Forum » Allmänna diskussioner » Försvar mot framtida bud

Försvar mot framtida bud

37 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg

Sidor

Erik Sjöstrand
Försvar mot framtida bud

Jag läste i Andersson - Bennets deklaration att de aldrig passar i tredje hand ozon. Är det här något som en motståndare i andra hand skulle få lov att utnyttja? Vi vet att tredje hand kommer öppna, och kan då passa med vissa händer som normalt öppnas.

Liknande skulle kunna tänkas om du möter ett par som spelar någon form av passystem. Du sitter i första hand och kan då passa med vissa händer, eftersom det aldrig kommer gå pass runt.

Normalt får man väl inte byta system beroende på motståndare, men här handlar det om försvarsbud mot ett av deras bud. Kruxet är bara att det budet inte är bjudet än Smile Kanske kan Andersson - Bennets första pass i ozon definieras som kravpass, och ”försvaret” kan tolkas vara mot det ursprungliga udda passet? Den regelvridningen funkar dock inte i första hand mot ett passystem. Sedan är det klart att de i sin tur skulle kunna spela försvar mot ditt alerterade pass etc, men det är en annan femma.

Exempel:

Bennet är giv i ozon och passar. Vi skulle nu kunna spela att pass är naturligt eller en stark 2-öppning, medan 2 är någon form av specialbud. Passet alerteras som ”Naturligt, 22-24 NT eller utgångskrav”.

Sidor

Ola Brandborn

Du sitter i första hand och kan då passa med vissa händer, eftersom det aldrig kommer gå pass runt.

Jag har spelat passystem mot passystem, och vi lyckades få till en rundpassbricka.

Sidor

Thomas Andersson
Bild för Thomas Andersson

Vi har numera brstämt att vi oftast inte passar 3e oz (då det faktiskt förekommit) men jag har inte uppdaterat min deklaration.

Och för den som undrar - svaga varianter i 1kl är inte prickbelastade som 1ru/hj/sp.

Sidor

Björn Westling

Ola Brandborn skrev:

Du sitter i första hand och kan då passa med vissa händer, eftersom det aldrig kommer gå pass runt.

Jag har spelat passystem mot passystem, och vi lyckades få till en rundpassbricka.

Redan Jannersten berättade om en sådan bricka:
Passbit-Giv hade öppning och öppnade med pass. Passbit-näste gubbe hade också öppningshand och de spelade SYSON, så han passade. Passbitgubbe tre hade öppningshand och passade för att se vad siste man skulle hitta på. Blanklax fyra tyckte att pass var säkraste sättet att undvika en utbetalning….

Sidor

Ola Brandborn

Thomas Andersson skrev:


Vi har numera brstämt att vi oftast inte passar 3e oz (då det faktiskt förekommit) men jag har inte uppdaterat min deklaration.

Och för den som undrar - svaga varianter i 1kl är inte prickbelastade som 1ru/hj/sp.

Ställer det till några problem för motståndarna att du öppnar med en klöver? De behöver ju bara spela sys-on mot det och all vits är borta? Exakt precis noll budutrymme försvinner ju.

(Jag har dock sett ett landslagsaspirantpar haverera 4 sp mot min slaskklöveröppning på 3-2 i trumf pga att de spelade olika moduler nu, men det borde inte ske alltför ofta. Och då var min klöveröppning ”nästan allvarligt menad”).

Sidor

Joakim Nordlindh

Ola Brandborn skrev:

Du sitter i första hand och kan då passa med vissa händer, eftersom det aldrig kommer gå pass runt.

Jag har spelat passystem mot passystem, och vi lyckades få till en rundpassbricka.

Jag också Bigsmile . Jag var dock inte road, jag hade utgång på egen hand.

Sidor

Björn Ohlsson

Erik Sjöstrand skrev:


Jag läste i Andersson - Bennets deklaration att de aldrig passar i tredje hand ozon. Är det här något som en motståndare i andra hand skulle få lov att utnyttja?

Ja, åtminstone så har det varit tillåtet internationellt. I EM 1987 spelade Gullberg-Göthe och Schou-Hulgaard passystem (Carotti resp. Säffle spader). Ett par deklarerade då att de skulle passa i första hand med vissa starka (sang-)händer om ”passarna” var i zonen. Detta förklarades vara ett försvar mot passystem och inte ett udda pass/”brown sticker”, vilket godkändes! Danskarnas motdrag var att spela Acol på dessa brickor, vilket godkändes! Motståndarna skulle då inte passa med starka händer… detta kunde lätt bli en oändlig loop. När det blev dags för danskarna att byta system glömde en av dem bort sig. 2-öppningen gjorde ingen succé när en av dem spelade Acol och den andre Säffle spader. Det slutade med en fyrsiffrig utbetalning.

