Forum » Allmänna diskussioner » I bland slår det slint

I bland slår det slint

49 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg

Sidor

PG Eliasson
Bild för PG Eliasson
I bland slår det slint

Att enkelt avfärda bricka 4C x by Kevin
är en kraftig förenkling av en av helgens mest intressanta brickor.
För att använda Bertils ord ; ’Den analysen ger jag inte mycket för’

3D var fishbein dvs en ud av 3C. Min dubbling var hård men vi kunde mycket väl göra 4 i hö om pd hade en bra ud. Nu valde G att passa eNftersom han inte trodde på en utgång på 44 i hö med passad partner,

Efter 2 mål s med stöld tog det inte lång til för Kevin att fastställa ud handens fördelning 4441, Gunnar sakade 2 sp på uttrumfningen. När sedan K duckade en hj, tog nästa och stal ytterligare en spader måste G saka ett kort till en hj. Nu fullbordade K eliminationen genom att gå på ru K och stjäla sista hj.
Den stora frågan var dem som har ruter D

Detta strippade G och med 3 kort kvar hade K.

AJ8 i ruter. Nu spelade han ru J för att fälla min 9/T. och vips var han 2 bet. Hade han haft rätt hade han nog inte avfärdats utan analys.

Full cred för din spelföring. Det finns 7 anledningat till att Harplinge är i topp, Kevin är en av dem.

Sidor

Arne Jordestedt
Bild för Arne Jordestedt

PG Eliasson skrev:


AJ8 i ruter. Nu spelade han ru J för att fälla min 9/T. och vips var han 2 bet.


Miami Coup Smile i stick tio var det; länk till giv i handviewer här

De är vassa Harplinge ja.

Sidor

Mikael Rimstedt

Bertil G: ”Dwyer slank ut på en promenad i vildmarken. Hur vilse han var är inte lätt att avgöra men två bet i det upplagda kontraktet blev det.”

Att skriva en sådan mening utan att ta in full fakta är ett fruktansvärt uttryck att läsa efter en väl genomtänkt spelföring.

Tack PG för inlägget.

Sidor

Michael Olsson

Blev också en aning förvånad av rubriken samt ordvalet om vildmarks promenaden, spelföringen var ju med oddsen.
Harplinge har idel goda spelare och ett lag vi mycket väl kunnat skicka till BB med hopp om goda chanser till en bra placering (om nu Kevin hade fått spela för Sve). Hade det suttit 10x eller 9x hos PG hade det varit en kandidat till turneringens spelföring, såhär långt iallafall.

Undrar dock (inte säker så rätta mig om jag missat något) om han inte hade nått sitt tilltänkta mål om han efter tredje stick (då han ser att trumfen inte satt 4-0) stulit en spader och sen spelat likadant (man får ha koll på vilket högfärgskort man ska stjäla när man är inne på Hj Ess). Då är man inne på bordet på ru K i 10e stick och spelar ru mot handen och sen bara täcker östs kort.

Sidor

Tomas Brenning

Jag fick följande idé från ursprungliga skribenten Bertil G Johnson, vilket gör brickan ännu mer intressant:

Västs 3D=UD talar mycket för Jx eller Jxx hos Öst. Då vill man gärna stjäla en ruter högt på bordet och sedan vad det lider maska ut Östs knekt. Då tänker jag att spelet ska gå då här:

Två ronder spader till stöld. För att inte få två ruterstölder på sig måste man nu ducka en hjärter för att bryta kommunikationen.

När man kommer in tar man ut kl Ess och ru K och sedan ruter mot handen. Om Öst stjäl i luften är man hemma, om Öst sakar tar man esset och stjäl till slut en ruter högt, och om Öst som i det aktuella fallet spelar ru Dam så är given över.

Jag hade gillat om Dwyers spelföring hade lett till målet och nominering till bästa spelföring, men ovanstående hantverk är läckert i sin enkelhet, tycker i alla fall jag.

Sidor

Bertil-G Johnson

Bara ett litet tillägg, Tomas. Jag hade sakat hjärter på andra spadern.

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Hade Öst verkligen sagt dubbelt på 4Kl med:

Dxxx
Kxxx
xx
Jxx

Sidor

PG Eliasson
Bild för PG Eliasson

Hade väst verkligen bjudit 3D i zonen med passad pd på

AKxx
QJTx
Txxx
x

Någon (båda) har bjudit hårt damer är alltid svåra att placera
Väst hade dessutom svåra sak men höll alla sina ruter. Kanske lätt hänt att saka en ruter utan damen.

