Forum » Allmänna diskussioner » 4NT efter överföring?

4NT efter överföring?

47 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg

Sidor

Mattias Axner
4NT efter överföring?

Vad betyder 4NT efter överföring? Anta att man kör 4NT som kvant invit efter NT-öppning och RKC0314.

Åkte på rejält med #@%¤ på BBO. Jag öppnande i 1NT. P bjöd 2Hj och jag svarade med 2Sp (överföring). Min spader var klen.

P bjöd efter det 4NT. Jag hade 15HP och tog det som invit till 6NT istället för 3NT och PASSade. Blev inte populärt då minst sagt. P menade att det var RKC med spader.

Sidor

Per Hansson

I min värld gjorde Du självklart rätt. Inget snack alls om det. Din BBO prd får Du lära, att vill hen ha slamtempo så får hen leverera ett cuebid först.

Sidor

Erik Sjöstrand

Av många anledningar borde det vara kvant (särskilt om man spelar Texas eller liknande). Jag hade dock inte vågat bjuda det (och inte heller passa om partnern bjöd det) ifall jag inte kände till partnerns allmäna budstil, samt att denne kände till min.

Sidor

Dan Bylund

Förvisso en stilfråga men med okänd partner hade jag definitivt inte vågat ta det som något annat än RKC. Och med känd partner ser man naturligtvis till att ha lite mer utmejslade metoder så att man inte riskerar att landa i 4NT eller 5S med bet mot en klen sangöppning. Ergo alltid RKC Smile

Sidor

Bengt-Göran Olofsson

Given kvant i min bok, hopp splinter, ahö på närmsta nivå balanserad eller utan bjudbar singel (A,K) och 6-+ med obal och 5-korts kan man bjuda naturligt om man inte har andra metoder.

Sidor

Max Ödlund
Bild för Max Ödlund

Bra metaregel:
”4NT är kvant ibland, RKC ibland. När du är tveksam – svara på essen!”

Sidor

Carl-Henrik Nauclér

Kan bara instämma med tidigare talare, med mina reguljära partners hade det var kvant, men hade inte vågat passa med en random partner på BBO. Är det något partners blir arga på är det när man passar på deras kravbud eller tar bort deras straffdubblingar.

Sidor

Mattias Axner

Jag blir less på alla som blir griniga på misstag när man spelar på lättsam.

Sidor

Andreas Abragi

[quote=Dan Bylund]
Förvisso en stilfråga men med okänd partner hade jag definitivt inte vågat ta det som något annat än RKC.

Håller inte alls med. I ett icke samspelt partnerskap är svarshanden medveten om att öppningshanden kommer få ett problem på 4NT. I sådana här lägen måste öppningshanden kunna lita på att han/hon inte kommer orsaka några katastrofer oavsett val av bud. Därför kan 4NT inte vara essfråga (eftersom att ett pass av ÖH skulle innebära katastrof om SH ville essfråga). Enkelt uttryckt: ansvaret kring att undvika katastrofer måste ligga hos den som skapade problemet, inte den som fick det. Jag skulle därför aldrig bjuda ett sådant här bud utan acceptans för vad partnern än tolkar det som (givetvis bara rimliga tolkningar).

Sidor

Carl-Henrik Nauclér

Andreas Abragi skrev:


Håller inte alls med. I ett icke samspelt partnerskap är svarshanden medveten om att öppningshanden kommer få ett problem på 4NT. I sådana här lägen måste öppningshanden kunna lita på att han/hon inte kommer orsaka några katastrofer oavsett val av bud. Därför kan 4NT inte vara essfråga (eftersom att ett pass av ÖH skulle innebära katastrof om SH ville essfråga). Enkelt uttryckt: ansvaret kring att undvika katastrofer måste ligga hos den som skapade problemet, inte den som fick det. Jag skulle därför aldrig bjuda ett sådant här bud utan acceptans för vad partnern än tolkar det som (givetvis bara rimliga tolkningar).

Håller med dig rent principiellt, men denna random BBO-spelare hade troligen aldrig hört talats om kvant men känner däremot till 4NT essfråga. Jag tror inte han förstod att det skapade ett problem för Mattias, utan för honom var det en självklar essfråga.

Sidor

Joakim Nordlindh

Andreas Abragi skrev:


Håller inte alls med. I ett icke samspelt partnerskap är svarshanden medveten om att öppningshanden kommer få ett problem på 4NT. I sådana här lägen måste öppningshanden kunna lita på att han/hon inte kommer orsaka några katastrofer oavsett val av bud. Därför kan 4NT inte vara essfråga (eftersom att ett pass av ÖH skulle innebära katastrof om SH ville essfråga). Enkelt uttryckt: ansvaret kring att undvika katastrofer måste ligga hos den som skapade problemet, inte den som fick det. Jag skulle därför aldrig bjuda ett sådant här bud utan acceptans för vad partnern än tolkar det som (givetvis bara rimliga tolkningar).

Men med samma logik kan ju inte heller 4NT vara kvant, eftersom det då blir katastrof om partnern svarar på ess.