/B

Sidor

Thomas Ålander

Varför skulle man inte få utnyttja den möjligheten?
Man kan ju på den egna deklarationen ange vad som gäller i sådana lägen, med t ex att öppningen k a n vara ”tvivelaktig”.

Sidor

Martin Lindfors
Bild för Martin Lindfors

Systemenliga öppningar på färre än 8 hp kan leda till att systemet blir otillåtet eller att det spelande paret åläggs särskild upplysningsskyldighet, se systemreglerna i det generella regelverket.

Det vanligaste torde vara en ”artificiell” ruteröppning som är antingen slask eller trekorts. Om denna öppning systemenligt kan vara svagare än 8 hp i någon hand/zon, blir det två extra prickar, så man får se till att man håller sig under prick-gränsen fortfarande. Om det är en slaskruter så får budet dessutom totalt fyra eller fem prickar vilket innebär särskild upplysningsskyldighet.

Sidor

Thomas Andersson
Bild för Thomas Andersson

Martin Lindfors skrev:


Systemenliga öppningar på färre än 8 hp kan leda till att systemet blir otillåtet eller att det spelande paret åläggs särskild upplysningsskyldighet, se systemreglerna i det generella regelverket.

Inte om budet ifråga är 1.

Sidor

Björn Ohlsson

Thomas Ålander skrev:


Varför skulle man inte få utnyttja den möjligheten?
Man kan ju på den egna deklarationen ange vad som gäller i sådana lägen, med t ex att öppningen k a n vara ”tvivelaktig”.

Det är lite oklart vad du menar.

Ponera att ett par spelar straffdubblingar mot svag sang men DONT mot stark sang. De möter ett par som spelar svag sang mot DONT och stark sang mot straffdubblingar. Det senare paret öppnar med 1NT. Hur stark är den?

Den enda rimliga lösningen är att den sidan som är giv deklarerar sina metoder och därefter den andra sida, utan att given har möjlighet att ändra sina metoder.

/B

Sidor

Ola Brandborn

Thomas Andersson skrev:


Martin Lindfors skrev:


Systemenliga öppningar på färre än 8 hp kan leda till att systemet blir otillåtet eller att det spelande paret åläggs särskild upplysningsskyldighet, se systemreglerna i det generella regelverket.

Inte om budet ifråga är 1.

Men som frågade dig tidigare så ställer ju 1 kl till noll problem för fienden, men ni kan bli straffdubblade?

Sidor

Torbjörn Gustavsson

Björn Ohlsson skrev:


Den enda rimliga lösningen är att den sidan som är giv deklarerar sina metoder och därefter den andra sida, utan att given har möjlighet att ändra sina metoder.
/B


Eller att man bara kan deklarera metoder mot avgivna bud, inte mot vad som potentiellt kan komma.

Sidor

Thomas Andersson
Bild för Thomas Andersson

Ola Brandborn skrev:


Thomas Andersson skrev:


Martin Lindfors skrev:


Systemenliga öppningar på färre än 8 hp kan leda till att systemet blir otillåtet eller att det spelande paret åläggs särskild upplysningsskyldighet, se systemreglerna i det generella regelverket.

Inte om budet ifråga är 1.

Men som frågade dig tidigare så ställer ju 1 kl till noll problem för fienden, men ni kan bli straffdubblade?

Jamendåså, då är ju allt frid och fröjd för alla andra än den korkade Andersson Smile

Sidor

Mikael Thulin

Björn Ohlsson skrev:


Thomas Ålander skrev:


Varför skulle man inte få utnyttja den möjligheten?
Man kan ju på den egna deklarationen ange vad som gäller i sådana lägen, med t ex att öppningen k a n vara ”tvivelaktig”.

Det är lite oklart vad du menar.

Ponera att ett par spelar straffdubblingar mot svag sang men DONT mot stark sang. De möter ett par som spelar svag sang mot DONT och stark sang mot straffdubblingar. Det senare paret öppnar med 1NT. Hur stark är den?

Den enda rimliga lösningen är att den sidan som är giv deklarerar sina metoder och därefter den andra sida, utan att given har möjlighet att ändra sina metoder.

/B


Jag ser inte varför det är vem som är giv som ska styra. Ett avgivet bud ska kunna förklaras och den som avger ett bud borde ha bestämt sig vilken betydelse budet har. Handen förändras ju inte helt plötsligt.

Kanske är det rimligt att man får använda pass mot passystem så som Eric föreslår. Men samtidigt kan motståndarna ha försvarsmetoder mot just ett sådant pass. Som t ex innebär att pass efter ett sådant pass inte är absolut krav. Inget konstigt med det.
Vem som är giv borde inte styra utan vem som avger ett ”vilkorat” bud först, då det vid det tillfället det måste bestämmas vad budet betyder.

