Några finesser

5 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Lars-Göran Larsson
Några finesser

Träningsspelade och fick detta problemet.
Givar från VU-graf, så det är IMP-beräkning.

kn72
E82
E1075
865
EK8654
K43
Kkn8
10
Nord
Öst
Syd
Väst
Syd giv
Ingen i zonen
Väst
Nord
Öst
Syd
1
Pass
2
Pass
4
Pass
Pass
Pass
Utspelet var hjärterhacka (utspelsregler oväsentliga i detta fall).
Jag ville behålla bordets ess och tog på handen och la ner spader ess. Väst visade renons. Det som tidigare hade goda chanser har minimerats avsevärt. Nu har jag två säkra trumfförlorare och en i klöver. Lite logik ger åtminstonde att det inte är totalt omöjligt. Hur?
Lennart Johansson

Det verkar som att öst har honnörer sp D, hj D eller kn, eller båda , klöverhonnörer sitter troligen också delade E D eller K Kn eller möjligen E kn hos väst och K D hos öst. För hemgång måste öst ha minst tre ruter som kan innehålla D, eller 4 hackor.(det får inte vara
Dxxx.) Jag satsar på D hos väst och efter sp K spelar ru till 10.

Lars-Göran Larsson

Härligt med någon som kämpar med problemet. Heja Lennart! Du har dock gått ett steg i förväg eller missat ”finess nr 1” som kommer här:

Eftersom jag obönhörligen kommer att tappa två spader och en klöver måste jag först fokusera på att undvika en förlorare i hjärter. Kolla runt hörnet som jag brukar säga. Så fort en motspelare kommer in öppnar de hjärtern (om inte 6-1). Därför måste jag redan nu bryta deras förbindelse för att ta ut ställda sticket i hjärter. Den finns i klöver - för jag måste helt enkelt ha turen att Öst endast har två hjärter till bordets ess. Vi spelar klöver som endera spelaren tar och vänder i hjärter. Hur fortsatte jag sen?
Jo, jag släppte en trumf till öst. Och han kunde inte vända i hjärter!!
Nu är vi påG.

kn
x
E107x
xx
Kxxx
x
Kkn8
Nord
Öst
Syd
Väst
Nord giv
Ingen i zonen
Jag vet att väst har noll sp + fem hj. Jag vet att öst har fyra sp + två hj. Därför kommer jag att spela väst (som har flest ”osynliga” kort) med ruter dam. Sitter det 3-3 får jag 4+2+4 = 10 spel.

Efter det vände öst med ruter 4! Spelade han hem mig nu? Nej, nu gäller det att vara ordentligt vaken. Syna ruterhackorna! Förslag på fortsättning?

Lars-Göran Larsson

Lennart Johansson skrev:


Det verkar som att öst har honnörer sp D, hj D eller kn, eller båda , klöverhonnörer sitter troligen också delade E D eller K Kn eller möjligen E kn hos väst och K D hos öst. För hemgång måste öst ha minst tre ruter som kan innehålla D, eller 4 hackor.(det får inte vara
Dxxx.) Jag satsar på D hos väst och efter sp K spelar ru till 10.

OK, du får för ru 10. Sitter rutern nu 3-3 ser jag att du går hem genom att spela fyra gånger ruter och saka en klöver eller hjärter (öst stjäl men du kastar förlorare på förlorare).
Kanske det är bättre än mitt upplägg.

UPPDATERING: Ju mer jag tänker på saken desto mer tror jag att din plan, Lennart, är bättre än min som jag beskriver senare. Varför? Kanske är oddsen bättre för mask med ru 10 eftersom det klarar även denna sits (exempelvis):

knxx
Exx
E107x
xxx
D109x
knxx
9xxx
Kkn
EKxxxx
Kxx
Kkn8
10
D10xx
Dx
EDxxxxx
Nord
Öst
Syd
Väst
Nord giv
Ingen i zonen
Väst behöver inte ha exakt så många hj/kl - bara han har ruter dam högst tredje.
Lars-Göran Larsson

knxx
Exx
E107x
xxx
D109x
knx
xx
EDxxx
EK8xxx
Kxx
Kkn8
x
D10xxx
D9xx
Kknxx
Nord
Öst
Syd
Väst
Syd giv
Ingen i zonen
Väst
Nord
Öst
Syd
1
Pass
2
Pass
4
Pass
Pass
Pass
Bästa spelsättet eller inte … så här spelade jag:
1. hjärter till kung
2. spader ess
3. klöver till väst
4. hjärter till ess
5. spaderhacka till östs spader nio
6. rutervända till knekt - dam - ess
7-8. spader till kung och spader till östs dam
9. rutervända till kung
10. stor spaderhacka
x
107
EDx
x
x
8
10
9x
Nord
Öst
Syd
Väst
Nord giv
Ingen i zonen
11. en spader slutspelade väst
då jag antingen får två ruter eller en ruter + en hjärter (jag kom på att jag kunde utnyttja att jag visste att enbart väst hade hjärter kvar, så om rutern inte sitter 3-3 får jag en extrachans).
Men … kanske Lennarts spelsätt hade större chans. Troligen.

Observera att om öst vänder två gånger i klöver så blir hans partner skvisad utan att jag ens behöver veta vad en skvis är. Så rutervändorna var egentligen en s k ”grekisk gåva” (gav mig möjlighet att schabbla).

Logga in för att kommentera