Forum » Allmänna diskussioner » Svenska cupen online?

Svenska cupen online?

27 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson
Svenska cupen online?

Jag har blivit tillfrågad av ett lag om jag vill spela och när jag krävde business class-biljetter från England menade snåljåpen att det skulle dröja innan live-spel var aktuellt och gick vi till final: ”får du för fan betala biljetten själv!”.

Jag har tittat i tävlingsbestämmelserna och där står att man skall försöka spela live men om det inte går blir det online. Det lär väl bli online de första omgångarna men kommer man att besluta efter varje omgång?

Edit: Stänger tråden/CWA

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Dubblett (ta gärna bort)

Ola Brandborn

Torbjörn Jönsson skrev:


Jag har blivit tillfrågad av ett lag om jag vill spela och när jag krävde business class-biljetter från England menade snåljåpen att det skulle dröja innan live-spel var aktuellt och gick vi till final: ”får du för fan betala biljetten själv!”.

Jag har tittat i tävlingsbestämmelserna och där står att man skall försöka spela live men om det inte går blir det online. Det lär väl bli online de första omgångarna men kommer man att besluta efter varje omgång?


Om jag hittade detta så borde du hitatt det:

Regelverket har till viss del ändrats då det kommer vara möjligt att i omgångar spela matcher online i det fall pandemin inte är över, beslut om vad som gäller tas från omgång till omgång. Vår förhoppning är att den senarelagda starten medför att många redan blivit vaccinerade och att så många matcher som möjligt ska kunna spelas normalt, dvs. live.

http://www.svenskbridge.se/svenska-cupen-2021/nytt-f%C3%B6r-i-%C3%A5r

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Ola Brandborn skrev:


Om jag hittade detta så borde du hitatt det:


Om man vill få igång mig är det nog ett bra sätt att antyda att det är mig det är fel på och inte vår usla hemsida.

Så här gjorde jag på min telefon från startsidan för att försöka ta på vad som gäller:

Klickade på ”Tävling”.
”Svenska Cupen”
Kom in på en undermeny för Svenska Cupen och läser senaste nyheten från 2020-12-08 att man skall försöka spela live så mycket som möjligt. ”Meny”.
”Info”
”Dokument” (för att hitta tävlingsbestämmelserna).
”Svenska Cupen 2020” (fanns inget annat) där det står att matcher kan spelas online.
”Tillbakaknappen”
”Nytt för i år” (fanns inget nytt)
Frågar på forumet.

Ser fram emot att få höra vad jag gjorde för fel.

Under tiden nynnar jag på Eagles gamla låt Hotel California som påminner om hemsidan:

Last thing I remember, I was
Running for the door
I had to find the passage back
To the place I was before
”Relax, ” said the night man,
”We are programmed to receive.
You can check-out any time you like,
But you can never leave!

Och sedan tänker jag på den stackars IT-kommittén:

Mirrors on the ceiling,
The pink champagne on ice
And she said ”We are all just prisoners here, of our own device”
And in the master’s chambers,
They gathered for the feast
They stab it with their steely knives,
But they just can’t kill the beast

Edit: Hotel California

Nils Andersson

Så länge rekommendationerna från bestämmande myndigheter ser ut som de gör har spel online företräde framför spel live.

Som ovan stod det i en nyhet som kom den 7/4

Mikael Grönkvist
Bild för Mikael Grönkvist

Om man vet att man letar efter tävlingsbestämmelser för Svenska Cupen 2021 kan man testa sökfunktionen. Annars går det också bra att gå via startsidans ”bubbla” med Svenska Cupen. Då kommer du till årets minisajt snarare än flödet där inlägg för olika upplagor av Svenska Cupen genom åren publiceras. Det är möjligt att länken du klickade på också ska gå dit. För mig finns det dock en logik i att den mer generella vägen via Tävling samlar info om Svenska Cupen snarare än bara innehåller årets info.

Ola Brandborn

Torbjörn Jönsson skrev:

Så här gjorde jag på min telefon från startsidan för att försöka ta på vad som gäller:

”Tillbakaknappen”
”Nytt för i år” (fanns inget nytt)


Well, just sidan ”Nytt för i år” är ju den jag refereade till och länkade till. Man måste läsa också, inte bara klicka…
Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Ola Brandborn skrev:


Well, just sidan ”Nytt för i år” är ju den jag refereade till och länkade till. Man måste läsa också, inte bara klicka…


Om du hade följt hur jag klickade hade du sett att vi inte alls hamnade på samma ställe.

