Tvivelaktigt val

14 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Lars-Göran Larsson
Tvivelaktigt val

ED
E10987654
E54
987
K
EKDkn1098
32
Nord
Öst
Syd
Väst
Nord giv
Ingen i zonen
Bästa kontraktet 7 ru har bjudits. Hade utspelet varit ett rött kort hade det varit nära 100%-ig hemgång (men inte riktigt ändå). Hur spelar du med klöver dam i utspel?
Redigerat för att inte förvilla: Ni kan förutsätta att hjärtern inte sitter 4-0 för då går brickan straff.
Ofattbart många kan inte sannolikheten för 2-2 sits så facit är i runda slängar 40%.
Lars-Göran Larsson

Jag får en liten ”Mona-tår” i ögat när det är så tyst, men kanske är det inte intressant, så … .
Om det nu inte är för tråkigt kunde kunde ju hoppas på att någon vågade ha en plan. Spelar ni verkligen korten ett i sänder och ser vad som händer? I många fall börjar jag tro det.
Men när mina friska forumkompisar Lennart, Joakim, Håkan och Kjell som åtminstonde ser lite framåt inte hör av sig på ett lätt-som-en-plätt-problem, undrar man vad som händer. Courage vänner!, eller ska vi lägga ner? Inte ens Tommy har skickat in tre-fyra ord med versaler, går vi mot harmagedon - väldens slut eller har ni lite humor kvar?
Det är inte ovanligt att jag har en liten överaskning i bakfickan på nästan alla de senaste givarna, så även denna gång. Är det för kråkorna jag eldar?

Håkan Nilsson

OK då Lars-Göran, för att du inte ska känna dig så ensam på Forumet.
Efter kl E tar jag för hj E och stjäl en hjärter. Sitter det 2-2 är det klart. Sitter det 3-1 får jag lita till en spadermask, för att kunna stjäla ännu en hjärter.

Lennart Johansson

Håller med Håkan.

Lars-Göran Larsson

Och vem kan belägga mig med ett fel i denna tråd?

Lars-Göran Larsson

Kul att ni ville vara med och som förväntat svarade ni rätt. Det kanske inte gör något om jag förtydligar facit:
Allt spel efter uttrumfning.
1. Spelar man hjärterkung och sedan spaderess måste hjärtern sitta 2-2. Det är 40% chans.
2. Spelar man hjärterkung och sedan slår spadermask så kan hjärtern även sitta 3-1, därför att man stjäl upp hjärtern. Det är en 50% chans.
3. Gör man som herrarna och inte är ”bridgeblind” tar man över hjärterkung med esset och stjäl en hjärter. DÅ TAR MAN REDA PÅ OM MAN BEHÖVER SLÅR SPADERMASKEN ELLER INTE, FÖR ATT STÄLLA HJÄRTERN. Det är det bästa spelsättet (men går straff om hjärtern 3-1 och spadermasken misslyckas, vilket händer cirka 20%). Ergo 80% hemgång. Bra slam.

Vackert liir! Guldstjärna (nästan - se nästa inlägg).

Lars-Göran Larsson

Jag har alltså gjort ett fel i analysen av given. Den är inte fullständig. Vad saknas eller är fel? Är jag ensam om att se mina fel kan jag skatta mig lycklig!? Party

Lennart Johansson

Om trumfen sitter 6-0 och hj 3-1 och spadermasken går bra så finns ingen trumf kvar att resa hjärten med, men varför måste det sitta så illa?

Håkan Nilsson

Nu var ju förutsättningarna kl D i utspel. Med spader ut blir allt mycket mycket jobbigare.……

Lars-Göran Larsson

Sant. Men inte det jag missat. Förutsättningen med utspelet gäller och trumfen sitter ”hyfsat normalt”. Jag har missat en mycket väsentligare sak i spelet (och i min analys, liksom att omnämnandet av det saknas från er, dvs Håkans första inlägg har samma ”fel”).

Lennart Johansson

Jag är för dålig på matten för att förstå detta fullt ut .Hjärterfärgen 2-2 = 40,7% = slammen hemma.
Om nu hj sitter 3-1 = 49,7 %. Då måste sp masken lyckas och det är ju 50%. Hur kombineras detta till 80% hemgångschans? ?

Lars-Göran Larsson

Nej, du har rätt och det ingår delvis i grodan jag gjorde redan från början. Så nu tar vi hela rätta analysen och sedan hur man räknar ut chanserna.
Låt mig först påpeka att vi bör avrunda alla sannolikheter till heltal. Dels är tiondelar oväsentliga i praktiken, dels otydligare räkning och resultat och inte minst - en mask är inte heller alltid exakt 50%. Exempelvis om hjärtern sitter 3 hos MTV och 1 hos MTH är chansen att masken går lite mindre än 50% eftersom det efterletade kortet troligare sitter i den större mängden kort, dvs hos MTH (som du sett fyra kort mindre av). Så just den masken är kanske i storleksordningen 43-procentig!

Hjärtern 0-4 (inte 4-0):
Den stora grodan jag missade är att man spelar också hem 0-4 sits i hjärter (när vi har så fin hjärter som 1098) genom att ta över hjärter kung, spela hj 10, få täckning, spadermask måste gå, hjärternio, täckning och spader till ess, varvid vi nu har alla hjärter stora.

Lars-Göran Larsson

Förutsättning med avrundad sannolikhet:
Mask = 50%
0-4 = 5% (1 sits)
1-3 = 25% (4 sitsar)
2-2 = 40% (6 sitsar)
3-1 = 25% (4 sitsar)
4-0 = 5% (1 sits)

Går INTE hem om hjärtern 4-0 = 0,05 plus hjärtern 3-1/1-3 (0,5) gånger när spadermasken misslyckas (0,5) = 0,25. Summan av dessa två varianter 0,255.
Övriga sitsar hemgång cirka 75%.

Hoppas nu grodorna är slut på ett tag.

Lars-Göran Larsson

Efter en halvtimme är det redan dags att mycket generad och blossande röd erkänna missen och en groda! Det där med 4-0-sitsen funkar ju inte eftersom man inte kommer in till handen och trumfa ut. När man korrekt tar hj ess stjäl endera av fi. Ouschh! No
(jag får nog hitta ett nytt problem och låta er svara)

Logga in för att kommentera