Men jag håller med om att det min dubbling var ett gränsfall men det behövs inte mycket hos pd för att 4hö skall stå.

Sidor

Arne Jordestedt
Bild för Arne Jordestedt

PG Eliasson skrev:


Men jag håller med om att det min dubbling var ett gränsfall men ….


PG; Ja vare sig Dbl var UD/SD, kanske inte bara gränsfall Cool . Partnern var ju kvar…

”Don´t argue against success”

Sidor

Thomas Andersson
Bild för Thomas Andersson

Torbjörn Jönsson skrev:


Hade Öst verkligen sagt dubbelt på 4Kl med:

Dxxx
Kxxx
xx
Jxx

Inte ens nära, Jönsson är någonting på spåret här. (4441-handen är ett gränsfall men jag hade också UDat 3).

Sidor

PG Eliasson
Bild för PG Eliasson

Ett typexempel på ett kontrakt som ser lätt ut från början.
22 i trumf, 33 i ruter, ruter dam faller. Lätt att testa trumfen först ingen vill gå bet med 22 i trumf. Sen fanns det ju bättre sätt att tima eliminationen. Spelsättet att stjäla en ruter högt om damen inte kommer och maska i trumf över mig om J inte kommer efter en rond trumf i början är nog det spelsätt jag tycker är bäst. Min poäng är att Kevins spelsätt växte fram under brickan och jag gillar spelare som törs lita på sin korträkning/placering. Denna gång blev det fel och för de som såg alla kort verkade det helt knasigt. Man skall komma ihåg att det mesta blir lättare om man ser alla korten. Spelföraren har inte den fördelen och måste lite på sin egen bild av given.

Sidor

Mikael Grönkvist
Bild för Mikael Grönkvist

Thomas Andersson skrev:


Torbjörn Jönsson skrev:


Hade Öst verkligen sagt dubbelt på 4Kl med:

Dxxx
Kxxx
xx
Jxx

Inte ens nära, Jönsson är någonting på spåret här. (4441-handen är ett gränsfall men jag hade också UDat 3).


Jag hade också UD:at 3 men förmodligen inte om jag var tvungen att göra det via att bjuda 3. Ytterligare en faktor att väga in i beslutet att spela Fishbein eller inte.

Sidor

Jan Becklén

Har kanske missat något, men om bägge har gjort en UD så sitter det väl
4-4 i bägge hö, och då går man alltid hem hur det än sitter

Sidor

PG Eliasson
Bild för PG Eliasson

Bra tänkt Jan. Snygg reverse dummy fungerar nu, men kräver den aktuella fördelningen. Kevins spel fungerar om jag tänkt rätt mot
4450 hos fishbeinhanden möjligen en fördelning som passar bättre med budgivningen. Inte helt lättanalyserat. Tror inte man har råd att dra en rond trumf om fi vänder med hj i stick 2.

Sidor

Thomas Andersson
Bild för Thomas Andersson

PG Eliasson skrev:


Bra tänkt Jan. Snygg reverse dummy fungerar nu, men kräver den aktuella fördelningen. Kevins spel fungerar om jag tänkt rätt mot
4450 hos fishbeinhanden möjligen en fördelning som passar bättre med budgivningen. Inte helt lättanalyserat. Tror inte man har råd att dra en rond trumf om fi vänder med hj i stick 2.

Om väst vänder med hj i stick 2 kan man lägga lågt och sen har man råd att ta en trumfrond. Sitter den 4-0 får man byta fot och köra trumfen i nästbotten, för att slutligen stjäla bort fiskbenarens sista högfärgskort och peta in honom i ruter. Med reservation för eventuella fel.

Sidor

Joakim Nordlindh

Det där fiskbenet. Är 3ru krav? Är D=SD? Hur bjuder man med en överstark hand?

Sidor

Arne Jordestedt
Bild för Arne Jordestedt

Fischbein i Syskons filarkiv beskriver denna konvention från Dinosaurietiden (med dagens spärrstil kanske den är aktuell igen) Cool , beskrivit av Bertil G J;
Kopierar
Skapat datum: 1950-talet.
Syfte: Försvarsmetod mot svaga 3-öppningar.
Beskrivning

Dubblingen är straffdubbling. Som upplysningsdubbling används ett bud i färgen närmast över motståndarfärgen. Övriga färgbud och 3NT är naturliga. I fjärde hand är dubblingen dock UD och alla färgbud naturliga.