Mikael Grönkvist skrev:

Om man vet att man letar efter tävlingsbestämmelser för Svenska Cupen 2021 kan man testa sökfunktionen.


Det är länge sedan jag slutade använda sökfunktionen eftersom den är så usel- Om man söker på ”tävlingsbestämmelser svenska cupen” kommer tävlingsbestämmelser upp som 47:de ( …) sökresultatet.
Mikael Grönkvist skrev:


Annars går det också bra att gå via startsidans ”bubbla” med Svenska Cupen. Då kommer du till årets minisajt snarare än flödet där inlägg för olika upplagor av Svenska Cupen genom åren publiceras. Det är möjligt att länken du klickade på också ska gå dit. För mig finns det dock en logik i att den mer generella vägen via Tävling samlar info om Svenska Cupen snarare än bara innehåller årets info.

Jag vet inte om det är mer logiskt men om man får för sig att scrolla ner på telefonen hittar man mycket riktigt en ”bubbla” med Svenska Cupen och där samma minisajt för Svenska Cupen som när jag tryckte ”Tävling” + Svenska cupen.

Samma minisajt? Nej, den här är den för 2021 istället för 2020! Det står faktiskt i liten stil 2020 på den jag kom till men varför skulle man misstänka att det finns två minisajter?

Jag föreslår att man ser till att man rättar till den felaktiga länken och tar bort minisajten från 2020 (och 2019, 2018 …)(hur många andra gamla minisajter finns det?).

Vid det här laget är förmodligen alla som läst det här lite förvirrade och tänker: ”öhh, det är nog inget fel på hemsidan utan på Jönsson” men som vanligt kommer det visa sig att jag har rätt och att man förr eller senare tvingas bygga om hela hemsidan.

Mikael Grönkvist
Bild för Mikael Grönkvist

Torbjörn Jönsson skrev:


Mikael Grönkvist skrev:

Om man vet att man letar efter tävlingsbestämmelser för Svenska Cupen 2021 kan man testa sökfunktionen.


Det är länge sedan jag slutade använda sökfunktionen eftersom den är så usel- Om man söker på ”tävlingsbestämmelser svenska cupen” kommer tävlingsbestämmelser upp som 47:de ( …) sökresultatet.

… och när jag gjorde samma sökning igår med 2021 som tillägg hittar jag dokumentet via första träffen. Det är visserligen ingen direktlänk men ändå klart godkänt i min bok. Om jag inte hittar det jag letar efter på Google brukar jag testa att göra om min sökning, inte gnälla på algoritmen. Där verkar vi vara lite olika Smile
Torbjörn Jönsson skrev:


Jag föreslår att man ser till att man rättar till den felaktiga länken och tar bort minisajten från 2020 (och 2019, 2018 …)(hur många andra gamla minisajter finns det?).


Givetvis ska inte de gamla minisajterna tas bort. De ska finnas kvar som arkiv för hur tävlingen gick respektive år.
Torbjörn Jönsson skrev:


Vid det här laget är förmodligen alla som läst det här lite förvirrade och tänker: ”öhh, det är nog inget fel på hemsidan utan på Jönsson” men som vanligt kommer det visa sig att jag har rätt och att man förr eller senare tvingas bygga om hela hemsidan.


En länk som pekar lite fel är garanterat ingen anledning att bygga om en hemsida. Gräv lite djupare på vilken hemsida som helst så kommer du att hitta liknande fel. Det finns gott om saker att förbättra i BIT men det är ju det förvaltningsorganisationen finns till för.
Lars Adie

Mikael Grönkvist skrev:


Torbjörn Jönsson skrev:


Mikael Grönkvist skrev:

Om man vet att man letar efter tävlingsbestämmelser för Svenska Cupen 2021 kan man testa sökfunktionen.


Det är länge sedan jag slutade använda sökfunktionen eftersom den är så usel- Om man söker på ”tävlingsbestämmelser svenska cupen” kommer tävlingsbestämmelser upp som 47:de ( …) sökresultatet.

… och när jag gjorde samma sökning igår med 2021 som tillägg hittar jag dokumentet via första träffen. Det är visserligen ingen direktlänk men ändå klart godkänt i min bok. Om jag inte hittar det jag letar efter på Google brukar jag testa att göra om min sökning, inte gnälla på algoritmen. Där verkar vi vara lite olika Smile
Torbjörn Jönsson skrev:


Jag föreslår att man ser till att man rättar till den felaktiga länken och tar bort minisajten från 2020 (och 2019, 2018 …)(hur många andra gamla minisajter finns det?).


