Forum » Allmänna diskussioner » Seedning SM semi

Seedning SM semi

20 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Tore Mattsson
Seedning SM semi

Heat I ser lite märkligt ut.
Där har vi 2 lag med nästan enbart spelare ur olika landslagstrupper.

Ett av de lagen har alltså inte seedats bland de 10 bästa .

Hur har det gått till?

Per-Ola Cullin

Jag har inte velat vara så ofin så att jag frågat. Men det allra värsta är att Mika har seedats före mig. Så mkt däng som han har fått på FunBridge.

Björn Sörling

I grupp J vänder de rankade lagen så att grupp J innehåller rank 10+11, grupp I innehåller således rank 9+12. Rankingpoängen är sannolikt klent värde under covid-tider då de gamla reglerna tog bort äldre resultat och så många nya har inte tillkommit.

Joakim Nordlindh

Varken Landslagsmeriter eller skicklighet var något man använde sig av för att seeda.

Så här gick det till, http://www.svenskbridge.se/sites/default/files/official_documents/seedning_av_sm_lag__0.pdf

PG Eliasson
Bild för PG Eliasson

Även om man kan gissa det mesta vore det kul att se underlaget för de 20 främst seedade lagen. Vi kommer troligen att få den tuffaste finalen på länge även om 2 av favoriterna möts i grupp I.

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Jag gisssar på att högst rankat är Göteborg BK Lavec Smile med följande snitt: Mästarpoäng: 2016, Ranking: 1070 och Hcp: 1,12.

Och näst högst rankat kan vara Stockholm Bertheau: Mästarpoäng: 931, Ranking: 899 och Hcp: -0,04.

De här är de enda jag har räknat på och det är lite vanskligt att avgöra rankingen eftersom det hänger på de sammanlagda platssiffrorna.

Det kan först se ut som om man placerat de högst rankade lagen överst i tabellerna men det faller på grupp B där Göteborg BK Lavec Smile hamnat längre ner.

Tomas Brenning

Du glömde läsa reglerna, Torbjörn. Seed 1 = Grupp A, 2=B, 3=C, osv, 10=J, 11=J, 12=I och så vidare.

Morot, Smile och Stridsvagn var alltså topp-3-seedade, där Morot hade total placeringssiffra 9 och Smile och Stridsvagn 10 vardera. Sedan var det ett hopp ned till Zmrzlinas 16.

Det Morot tappade i hcp tog de igen rejält i mp och hcp. Det Lavec tappade i rp tog de igen i mp och hcp.

Morot har placeringssiffra 1 i mp, Zmrzlina 1 i rp, och Bertheau 1 i hcp. Å andra sidan har Bertheau placeringssiffra 18 i flitpoängs-mp.

Beträffande Smile så har lagen i den gruppen nummer 7-12, och Smile har alltså 7. Jag vet inte varför det inte visas högst upp i nuvarande 0-tabellen.

Ola Brandborn

Varför ska man läsa regler när man kan killgissa

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Tomas Brenning skrev:


Du glömde läsa reglerna, Torbjörn.


Varken regler eller länkar är mina starka sidor. Man har alltså lagt de 10 totalt högst rankade lager överst i sina respektive grupper (förutom B där det blev något fel) och sedan har man blandat ordningsföljden hur som helst inom respektive grupp?
Joakim Nordlindh

Nej allt är relativt logiskt. Bäst seed i varje grupp har fått lägst nummer. Numret följs av lagnamn och BIT sorterar. Eftersom 1an i ”10 Dalabridgen Malung Janne” är lägre än 7an i ” 7 Göteborg BK Lavec Smile” så sorterars dom längre upp.

Tomas Brenning

Joakim Nordlindh skrev:


Eftersom 1an i ”10 Dalabridgen Malung Janne” är lägre än 7an i ” 7 Göteborg BK Lavec Smile” så sorterars dom längre upp.

Naturligtvis. Jag är en åsna. Det borde jag ha kunnat lista ut med lillfingret. Nu är det redigerat till 07, 08 och 09 med tillhörande korrekt seedningsordning.

Linnea Edlund
Bild för Linnea Edlund

Laget med lägst lagnummer i respektive heat är högst rankat.

Övriga lagnummer stämmer dock inte med rankinglistan, efter som att vi har en spelordning i systemet som är samma för alla heat, och det har gjorts korrigeringar i spelordningen så att lag från samma distrikt ska mötas första matchen, och de två förmodat starkaste lagen (om de inte är från samma distrikt) skall mötas i den sista matchen.

I flyttschemat i systemet möts lag 1 och 6 (och 7 och 12, 13 och 18 etc) i första matchen, men 1 mot 5 i (7 mot 11 etc) match 5.

