Forum » Allmänna diskussioner » Trising ordnar sig alltid?

Trising ordnar sig alltid?

7 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Björn Westling
Trising ordnar sig alltid?

Jag är lite nyfiken på sanningen i talesättet. Ponera att du i en partävling skulle bjuda och spela 3 NT på varje bricka. Skulle du vinna?

Björn Ohlsson

Björn Westling skrev:


Jag är lite nyfiken på sanningen i talesättet. Ponera att du i en partävling skulle bjuda och spela 3 NT på varje bricka. Skulle du vinna?

Du skulle förmodligen komma sist. Men 3nt är förvånansvärt ofta rätt kontrakt, speciellt i praktiskt partävlingsspel. Bob Hamman har myntat följande regel: ”If you have a choice of reasonable bids and one of them is 3NT, then bid it”, ungefär: ”Om 3nt är ett alternativ, bjud det.”

/Trising på BBO

Joakim Nordlindh

Jag är inte lika övertygad som du Björn. Varje gång fi gör minst utgång så har vi ju en ensam top. Kanske kommer man ändå sist, jag tror det beror mycket på vilka sorts givar som kommer. Är det mycket utgångar så tror jag man ligger bra till att vinna Smile

Thomas Andersson
Bild för Thomas Andersson

Joakim Nordlindh skrev:


Varje gång fi gör minst utgång så har vi ju en ensam top.

Ja, för fi kommer ju inte att dubbla 3NT en enda gång när de själva har utgång…. Thinking Speciellt med tanke på att ni enligt gällande regelverk måste deklarera att ert system stipulerar att ni spelar 3NT på alla brickor oavsett vad ni har för kort. Angel

Joakim Nordlindh

Thomas Andersson skrev:


Joakim Nordlindh skrev:


Varje gång fi gör minst utgång så har vi ju en ensam top.

Ja, för fi kommer ju inte att dubbla 3NT en enda gång när de själva har utgång…. Thinking Speciellt med tanke på att ni enligt gällande regelverk måste deklarera att ert system stipulerar att ni spelar 3NT på alla brickor oavsett vad ni har för kort. (angel)

Jo men dubblat var ju inte en förutsättning i detta väldig hypotetiska scenario.

Thomas Andersson
Bild för Thomas Andersson

Joakim Nordlindh skrev:


Thomas Andersson skrev:


Joakim Nordlindh skrev:


Varje gång fi gör minst utgång så har vi ju en ensam top.

Ja, för fi kommer ju inte att dubbla 3NT en enda gång när de själva har utgång…. Thinking Speciellt med tanke på att ni enligt gällande regelverk måste deklarera att ert system stipulerar att ni spelar 3NT på alla brickor oavsett vad ni har för kort. (angel)

Jo men dubblat var ju inte en förutsättning i detta väldig hypotetiska scenario.

Inte odubblat heller. Det går därmed inte att anta det ena eller det andra.

Det du egentligen refererar till är en efteranalys, dvs hur 3NT odubblat hade stått sig i fältet. Men scenariot gällde en tävling.

Joakim Nordlindh

Detta känns inte som ett problem om fi får dubbla.

Logga in för att kommentera