Givetvis ska inte de gamla minisajterna tas bort. De ska finnas kvar som arkiv för hur tävlingen gick respektive år.
Torbjörn Jönsson skrev:


Vid det här laget är förmodligen alla som läst det här lite förvirrade och tänker: ”öhh, det är nog inget fel på hemsidan utan på Jönsson” men som vanligt kommer det visa sig att jag har rätt och att man förr eller senare tvingas bygga om hela hemsidan.


En länk som pekar lite fel är garanterat ingen anledning att bygga om en hemsida. Gräv lite djupare på vilken hemsida som helst så kommer du att hitta liknande fel. Det finns gott om saker att förbättra i BIT men det är ju det förvaltningsorganisationen finns till för.

Googlar jag på ”tävlingsbestämmelser svenska cupen bridge” kom länken till rätt ställe upp överst i sökning, det är tydligen googla vi ska göra istället för att använda en sökmotor som inte fungerar.
Det är en självklarhet att de mest aktuella och eftersökta dokumenten ska komma upp överst.

Länk resultatet för mig av att söka på tävlingsbestämmelser svensk cupen 2021 på Svensk bridge

Arkiv ja, ett arkiv som du aktivt måste gå ner i och inte finns för allmän beskådan 5 år efter det är aktuellt.

Som sagt en hel del som behöver rättas till, vi får se om det kan göras i det nuvarande systemet eller byggas om så småningom.

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Mikael Grönkvist skrev:


… och när jag gjorde samma sökning igår med 2021 som tillägg hittar jag dokumentet via första träffen. Det är visserligen ingen direktlänk men ändå klart godkänt i min bok. Om jag inte hittar det jag letar efter på Google brukar jag testa att göra om min sökning, inte gnälla på algoritmen. Där verkar vi vara lite olika Smile


Min poäng var att jag inte använder sökfunktionen på hemsidan för att den är usel och jag tycker det bekräftas om jag inte får upp några bestämmelser alls förrän efter nästan 50 sökresultat på ”tävlingsbestämmelser svenska cupen”. Jag tycker Google fungerar utmärkt och till skillnad från vår hemsidas sökfunktion klarar den av mer än ett sökord medan vår bara klarar av ”svenska cupen” och inte förstår att det är kombinationen med ”tävlingsbestämmelser” man är ute efter.

Gör gärna en sökning på ”Michael Grönkvist” eller ”Thorbjörn Jönsson” och se hur många resultat du får (noll, trots att det finns en funktion som bara söker i medlemsregistret).

Mikael Grönkvist skrev:


Det finns gott om saker att förbättra i BIT** men det är ju det förvaltningsorganisationen finns till för.**


Med ett BIT-projekt som är fem år försenat, 8 miljoner dyrare än beräknat och klart till kanske 2/3 är det där humor på hög nivå.
Mikael Grönkvist
Bild för Mikael Grönkvist

Torbjörn Jönsson skrev:


Min poäng var att jag inte använder sökfunktionen på hemsidan för att den är usel och jag tycker det bekräftas om jag inte får upp några bestämmelser alls förrän efter nästan 50 sökresultat på ”tävlingsbestämmelser svenska cupen”.

Jag tycker Google fungerar utmärkt och till skillnad från vår hemsidas sökfunktion klarar den av mer än ett sökord medan vår bara klarar av ”svenska cupen” och inte förstår att det är kombinationen med ”tävlingsbestämmelser” man är ute efter.


Tittade du på vilka träffar du får? Träff #1 är ett foruminlägg där redan rubriken innehåller samtliga ord. Träff #2-4 är nyheter som alla innehåller alla söktermer. Vi kan ju gissa på vad som har flest visningar (och som därmed är mest relevant att visa som resultat), nyheter som tidigare legat på förstasidan eller ett dokument för en tävling som inte har börjat än. Jag vet vad jag satsar mina pengar på.

Det finns sätt att komma runt detta med hjälp av taggar/metadata för sidor på hemsidan men jag tror absolut inte att det är något egentligt fel på sökfunktionen.

Torbjörn Jönsson skrev:


Med ett BIT-projekt som är fem år försenat, 8 miljoner dyrare än beräknat och klart till kanske 2/3 är det där humor på hög nivå.


Humorn ligger snarare i att du inte klarar av att släppa detta. Projektet blev inte bra men i det här fallet handlar det om en felaktig länk, inte ett allvarligt systemfel.

Så här dags ligger nog tråden i fel forum men det kan du säkert få till att det är BIT-projektets fel det också Smile

Lars Adie

.

