Underhållande

2 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Lars-Göran Larsson
Underhållande

Om man har övat på bridge i många år, och då menar jag många, kan det bli ett otroligt vackert logiskt spel. När man slutat räkna hp och lärt sig andra sätt att rätt värdera händer i olika budlägen och när man lärt kalkylera sitsar för att spela försvar eller spelföring skarpt kan det bli otroliga kamper.

Jag ska ta ett exempel från nattens spel i USA på BBO, där vi knappast ens hade tänkt på något av buden som skådespelarna bjöd på, för att inte nämna hur spelföraren spelade - amazing and amusing!

10987
Ekn98
Ekn543
Ekn
K7
EKkn10954
D7
D6542
D2
D632
62
K3
106543
87
K1098
Nord
Öst
Syd
Väst
Väst giv
Ingen i zonen
Väst
Nord
Öst
Syd
Pass
Pass
3NT
Pass
Pass
Dbl
Pass
4
Pass
Pass
Dbl
Pass
Pass
Pass
De flesta vi känner hade inte funderat i banor som gav de buden och än mindre hanterat korten som syd gjorde utan att som vi se korten (men jag är säker på att han ”såg” sitsen ändå).
  1. Går väl inte att tänka sig annat än ruterutspel. Stöld på bordet. Hur får man max spel och varför inte hemgång nu? De flesta kommer att vara totalblinda för att bl a slå minst en (miss-) lyckad hjärtermask och tro att det är enda chansen - och därmed totalpaja spelet.
  2. Hj 8 från bordet! Öst måste ta sticket.
  3. Ru ess till stöld.
  4. Hj 9 till handens dam
  5. Ru till stöld
  6. Hj knekt - spader kn - sp dam
  7. Kl till bordets ess
  8. Hj ess och det ser ut så här
    10
    E
    kn543
    E
    Kkn109
    D
    6542
    D
    6
    K3
    106
    K10
    Nord
    Öst
    Syd
    Väst
    Nord giv
    Ingen i zonen
    (8). Oavsett vad öst gör sakar syd klöver
    9-13. Allt spelföraren förlorade var sp ess, sp kung och hj kung.
    Men han funderade lite på spelplanen vilket vi inte gillar när vi själva spelar, utan blir störda i rytmen och klagar på långsamt spel. Men vackert blev det!
    (Dessutom var ju spelförarens sammanlagda styrka med träkarlens 13 användbara hp, då ska väl inte utgång spelas?! Inte på vårt håll i alla fall?)

(detta var inte de - men jag har ett tips på mina nya favoriter att titta på. Bilde - Madala, man får hjärtat i halsgropen men älskar dem efter spelen)

Lars-Göran Larsson

Tittade på Vanderbuilt i USA på BBO. Bridgen har helt klart utvecklats ytterligare det sista årtiondet. Spelföring och försvar har man kunnat i 50 år eller så men budgivningen utvecklas ännu. Som jag sa för 15 år sedan kommer stark klöver mer och mer att försvinna. Nu ser vi det. Både den unga och gamla generationen spelar ”naturligt” med 5k högfärg och 1kl som antingen 3+ eller 2+ (där den sistnämnda oftast har många balanserde händer under 1kl-öppning). Och det som var minimiöppning förra milleniet är nu tilläggshänder.

Ett exempel på Bilde - Madalas motståndare:

Eknx
kn
xxxxx
Dxxx
Kxx
8xxxx
EDx
Kx
D10xxxx
EK5
xx
xx
10
D1097
Kxx
Ekn10xx
Nord
Öst
Syd
Väst
Väst giv
Ingen i zonen
Väst
Nord
Öst
Syd
1!
Pass
1
1
3!!
3
4
Pass
Pass
Pass
Som du ser är öppningarna svaga, Jag har kanske tittat på tio olika bord och det är likadant överallt. Man måste med blixtens hastighet hitta färg och styrka på egna sidan, annars blir man överkörd av den andra.
Jag tror Ö-V här spelade 1ru 10-15 a) bal eller b) 5+ ruter och i andra budronden kan vi se att han bjuder 3hj (!) bara därför att han har 4-stöd och obalanserad hand. Det är ju helt korrekt eftersom ska dubblade straffar bli 800 krävs åtta defensivspel hos N-S för att kompensera för ev 4sp - och de har de ju aldrig.
Öst la naturligtvis på till 4hj.
Madala som syd satsade på stöld eller stick i klöver och spelade ut den. Han gick alltså upp med hj K direkt, mer klöver, upp med hj ess, spelade in N på sp ess som vände i klöver - men spelföraren kunde stjäla med hj 8 och fick 10 stick (ruterutspel betar).

Given efter gick det så här:

xx
Exxx
Kknxx
Dxx
Kknxx
Kknxx
Dx
Exx
Dxx
D10xx
xxx
xxx
Exxx
x
Exxx
Kknxx
Nord
Öst
Syd
Väst
Nord giv
Ingen i zonen
Väst
Nord
Öst
Syd
1NT
Pass
2
Pass
2NT
Pass
3
Pass
3
Pass
Pass
Dbl
Pass
4
Pass
Pass
Pass
N-S fick leka rommen av sig i tre budronder sen en UD och utgångsbud från Ö-V.
Hjärter ut till esset och eftersom N-S nu inte kan odla ett ruterstick klarade han 10 stick genom 5sp+1hj+1ru+3kl och tappade 1sp+1hj+1kl.
Jag vet inte vad du tycker men jag är lite facinerad och inser att det går att lära sig mycket mer under många år än.
Logga in för att kommentera