Forum » Allmänna diskussioner » Sex spader

Sex spader

10 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Jan Lagerman
Sex spader

K10
K1098
EK98
EK6
kn
E5432
1065
5432
E987654
432
1098
D32
Dkn76
Dkn7
Dkn7
Nord
Öst
Syd
Väst
Nord giv
Ingen i zonen

Det står nord giv men jag har roterat korten.

3 pass 6 all pass

Utspel D

(Hoppas BG uppskattar den.)

Som vanligt gäller att inte kasta ut lösningen när ni klurat ut den. Men diskussioner får naturligtvis förekomma. Smile

(Den är inte jättelätt)

Lars-Göran Larsson

Nu e de för många kort för BG. Relieved

Henrik Johansson
Bild för Henrik Johansson

Ständigt dessa hemsläppande utspel Giggle

Per Jephson

Utsökt diaboliskt.. Max sinnrika ”cut-to-the-chase”-miniatyrer tarvar ju ett begränsat antal löv och jag gillar dem skarpt… här får vi planera liret från stick ett utan att sätta en fot fel!
Det ena goda förskjuter inte det andra….

Thomas Andersson
Bild för Thomas Andersson

Per Jephson skrev:


Utsökt diaboliskt.. Max sinnrika ”cut-to-the-chase”-miniatyrer tarvar ju ett begränsat antal löv och jag gillar dem skarpt… här får vi planera liret från stick ett utan att sätta en fot fel!
Det ena goda förskjuter inte det andra….

Nja, de första 9 sticken är väl tämligen elementära, och ordningen i vilket man spelar dem har inte någon större betydelse (inom logiska gränser) förutom ett val av försvar som påverkar fortsättningen. Spelar man ”rätt upp och ner” flyter det på bra för oss, ända ner till en Ödlundsk 6-kortsminiatyr Smile

Men håller med om att det är bra att få aktivera hjärnan medelst problemlösningar, när det är bridgetorka i övrigt för oss som finner onlinebridge rätt ointressant.

Per Jephson

Låt gå för det, men man kan knappast klandra Väst för att inte hitta det betande utspelet….

Jan Lagerman

Thomas Andersson skrev:


Nja, de första 9 sticken är väl tämligen elementära, och ordningen i vilket man spelar dem har inte någon större betydelse (inom logiska gränser) förutom ett val av försvar som påverkar fortsättningen.

Jag tror att det är svårare i Stockholm.
En obetydlig 8 kan slinka förbi utanför tullarna, men i Stockholm är det kortet aldrig obetydligt och täcks därför ofta av rent principiella skäl. Smile

Jan Lagerman

FACIT

Vana problemlösare ser omedelbart att det blir en dubbelsidig trumfskvis.

K10
EK
Ex
10xx
x
xxx
Dx
Dknx
Nord
Öst
Syd
Väst
Nord giv
Ingen i zonen

Syd har tagit sin näst sista trumf och ÖV måste saka.
Oavsett vad de sakar får Syd resten om han kan läsa sitsen.
Det skulle ju kunna sitta D Dknxx till vänster och Exx 10x till höger och om då Väst sakar ruter och Öst en hjärter kan Syd gå fel.

Detta är ju ointressant, eftersom en dylik skvis kräver EK i ruter i norr och Väst när han kommer in i trumf spelar ruter, vilket förstör komunikationerna.

Istället satsar syd på den liknande

K10
E
E
Ex
10x
x
xx
10
Dx
Dkn
Nord
Öst
Syd
Väst
Nord giv
Ingen i zonen

När Syd nu har ett skviskort (Ess) på bordet räcker det med ett ensamt ruteress hos Nord. Syd spelar klöver till esset och ÖV kan packa ihop.
Men detta kräver att Väst sitter och sover och släpper förbi 8 (Englund) i ett tidigare stick, men eftersom detta är ett dubbeldummyproblem sätter Väst i sina klöverhonnörer de två första klöversticken så skviskortet i klöver vinns av Syd och Bye Bye trumfskvis.

Bordets K1098 är i själva verket en ’red herring’ som ska leda in folk på fel spår.
Min misstanke är att alla som lagt ner tid på problemet antingen snabbt knappade in händerna i en dubbeldummylösare ELLER började på trumfskvisspåret.

Rätt variant denna gång är att stjäla hjärter, alla fyra, på Syds hand.
Det kan vara xxxx lika gärna.

Efter hjärterstölden i stick ett, nyttjar man bordets klöver EK (Väst sätter i) till att stjäla två till. Sedan ruter till kung och så stjäl man den sista hjärtern och tar ut 10
Läget är:

K10
Exx
kn
E
10x
x
E98
xx
Dxx
Dx
Nord
Öst
Syd
Väst
Nord giv
Ingen i zonen

Syd spelar en ruter och om Väst lägger låg, vinn E, ta ut Kung och peta in Väst i .
Om Väst avblockerar D, vinn bordets E, spela spader till ess och peta in Öst i ruter.

K
x
E
x
98
Dx
Nord
Öst
Syd
Väst
Nord giv
Ingen i zonen

Öst är inne och oavsett vända ’slukas’ Dx hos Väst mellan syds 98 och bordets K.

Per Jephson

En lantis som jag ser inga problem med att angripa rutern först och hoppas dessutom på att Väst avblockerar så att man kan exekvera en läcker djävulscoup i stället för den mer prosaiska inpetningen…

Thomas Andersson
Bild för Thomas Andersson

Per Jephson skrev:


En lantis som jag ser inga problem med att angripa rutern först och hoppas dessutom på att Väst avblockerar så att man kan exekvera en läcker djävulscoup i stället för den mer prosaiska inpetningen…

Samma här, därav kommentaren om att spela ”rätt upp och ner”, dvs kryssa lite hit och dit för att stjäla upp hjärten, bl.a. med den nödvändiga dubbelfirre i klöver. Beroende på vilken ruter väst behållt tar jag ut rätt spaderhonnör och petar in någon i ruter, det är inte nödvändigt att avvakta med rutern tills upploppet.

Var aldrig ens inne på det första spåret så där är din misstanke fel Smile

Logga in för att kommentera