Forum » Allmänna diskussioner » Maxgivaktigt

Maxgivaktigt

4 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
PO Sundelin
Maxgivaktigt

I kaskaden av beröm och tacksägelser för de Ödlundska klurigheterna urskiljde jag önskemål om ”svårare” problem,kanske med fler än 4,5 eller sex kort (av någon anledning riktat till BG). Jag dristar mig därför till att presentera en niokortsuppgift.
Syd är inne och ska ta åtta stick med spader som trumf.

10432
ED92
6
Kkn8
876
D64
ED9
543
EK3
765
Kkn10
ED
10
Nord
Öst
Syd
Väst
Nord giv
Ingen i zonen

Lycka till och behåll gärna lösningen för er själva, om ni skulle komma på den med eller utan hjälp.

Per Jephson

Jag står i Maxgivakt…vem kan vara bättre lämpad att avlösa hr Ödlund än maestro Sundelin?

Bengt-Göran Olofsson

Den här gillar jag Smile

PO Sundelin

Ah, tillräckligt många kort för att göra BG nöjd.

Jag tyckte själv att det var en knepig giv och undrar om de som så vackert meddelat mig den korrekta lösningen faktiskt klarat det utan hjälp(medel).
Alltså:
Stjäl klöveress lågt, maska lagom högt i trumf. Stjäl klöverkung med trumftian (vare sig Väst sätter i en trumf eller inte. Maska åter i trumf och ta ut återstående trumf med esset. Saka bordets lilla hjärter. Spela handens klöverhacka till Öst. Saka ruter eller hjärternio beroende på vad Väst väljer att behålla. Väst tvingas ju saka ner sig till renons i ruter eller Kkn i hjärter och Öst ger dig hjärtermasken och du har dessutom kvar antingen den ”höga” ruterhackan eller hjärternian.

Logga in för att kommentera