Forum » Allmänna diskussioner » Förbundstävling Funbridge

Förbundstävling Funbridge

7 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Johan Wahlberg
Förbundstävling Funbridge

Jag spelade idag en förbundstävling på Funbridge. Där såg jag att man delar ut priser till närmast 40, 50, 60 & 70 %. Är inte det lite märkligt? Det kan ju tänkas att man spelar på det vilket kan påverka resultaten på enstaka givar. Vore det inte bättre att lotta ut dessa extrapriser?

P.S. Kan man slicka i sig priserna för både vinsten och närmast 70 %?

Johan Grönkvist
Bild för Johan Grönkvist

Det är inga priser som vi har med att göra. Det är Funbridge som styr dessa priser.

Johan Wahlberg

Ok. Men om förbundet håller med så kanske ni kan påverka? Ingen big deal så klart men tävlingarna spelas ju de facto i förbundets regi.

Lars-Göran Larsson

Skulle du kunna förklara lite närmare hur den strategin skulle kunna tänkas se ut? Låt säga ett enkelt exempel. Du har 70,0 % med en bricka kvar att spel. Vad har du då för taktik i budgivning och spelföring? Betänk också att flera spelare högst sannolikt spelar, inte bara sista given, utan alla dina givar senare än du.

Johan Wahlberg

Lars-Göran Larsson skrev:


Skulle du kunna förklara lite närmare hur den strategin skulle kunna tänkas se ut? Låt säga ett enkelt exempel. Du har 70,0 % med en bricka kvar att spel. Vad har du då för taktik i budgivning och spelföring? Betänk också att flera spelare högst sannolikt spelar, inte bara sista given, utan alla dina givar senare än du.

Du har istället 50 % och låter bli att bjuda en hård utgång eller slam som du vanligtvis hade bjudit.

Men som sagt, egentligen en ickefråga. Med det inte sagt att det är självklart att lotta istället.

Christer Edlund

Johan Wahlberg skrev:


Lars-Göran Larsson skrev:


Skulle du kunna förklara lite närmare hur den strategin skulle kunna tänkas se ut? Låt säga ett enkelt exempel. Du har 70,0 % med en bricka kvar att spel. Vad har du då för taktik i budgivning och spelföring? Betänk också att flera spelare högst sannolikt spelar, inte bara sista given, utan alla dina givar senare än du.

Du har istället 50 % och låter bli att bjuda en hård utgång eller slam som du vanligtvis hade bjudit.

Men som sagt, egentligen en ickefråga. Med det inte sagt att det är självklart att lotta istället.

Rätta mig gärna om jag har fel, men om premisserna nu ser ut som dom gör, kan jag inte se att det skulle vara fel att vara taktisk på sista brickan.
Men exemplet med 50% inför sista brickan är väl inte så välvalt. Här måste man väl hoppas på en slätstruken likabricka.

Bjuder du en hård utgång som står lär du väl få en bit över 50% totalt, och duckar du utgången lär du få en bit under 50 % eftersom den säkert bjuds vid några bord.

Men som du själv skriver är det hela ett icke-problem. Om du försöker vinna 100♦️ genom att vara taktisk torde du behöva spendera avsevärt många fler ♦️i startavgifter innan du lyckas.

Lars-Göran Larsson

Jag vet också att det hela tiden varit ett icke-problem (så varför be förbundet åtgärda?). Grejen var snarare att den som kan räkna en aning, inser snart omöjligheten i att ens vara i närheten av att kunna påverka det.
Men ett tips på vägen kan var att spela sista brickan strax före tävlingsslut, då inte så många kommer att påverka dina elva eller 19 redan spelade.

Logga in för att kommentera