Sidor

Stefan Olausson

Kan tänkta mig att det mot ”moderna spärrar”(=supersvaga) har sina vinster just mot 3KL, då man bara ger upp ruter-inklivet.

Att ge upp hj-inkliv mot 3RU-spärr känns mer tveksamt…
Där är argumentet starkare för vanlig UD…

Sidor

Jan Becklén

Vad händer om fiskbenet sakar hjärter istället för spader om det sitter
4450? går man hem då?
spelföringen var däremot läcker, men på aktuell bricka o budgivning är nog oddsen mycket bättre att stjäla en ruter.

Sidor

Jan Lagerman

Joakim Nordlindh skrev:


Det där fiskbenet. Är 3ru krav? Är D=SD? Hur bjuder man med en överstark hand?

Vi spelade en mix för måååååånga år sedan när Daniel Auby skapade systemet. Då spelade vi Fishbein/Harvey som sa att mot 3 och 3 spelade vi Fishbein, men mot 3 och 3 spelade vi Harvey.

Harvey var närmsta lågfärg som UD.

Om (3) 3 var krav eller passbart minns jag inte, men jag tror vi fick passa. Med egen utgångshand fick man bjuda 3NT/4hö.

Spelade ett tag att på 3 och 3 var dbl ’straff’ (Harvey med UD) och mot 3/3 var dbl UD. En möjlig komprimiss för de som gillar straffdubbling på dagens hårda spärrar.

Sidor

PG Eliasson
Bild för PG Eliasson

Vi spelar OD (typ bal NThand) mot svarta färger på 3 trick UD mot röda i andra hand. 3D är inte absolut krav. I dag spärrar man (även vi) på händer som skulle få Tjople att drömma mardrömmar i +zon första hand. Vi tycker att man måste ha möjlighet att ta fast fi.

Från vårt komp för den som är intresserad:

I 2:a hand är D mot OD 3♣, ♠/4♠, annars UD.
I 4:e hand är D alltid UD, och 4lå mot 3x visar 55 med hö.
Efter (1x) pass (3x) bjuder vi som om efteröppning med 3x.

Mot 3♣ 3♦ UD
4♣ 55 i hö
4♦ 55 i ♦ + en hö
4hö p/k
Mot 3♦ 4♣ 55 i ♣ + en hö
4hö p/k
4♦ 55 i hö
Mot 3♥ 4♣ 55 i ♣ + ♥
4♦ 55 i ru + ♠

Mot 3♠ D OD
4♣ UD med bättre ♣ än ♦
4♦ UD med bättre ♦ än ♣

Mot 4lå SAT D UD, kort visad fifärg. Kan vara tunn – senare D visar extra.
Pass + D stark balans
4reläfärg naturligt 5+färg
4fi’s hö 55ahö+lå
4NT 55+lå

Mot 4♥ 4NT 55 båda lå

Mot 4♠ D OD
4NT 55 i 2 färger

Sorry orkar inte fixa formatering

Sidor

PG Eliasson
Bild för PG Eliasson

Som sagt en svår hand men jag tror att du har fel Thomas.
Sf måste använda alla bordets ingångar för att stjäla.

Spader
Hj duck
mer hj A
Sp stöld
Inpå kl A 4450 spader sak

Nu mer spader stöld
kl till Q
kl mask
uttrumf

Ger följande 4kortsläge
Eftersom trumfen är slut behöver väst bara hålla 3 Ruter och kan hålla en ett hö kort tex en hj beroende på hur syd valt att stjäla högfärgerna.

x
Kxx
x
Kx
9
Eknxx
x
D10x
Nord
Öst
Syd
Väst
Nord giv
Ingen i zonen

Sidor

Michael Olsson

PG Eliasson skrev:


Som sagt en svår hand men jag tror att du har fel Thomas.

Det är nog ändå som Jan B skriver sitter det 44 i hög går det alltid hem med sp E ut och då har även Thomas rätt, det gäller bara spela korten i rätt följd.