Sidor

Ola Brandborn

Thomas Andersson skrev:


Ola Brandborn skrev:


Thomas Andersson skrev:


Martin Lindfors skrev:


Systemenliga öppningar på färre än 8 hp kan leda till att systemet blir otillåtet eller att det spelande paret åläggs särskild upplysningsskyldighet, se systemreglerna i det generella regelverket.

Inte om budet ifråga är 1.

Men som frågade dig tidigare så ställer ju 1 kl till noll problem för fienden, men ni kan bli straffdubblade?

Jamendåså, då är ju allt frid och fröjd för alla andra än den korkade Andersson :)


Nej, du är smartare än jag, så det är en uppriktig fråga vad man tjänar på att ”spärra” med en klöver?

Sidor

Björn Ohlsson

Mikael Thulin skrev:

Jag ser inte varför det är vem som är giv som ska styra.

Jag borde inte skrivit giv, utan: i turordning. Given bestämmer sig före andra hand, som i sin tur bestämmer sig före tredje hand osv. Man kan naturligtvis inte ändra sig vid bordet utan man måste ha överenskommelser gjorda innan given börjar. Bennet-Andersson skulle t.ex kunna ha överenskommelsen att om motståndarnas pass i andra hand, systemenligt, kan innehålla mer än 11hp så lovar 1 i tredje hand en korrekt öppning och i annat fall säger de aldrig pass i tredje hand.

/B

Sidor

Lars-Göran Larsson

Ola Brandborn skrev:


Thomas Andersson skrev:


Ola Brandborn skrev:


Thomas Andersson skrev:


Martin Lindfors skrev:


Systemenliga öppningar på färre än 8 hp kan leda till att systemet blir otillåtet eller att det spelande paret åläggs särskild upplysningsskyldighet, se systemreglerna i det generella regelverket.

Inte om budet ifråga är 1.

Men som frågade dig tidigare så ställer ju 1 kl till noll problem för fienden, men ni kan bli straffdubblade?

Jamendåså, då är ju allt frid och fröjd för alla andra än den korkade Andersson :)


Nej, du är smartare än jag, så det är en uppriktig fråga vad man tjänar på att ”spärra” med en klöver?

Man tar bort benets budklåda (inte budlåda!).
Nån ikonsk lirare sa häromtråden att var och en är salig i sin egen tro (och tror du på T som klok, kan du nog klura ut det själv, tror jag).

Sidor

Arne Jordestedt
Bild för Arne Jordestedt

Jag ska inte svara för Thomas, det gör han så bra själv Cool .
Själv kan jag se att öppningsbudet 1Kl i tredje hand inte spärrar men sätter in en pinne i hjulet (obstruerar), de gånger man har 0-9 handen för en konstruktiv budgivning enligt fi´s eget system för 4e hand, jämfört med 3xPass.

Sidor

PO Sundelin

Det är inte så enkelt med regler för vem som först avgör systembetydelse. Antag att jag deklarerar Svag sang mot alla utom dom som har straffdubbling av svag sang. Skulle det inte vara tillåtet?

Eller att mina annars kanske optimistiska spärrbud är mer solida mot straffdubblare (av självbevarelseskäl utan att jag deklarerar det).

Thomas upprepar att svag 1C inte punktas som högre bud, Det är visserligen korrekt, inte med lika mycket som de högre, men likväl med åtminstone 3 om jag läst reglerna rätt.

Sidor

Ola Brandborn

Arne Jordestedt skrev:


Jag ska inte svara för Thomas, det gör han så bra själv Cool .
Själv kan jag se att öppningsbudet 1Kl i tredje hand inte spärrar men sätter in en pinne i hjulet (obstruerar), de gånger man har 0-9 handen för en konstruktiv budgivning enligt fi´s eget system för 4e hand, jämfört med 3xPass.

Pass-pass-1 kl- ?
respektive
Pass-pass-pass-?

Ge mig en hand i valfritt system i fjärde hand som blir obstruerad av enklöverbudet (skulle möjligen kunna vara mot stark klöver, där fi kanske inte törs kliva in med naturliga 2 kl som öppningsbud. Men de kan tas hand om på annat sätt, med lite diskussion).

Sidor

Thomas Ålander

Martin Lindfors skrev:


Systemenliga öppningar på färre än 8 hp kan leda till att systemet blir otillåtet eller att det spelande paret åläggs särskild upplysningsskyldighet, se systemreglerna i det generella regelverket.

