa bud, både om du får spela med konvention med favoritpartnern eller utan överenskommelser med Zia själv.

Den andra handen hade jag själv och jag vet inte hur många gånger jag sagt att händer med genomgående färger är nästan omöjliga att bli nöjd med sina bud på. Här i störd budgivning.
2. D2 / Ekn6 / 6 / EKDkn976
1kl - (2sp) - 3ru - (3sp) - ?
3ru är naturligt krav och hur gör du med dina åtta stick?
(förutsätt lagbridge i samtliga fall)

Och när jag är inne på udda budläge, Vad vill du bjuda på denna handen?
3. 865 / Kx / Kkn1076 /E104
1hj - 1NT - 2ru - ?

Daniel Salomonsson

1: 2kl om vi inte har nån konvention, vill inte hoppa till 3 ru med 3stöd.
Brukar spela hopp till 3ru som 6+ ru med 3stöd
2: 5 kl, visst man kan missa slam ngn gång men varför krångla
3: 4hj

Lars-Göran Larsson

Jag vill gärna kommentera lite mer senare men höra fler åsikter/ideér/förslag först. Men du pekar med rätta på 1:an att 3ru inte känns bra, vare sig det visar 3-stöd eller inte. Handen kan vara på tok för stark, men man vet inte. Jag spelar också ibland med 3ru som 3-stöd men skulle helst vilja hitta något annat. Kan vi det? Jag har Zia’s bud som referens också.

Daniel Salomonsson

Axén har ett ganska bra system efter 1ru. Man bjuder 2kl med 6+ ru, då Skulle man kunna visa 3stöd i nästa budrond, men den konventionen förutsätter nog att öppningen lovar obal

Lars-Göran Larsson

Ja, det är fiffigt. Återbudet 1NT visar klöver, 2kl visar 6+ ru men förnekar oftast 3k sp för återbudet 2ru visar minimum och just 3-stöd. Dock kan jag tänka mig 2kl med lång ruter och 3k sp som visas senare - då med extrastyrka. Vad som är bra är att 2kl är krav (så även starka händer kan bjudas denna budväg och då blir starka hoppande bud mer exakta).
En annan väldigt bra sak är att 1ru-1sp-2sp garanterar 4-stöd.

Logga in för att kommentera