Sidor

PG Eliasson
Bild för PG Eliasson

Mitt sista inlägg:

Om det sitter 44 i hö och 5-1 i ruter går det endast hem om ruter D sitter singel. Gör avbön om någon motbevisar detta.

Sidor

Jan Becklén

förutsatt att det sitter 4-4 i hö,( det är det jag spelar på)
Bekänner nu fiskbenet på 1 trumfen övergår man till ruter och stjäler högt om det inte sitter 3-3

Sidor

Thomas Andersson
Bild för Thomas Andersson

PG Eliasson skrev:


Som sagt en svår hand men jag tror att du har fel Thomas.
Sf måste använda alla bordets ingångar för att stjäla.

Spader
Hj duck
mer hj A
Sp stöld
Inpå kl A 4450 spader sak

Nu mer spader stöld
kl till Q
kl mask
uttrumf

Ger följande 4kortsläge
Eftersom trumfen är slut behöver väst bara hålla 3 Ruter och kan hålla en ett hö kort tex en hj beroende på hur syd valt att stjäla högfärgerna.

x
Kxx
x
Kx
9
Eknxx
x
D10x
Nord
Öst
Syd
Väst
Nord giv
Ingen i zonen

Det var inte så jag sa. Jag sa trumfen i NÄSTBOTTEN. Det kommer att vara 5 kort kvar där jag har en trumf och AJxx i ruter och väst QTxx i ru plus ett högfärgskort, ty om han gått ner till QTx lågar jag bara en ruter. I det uppkomna läget, gå in på ruterkung och STJÄL västs kvarvarande hö-kort.

Sidor

Thomas Andersson
Bild för Thomas Andersson

PG Eliasson skrev:


Mitt sista inlägg:

Om det sitter 44 i hö och 5-1 i ruter går det endast hem om ruter D sitter singel. Gör avbön om någon motbevisar detta.

Det tycker jag mig redan ha gjort.

Sidor

Johan Sylvan

Tror du har helt rätt i din analys TA (inte ofta vi är överens:-). Även en blind höna osv:-) Du har väl blivit klokare med åren nu när du fyllt 50…

Sidor

PG Eliasson
Bild för PG Eliasson

Vi provar igen med mig i försvaret.

xxxx
Exx
Kxx
ED2
D10xx
K9xx
9
kn98x
x
xx
Ekn8x
K10xxxx
EKxx
Dkn10x
D10xxx
Nord
Öst
Syd
Väst
Nord giv
Ingen i zonen

Spader och mer spader till stöld nu finns 2 varianter ducka en hj eller inte. Vi börjar med ingen duck.

kl till Q
kl A
kl till mask
Kl K

3 hj och ett rutersak av väst
ger följande läge med en trumf kvar (NÄSTBOTTEN)

xx
Ex
Kxx
xx
Kxx
9
xx
Eknxx
x
xx
x
D10xx
Nord
Öst
Syd
Väst
Nord giv
Ingen i zonen

Ser inte hur du skall få till eliminationen nu.
Ett kort för mycket.

Fall 2 du duckar en hj

spader
spader till stöld
duck hj
mer spader
uttrumfning
ger följande slutläge

Ex
Kxx
D
Kxx
9
x
Eknxx
x
D10xx
Nord
Öst
Syd
Väst
Nord giv
Ingen i zonen

Nu finns ingen press på väst längre. Här tvingas syd ta stölderna för tidigt.

Ingen avbön än men troligen snart.

Sidor

Thomas Andersson
Bild för Thomas Andersson

Mitt svar var baserat på ditt påstående om hjärterskift i stick 2. Om du nu byter försvar, så byter jag spelplan. Jag sakar en hj i stick två, sitter trångt till på jobbet o har inte analyserat färdigt men borde funka. Jag stjäl alltså inte din 2a spader.

Edit: kan nog också i ditt läge spela sp och saka hj.

Sidor

PG Eliasson
Bild för PG Eliasson

Försöker med mitt sista inlägg igen. ger Thomas rätt om försvaret skiftar i hj i stick 2. Men vidhåller att spader spader betar med 4450 om inte ruter D sitter singel. Ganska säker att duck av andra spadern med hj sak även leder till bet med ytterligare spaderattack. Vi tappade som vanligt tråden lite men uppfriskande analysdiskussion. Oftast håller inte mina alltför snabba analyser men här sprattlar jag än. Tar det för en draw Thomas. Clapping

Sidor

Logga in för att kommentera