Åsa Jonsson
Bild för Åsa Jonsson

Jag tycker att sökmotorn är helt enastående usel. Jag skulle kunna nämna flera exempel men eftersom jag är en lat programmerare så avhåller jag mig…

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Mikael Grönkvist skrev:


Humorn ligger snarare i att du inte klarar av att släppa detta.


Jag släppte BIT-projektet dagen efter riksstämman 2019 och har inte skrivit en rad om det på 18 månader eftersom det hade varit fel mot den nya styrelsen och den nya IT-kommittén.

Men du har rätt att jag hade svårt att släppa det innan dess och kanske borde jag gjort det redan 2015 när jag började skriva om problemen i projektet och ingen, absolut ingen, brydde sig? Eller när hela riksstämman lät sig luras 2017 trots att jag varnade dem eller varför inte när delar av den gamla styrelsen tyckte jag skulle uteslutas ur förbundet?

Det är bara det att om jag släppt det då hade hade vi haft kvar den gamla styrelsen, förbundet varit bankrutt och du får väl väga det mot att jag ibland har förstört den goa stämningen på forumet.

Per-Ola Cullin

Vilka var det som ville att du skulle uteslutas, och varför?

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Per-Ola Cullin skrev:


Vilka var det som ville att du skulle uteslutas, och varför?


Det har jag glömt …
Lars Nilsson
Bild för Lars Nilsson

Per-Ola Cullin skrev:


Vilka var det som ville att du skulle uteslutas, och varför?


Som jag minns det, ehuru åldrig nu, så var det vissa dignitärer som krävde/föreslog/menade att Torbjörn borde uteslutas pga att han var illojal mot förbundet. Men det står ju alla fritt att tycka..
Lars Nilsson
Bild för Lars Nilsson

Torbjörn Jönsson skrev:


Mikael Grönkvist skrev:


Humorn ligger snarare i att du inte klarar av att släppa detta.


Jag släppte BIT-projektet dagen efter riksstämman 2019 och har inte skrivit en rad om det på 18 månader eftersom det hade varit fel mot den nya styrelsen och den nya IT-kommittén.

Men du har rätt att jag hade svårt att släppa det innan dess och kanske borde jag gjort det redan 2015 när jag började skriva om problemen i projektet och ingen, absolut ingen, brydde sig? Eller när hela riksstämman lät sig luras 2017 trots att jag varnade dem eller varför inte när delar av den gamla styrelsen tyckte jag skulle uteslutas ur förbundet?

Det är bara det att om jag släppt det då hade hade vi haft kvar den gamla styrelsen, förbundet varit bankrutt och du får väl väga det mot att jag ibland har förstört den goa stämningen på forumet.


Absolut var det så att utan Torbjörns ”Kalla Fakta” hade inte BIT projektets haveri blivit allmänt känt med efterföljande konsekvenserna för styrelsen. Jag välkomnar särskilt den nya andan att ledamöter och anställda svarar utförligt på frågor här i tråden, är som natt o dag.
Carl-Henrik Nauclér

Jag tycker iaf det är lite lustigt när någon som inte klarade av att hitta turneringsställningen på funbridge och därför kräver helgarbete från kansliet kräver att allt ska göras om för att en länk inte var uppdaterad från förra året. Men han är ju iaf ödmjuk, man ska inte vara dryg.

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Carl-Henrik Nauclér skrev:


Jag tycker iaf det är lite lustigt när någon som inte klarade av att hitta turneringsställningen på funbridge och därför kräver helgarbete från kansliet kräver att allt ska göras om för att en länk inte var uppdaterad från förra året. Men han är ju iaf ödmjuk, man ska inte vara dryg.


Inlägg som det här tillför inget eftersom du är dåligt insatt och inte orkar argumentera utöver halmdockorna. Att du gör inlägg bara för att du inte gillar mig blir helt enkelt inte bra.

Jag har tyckt att hemsidan är usel sedan 2015 och att mycket av den behövs göras om är inte för att en länk pekar fel utan för att den till sin helhet är just usel. Även diskussionen om rapportering från Funbridge och helgarbete är lite mer komplicerad än vad du vill göra den till.

För de som till skillnad mot dig inte behandlar forumet som Twitter och vill läsa mer än 280 tecken kan följande vara intressant eftersom det visar:

-Vilken fin och ärlig människa jag är (viktigast) .

-Att förbundet behöver hjälp ibland.

-Att jag inte kritiserar förbundet för kritikens egen skull utan för att den kanske leder till något bra (och om något kan lösas utan att jag skriver på forumet är jag lika glad för det).

