Forum » Allmänna diskussioner » The Rabbit goes online

The Rabbit goes online

3 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Bo Gullefors
Bild för Bo Gullefors
The Rabbit goes online

Även the Rueful Rabbit eller Kalle Kanin, som han kallas på svenska, spelar på BBO under pandemin. Författaren till den Victor Mollo-inspirerade anekdoten är holländaren Toine van Hoof.
Den svenske landslagsspelaren Simon Hults spelföring tycks ha gett författaren uppslaget till episoden. Hult spelar genomtänkt medan den förvirrade kaninen har sin skyddsängel att tacka för hemspelat kontrakt.
En historia värd att läsa för de som uppskattar Victor Mollo, men som en på Bridgewinners påpekar: professorn emeritus i biosofistik skulle aldrig spela med Vänlige Viktor, the Hideous Hog, än mindre betala för att göra det. De två avskyr varandra alltför mycket. Jag kan inte erinra mig någon episod där de två har spelat tillsammans.
Länk

Christer Edlund

Nja, det finns faktiskt åtskilliga givar där Viktor och Professorn bildat par. Naturligtvis inte självvalt, utan de har dragit varandra som robbertpartners. Här är en giv från Last Call in the Menagerie.

(För den som till äventyrs inte är bekant med Professorn, är han en paragrafryttare av Guds nåde, och åberopar lagboken så fort han får minsta chans.)

kn75
kn765
ED107
E7
102
E32
Kkn9865
102
KD
D10984
2
Kkn543
E98643
K
43
D986
3
Nord
Öst
Syd
Väst
Syd giv
Ö-V i zonen
Väst
Nord
Öst
Syd
Valle Valross
Professorn
Kalle
Viktor
1
Pass
4
Pass
Pass
Pass

Valle spelade ut ♠E, och Kalle rådgjorde med sig själv om han skulle lägga tian eller tvåan. I hopp om en rutervända fastnade han för tvåan, men Valle ägnade knappt kortet en blick utan fortsatte med en spader till.
Viktor gick in på bordet i klöver och den här gången bekände Kalle med tian. ❤️Kn gick till Valles kung, och medan denne funderade på sin vända mässade Kalle tyst för sig själv. ”Vänd med ruter, vänd med ruter, inte ett svart kort”.
Hans böner gick inte fram, utan det var ett svart kort som hamnade på bordsfilten. Misslynt var han på väg att saka ♣2, men i sista sekunden såg han att det var en spader som låg på bordet, och tog tillbaka sin klövertvåa.
D.v.s han försökte ta tillbaka den, men stötte på patrull i form av Professorn. Kortet är spelat!
Jamen jag har ju inte spelat något kort, försökte Kalle.
Lagen är glasklar sade Professorn. Kortet är spelat så fort det finns en möjlighet att din partner kan ha sett det.
Nu grep Viktor in: Lägg vilket kort du vill. Jag tror inte att Valle såg det.
Du har ingen rätt att efterskänka nån bestraffning sa Professorn. Jag kräver att lagarna följs.
Jag tänker inte ta emot några favörer sa Kalle, och placerade eftertryckligt sin klövertvåa på bordet.

Nu gick kontraktet inte längre att spela hem. Hade Kalle däremot fått använda sin ’värdelösa’ ❤️3 till att döda ♠️Kn hade Viktor lätt fått sin hemgång. Professorn i ett nötskal.

Finns som sagt fler givar, alla på samma tema. Dock tror jag att en del av Professorns spetsfundigheter inte skulle fungera idag, eftersom lagarna ändrats.

Bo Gullefors
Bild för Bo Gullefors

Christer Edlund skrev:


Nja, det finns faktiskt åtskilliga givar där Viktor och Professorn bildat par… .


Bra, då fick vi det klarlagt. Mitt minne är inte vad det borde vara! Du har rätt, i robberbridge blir det åtskilliga givar då man byter partner efter varje robber. Redovisade givar med HH och SB som par är däremot få, högst en per bok tycks det vara.
Tack för ditt trevliga återberättande av den som finns i ”Last Call in the Menagerie”!
Logga in för att kommentera