Det vanligaste torde vara en ”artificiell” ruteröppning som är antingen slask eller trekorts. Om denna öppning systemenligt kan vara svagare än 8 hp i någon hand/zon, blir det två extra prickar, så man får se till att man håller sig under prick-gränsen fortfarande. Om det är en slaskruter så får budet dessutom totalt fyra eller fem prickar vilket innebär särskild upplysningsskyldighet.

Prickbelastningen är en sak för sig. - Om man från början visar sitt system så kan man väl inte invända mot att man kan utnyttja info som finns på andras deklarationer.

Sidor

Thomas Andersson
Bild för Thomas Andersson

Ola Brandborn skrev:

Nej, du är smartare än jag, så det är en uppriktig fråga vad man tjänar på att ”spärra” med en klöver?

Introduktionen är gratis, fortsättningskursen kostar extra.

PO Sundelin skrev:

Thomas upprepar att svag 1C inte punktas som högre bud, Det är visserligen korrekt, inte med lika mycket som de högre, men likväl med åtminstone 3 om jag läst reglerna rätt.

Correctamundo. 3 prickisar, dvs lika många som vi haft om vi inte haft svaga varianten inbakad (5542(1)), vilket enbart beror på att den kan vara obalanserad med färre än 4 klöverkort - och identiskt antal prickar med exempelvis slaskruter. Singelklöver har förekommit, ej heller här har jag uppdaterat CC. 6 prickar totalt.

Sidor

PO Sundelin

Thomas. Du säger att ni bestämt att ”oftast” inte passa i tredje hand ozon.
Innebär det att ni har nåt svar för att kolla eller passar ni bara helt enkelt på svarsbudet med svaga handen?

Sidor

Thomas Andersson
Bild för Thomas Andersson

PO Sundelin skrev:


Thomas. Du säger att ni bestämt att ”oftast” inte passa i tredje hand ozon.
Innebär det att ni har nåt svar för att kolla eller passar ni bara helt enkelt på svarsbudet med svaga handen?

Det finns inget återbud som betyder ”random hand”.

Sidor

Ola Brandborn

Thomas Andersson skrev:


Ola Brandborn skrev:

Nej, du är smartare än jag, så det är en uppriktig fråga vad man tjänar på att ”spärra” med en klöver?

Introduktionen är gratis, fortsättningskursen kostar extra.

Jag är villig att betala

Sidor

Björn Ohlsson

PO Sundelin skrev:

Antag att jag deklarerar Svag sang mot alla utom dom som har straffdubbling av svag sang. Skulle det inte vara tillåtet?

Då deklarerar jag: Straffdubbling av svag sang mot motståndare som bara spelar svag sang mot par som inte straffdubblar och DONT annars.
Du ger alltså motståndarna möjlighet att bestämma om ni skall spela svag eller stark sang. Med förbehållet att de inte får spela straffdubblingar mot den svaga sangen.

PO Sundelin skrev:

Skulle det inte vara tillåtet?

Det hoppas jag inte. Någon måste ta ett beslut och deklarera sina metoder. Bridge är tillräckligt svårt som det är.

/B

Sidor

Peter Swensson

Regelverkens uppbyggnad borde även på sällskapsbridge (läs = godtyckligt kafferep aka klubbspel) vara så att du spelar samma system mot alla pars system. Även om du inte behöver skicka in dem i förväg till lekledningen. Dina försvarsmetoder bör utformas så att efter att motståndarna avgett ett bud/pass får du spela dina deklarerade tricks i det uppkomna läget.

Som jag läser reglerna är det redan så som jag tycker att det bör vara. Men formuleringskonsten har ännu inte drabbat bridgelagboksförfattarna. (orkar inte hoppa fram och tillbaka i lagtexten, som t o m har kritisk information i nötter. så inga referenser om jag jag inte får betalt Wink )

Sidor

Thomas Ålander

Man bör väl få välja system beroende på vilket par man möter!? Det gäller väl att välja bästa möjligheter till vinst.

Sidor

PO Sundelin

Tyvärr, Peter, betyder ju motståndarnas bud olika saker och mitt grundsystem kanske inte fungerar likadant mot alla.

"du spelar samma system mot alla pars system"

Ta bara 2kl som visar en stark hand (eller kanske har alternativet svag ruter som tillägg) eller visar klöver
Någon spelar 2ru multi, en annan svag ruter, en tredje Acol 2ru etc
Mina inklivsmetoder bör nog skilja sig efter vad deras bud innebär.

Och mina metoder bör också anpassas efter vad inklivaren visar.

Nu får jag erkänna att jag inte granskat vad de bristfälliga lagreglerna säger om saken men hoppas att de inte bakbinder mig.

Sidor

Thomas Ålander

Men, har man inte rätt att bjuda det man anser vara bäst för ens par i en given situation?

Sidor

Logga in för att kommentera