I höstas fick jag ett mail från den alltid lika trevliga Carina där hon gratulerade mig till att blivit månadens lirare på Funbridge. Jag blev naturligtvis glad och skickade in kommentaren och fotot som Carina bett om för publicering på hemsidan. Jag hade inte titta på Funbridges sammanställning tidigare men nu när man vunnit ville jag frossa lite och märkte då att det såg ut som om jag fått för många poäng.

Mail till förbundet och de kontrollerade men allt stämde enligt dem. Jag gav mig inte men fick samma svar och nu tog jag istället kontakt med Tomas Brenning. Han är en klippa och sätter sig och går på obetald arbetstid igenom 60 resultat och upptäcker tillsammans med mig flera fel och att rutiner missats i överföringen från Funbridge till Ruter. Några spelare har fått för många och andra för få poäng och efter att resultaten rättas blir jag istället bara tvåa.

Nästa dag ringer verksamhetschef Suzanne Lemborn som snyggt ber om ursäkt för förbundets blunder. Case closed.

Förhoppningsvis förbättrades rutinerna och att Tur-Pocken nu verkligen vinner varje månad som han verkar göra och förbundet har i alla fall lovat att spara både min kommentar och mitt foto tills att jag gör det.

Thomas Andersson
Bild för Thomas Andersson

Torbjörn Jönsson skrev:


Förhoppningsvis förbättrades rutinerna och att Tur-Pocken nu verkligen vinner varje månad som han verkar göra och förbundet har i alla fall lovat att spara både min kommentar och mitt foto tills att jag gör det.

Slöseri med hårddiskutrymme.

Carl-Henrik Nauclér

Torbjörn,

När du går igång på en kommentar av Ola om att du borde kunna hitta tävlingsbestämmelserna och häver ur dig att gamla minisajter borde raderas , hela sidan byggas om etc, så kändes det rätt relevant att länka till dina problem med funbridge. Sticker man ut hakan hela tiden så bör man nog ha lite mer skinn på näsan.

Angående funbridgegrejen, inget konstigt att inte hitta resultatet. Det som däremot är lite märkligt är att anta att pga du inte förstår hur man hittar resultatet så finns det inte, därför helgarbete så resultatet finns i BIT. Jag t ex är väldigt ohändig, alla har vi våra svagheter, men när jag inte fattar instruktionen för hur man bygger ihop en IKEA möbel tänker jag efter, fattar jag fortfarande inte frågar jag en vän/googlar, eller frågar på ett forum. Vad jag inte gör är att anta att eftersom jag inte fattar måste det vara något fel på instruktionen och skriver arga meddelanden på IKEAs forum om de nu har ett sådant.

Sen har du absolut varit delaktig i att få till stånd en hel del positiva förändringar, men jag har haft ett mycket större positivt inflytande på svensk bridge än du någonsin kommer ha. Om du undrar vad så fråga Suz Lemborn!

Modererat av Suz Lemborn

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Carl-Henrik Nauclér skrev:


ordbajsande skåning


På kyrkogården i Key West, Florida, är det många som har använt humor* och självironi på sina gravstenar och sämre eftermäle kan man ge sig själv. Det är däremot svårt att acceptera att någon annan på fullt allvar är nedsättande mot vilken landsdel i Sverige man kommer ifrån.

Jag har förslagit, för att de förbundsanställda har bättre saker för sig, att ge några vettiga personer som skriver på forumet rätten att moderera för att undvika otrevliga inlägg och personangrepp. Tyvärr blev det inte så och därför kan vi också läsa ovanstående.

*I told I was sick” är ett exempel.

Björn Sörling

På vilket sätt menar du att Calle har pratat nervärderande om dig för att du är skåning? Är skåning i sig ett skällsord?

Modererat av Suz Lemborn

Christer Edlund

Björn Sörling skrev:


På vilket sätt menar du att Calle har pratat nervärderande om dig för att du är skåning? Är skåning i sig ett skällsord? Ordbajsande var väl ett epitet om dina inlägg, snarare än om skåningar i allmänhet?

Som många gånger tidigare verkar en tråd vara på väg att spåra ur p.g.a personliga motsättningar och pajkastning. Jag känner ingen av de inblandade, men skriver man ’ordbajsande skåning’ skulle det förvåna mig mycket om de flesta inte tolkar det som att skåning i det här sammanhanget inte är ett smickrande epitet.

Precis på samma sätt som om någon skulle skriva ’självgod stockholmare’.

Torbjörn Gustavsson

Jag rekommenderar alla att ta en titt på forumreglerna.

Tråd låst