Ola Brandborn

Linnea Edlund skrev:

och det har gjorts korrigeringar i spelordningen så att lag från samma distrikt ska mötas första matchen,

Då får ni göra om Heat H
(Men match två kanske är tillräckligt nära match 1)

Linnea Edlund
Bild för Linnea Edlund

Lag 2 från Gotland kom in efter att det ordinarie laget (från annat distrikt) lämnat återbud. Då görs inte seedning eller placering om, utan man övertar bara ”platsen” rakt av.

Peter Swensson

Hade varit snyggt att lägga upp excelfilen. Ganska onödigt att inte göra det.

Men jag förstår att man inte gör det under tidspress på ideell kvällstid, när man egentligen borde sova!

Sedan gör det ont i mig att allt är så sjukt manuellt och kräver massor av man och kvinnotimmar. Ni gör ett sjukt bra jobb!

Som borde kunna effektiviseras…

Läste på StBF att någon tyckte att RealBridge hade dåligt gränssnitt och krävde mycket knapptryckningar.
Då skänkte jag en tanke till alla bridgearbetare som lever med BIT, ruter och är arrangör på bbo. Själv blir jag irriterad varje gång jag letar något på vår hemmis; samtidigt har vi hjältar som pillar infon till oss så sjukt manuellt. Tacksam och besviken

PG Eliasson
Bild för PG Eliasson

Har sett filen och kan bara konstatera att Linnea mfl har gjort ett gediget jobb. Detta kommer att leda till den tuffaste SMfinalen på länge.
Tidigare har resebidrag styrt sammansättningen nu spelstyrka. Självklart kan kriterierna diskuteras men förutsättningarna har följts och resultatet oklanderligt. Starkt jobbat!!

Suzanne Lemborn
Bild för Suzanne Lemborn

Hej!
Har nyss lagt ut en nyhet där man kan läsa mer om rankingunderlaget och seedningsprocessen.

Underlag för ranking och seedning

Mvh Suz

Philip Berggren

Peter Swensson skrev:

Läste på StBF att någon tyckte att RealBridge hade dåligt gränssnitt och krävde mycket knapptryckningar.

Kommer aldrig förstå alla som ska gnälla på allt hela tiden. I vilken värld lever man om man tror att allt ska anpassas efter vad just JAG tycker om. Om allt nu är så kass och oanvändbart kan de ju själva programmera sin egen sida bättre då de verkar sitta inne med receptet för den optimala lösningen. Själv tycker jag att det är löjligt bra gjort att skapa RealBridge på såpass kort tid även om det såklart finns förbättringsmöjligheter.

Peter Swensson

Philip Berggren skrev:


Peter Swensson skrev:

Läste på StBF att någon tyckte att RealBridge hade dåligt gränssnitt och krävde mycket knapptryckningar.

Kommer aldrig förstå alla som ska gnälla på allt hela tiden. I vilken värld lever man om man tror att allt ska anpassas efter vad just JAG tycker om. Om allt nu är så kass och oanvändbart kan de ju själva programmera sin egen sida bättre då de verkar sitta inne med receptet för den optimala lösningen. Själv tycker jag att det är löjligt bra gjort att skapa RealBridge på såpass kort tid även om det såklart finns förbättringsmöjligheter.

Samtidigt är det bara de som ”gnäller” som pekar ut riktningen för utveckling och förbättringar. Glöm aldrig det; även om det inte gäller allt ”gnäll” eller alla som ”gnäller”.

Men att utgå ifrån att de som ”gnäller” alltid vill ha allt på sitt sätt… är sinnesslött (fann inget bättre ord). Utgår man från det gör man sig skyldig till både översitteri och protektionism, vilket är mycket vidrigare än alla ”gnällgubbar” tillsammans.

Visst är det bra gjort av ett litet privat företag, några få individer, att slå om och fixa servrar och starta bridgelekstuga åt oss bridgespelare. Det är idag som en helt ok ”beta-version” av framtidens bridge; för många spelare. Mycket rätt och trevlig attityd, är mycket glad för det Shireen och gänget gjort.

Finns mycket att säga om OK-bridge, BBO, Swan, etc vad de gjort och inte gjort och vad bridgeförbunden gjort och inte gjort. Det är - hur man än vänder och vrider på allt vi har sett uppdagas - för få som gnällt och de som gnällt har inte gnällt tillräckligt mycket. Frågor på det?

Peter Swensson

Suzanne Lemborn skrev:


Hej!
Har nyss lagt ut en nyhet där man kan läsa mer om rankingunderlaget och seedningsprocessen.

Underlag för ranking och seedning

Mvh Suz

Stiligt!

Var lite kul att sniffa på siffrorna

Logga in för att kommentera