4NT bör bara bjudas om man tål pass på kvant OCH svar på essfråga. hur nu en sån hand ser ut Bigsmile

Sidor

Stefan Andersson

Vi spelar Cohen här. 5332 invit

Sidor

Andreas Abragi

Joakim Nordlindh skrev:


Andreas Abragi skrev:


Håller inte alls med. I ett icke samspelt partnerskap är svarshanden medveten om att öppningshanden kommer få ett problem på 4NT. I sådana här lägen måste öppningshanden kunna lita på att han/hon inte kommer orsaka några katastrofer oavsett val av bud. Därför kan 4NT inte vara essfråga (eftersom att ett pass av ÖH skulle innebära katastrof om SH ville essfråga). Enkelt uttryckt: ansvaret kring att undvika katastrofer måste ligga hos den som skapade problemet, inte den som fick det. Jag skulle därför aldrig bjuda ett sådant här bud utan acceptans för vad partnern än tolkar det som (givetvis bara rimliga tolkningar).

Men med samma logik kan ju inte heller 4NT vara kvant, eftersom det då blir katastrof om partnern svarar på ess.

4NT bör bara bjudas om man tål pass på kvant OCH svar på essfråga. hur nu en sån hand ser ut :D

En hand som ville kvanta kan gå att rädda upp om partnern svarar på ess, dock funkar det inte åt andra hållet, således måste 4NT vara kvant.

Sidor

Ola Brandborn

Med okänd partner:
4 NT essfråga
5 NT kvant
Problem solved

Sidor

Tomas Brenning

Ola Brandborn skrev:


Med okänd partner:
4 NT essfråga
5 NT kvant
Problem solved

Då ser jag följande budgivning framför mig:

1N-2H
2S-5N
7S = Jag har AK i spader.

https://en.wikipedia.org/wiki/Grand_slam_force

Sidor

Ola Brandborn

”that was developed by Ely Culbertson in 1936”

Har nog inte använts i praktisk bridge sedan dess…

Sidor

Joakim Nordlindh

Till skillnad från det kvantitativa 5NT som används frekvent.

Sidor

Jan Lagerman

Ola Brandborn skrev:


”that was developed by Ely Culbertson in 1936”

Har nog inte använts i praktisk bridge sedan dess…

En minst sagt felaktig gissning.
Fria 5NT finns fortfarande och var dominerande när jag började lira på 70-talet, även om ’Pick-A-Slam’ eller stark kvant (på NT) numera kanske är vanligare i den yngre generationen. Tror inte ’Pick-A-Slam’ är speciellt gammalt vare sig i världen eller Sverige. Max 30 år (min gissning) och skulle jag gissa än mer exakt skulle jag gissa på färre.

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Scary. En timme efter att jag läst om att hoppa till 5NT här hade jag följande budgivningen på Funbridge efter att ha öppnat med 1NT.

1NT-2Hj
2Sp-5NT

5NT var pick-a-slam och jag skall inte avslöja vad jag bjöd men jag fick 90% på brickan så konventionen fungerar utmärkt.

Sidor

Mattias Axner

Känns ju lite som att man lika gärna kan bjuda 6NT om man ska bjuda 5NT.

Sidor

Carl-Henrik Nauclér

Ola Brandborn skrev:


”that was developed by Ely Culbertson in 1936”

Har nog inte använts i praktisk bridge sedan dess…

Zia använder konventionen i senaste avsnittet av New Tricks Tournament Series

Ca 10 min in

Sidor

Ola Brandborn

Carl-Henrik Nauclér skrev:


Ola Brandborn skrev:


”that was developed by Ely Culbertson in 1936”

Har nog inte använts i praktisk bridge sedan dess…

Zia använder konventionen i senaste avsnittet av New Tricks Tournament Series

Ca 10 min in

Alla lägen som ni än så länge har presenterat är ju inte i närheten av ursprungsfrågan. I trådstarten öppnade vi med 1 NT och frågan var sedan om 4 NT var kvant eller essfråga…
(Förutom Torbjörns exempel då, men det var väl mer av misstag ;-)

Sidor

Tomas Brenning

Jo, men sedan stack du ut hakan och då kapade jag tråden och gjorde om den till en 5N-tråd Smile

Ola Brandborn skrev:


Med okänd partner:
4 NT essfråga
5 NT kvant
Problem solved

Ola Brandborn skrev:


”that was developed by Ely Culbertson in 1936”
Har nog inte använts i praktisk bridge sedan dess…

Sidor

Börje Rudenstål
Bild för Börje Rudenstål

Joakim Nordlindh skrev:


Till skillnad från det kvantitativa 5NT som används frekvent.

Touché

Sidor

Lars Adie

Ola Brandborn skrev:


Carl-Henrik Nauclér skrev:


Ola Brandborn skrev:


”that was developed by Ely Culbertson in 1936”

Har nog inte använts i praktisk bridge sedan dess…

Zia använder konventionen i senaste avsnittet av New Tricks Tournament Series

Ca 10 min in

Alla lägen som ni än så länge har presenterat är ju inte i närheten av ursprungsfrågan. I trådstarten öppnade vi med 1 NT och frågan var sedan om 4 NT var kvant eller essfråga…
(Förutom Torbjörns exempel då, men det var väl mer av misstag ;-)


Det ämnet verkade ju avklarat.

I de flesta naturliga system är det ett kvantitativt bud, vill du fråga efter ess bjuder du ett krävande bud istället, andra högfärgen t.ex.

På bbo eller om jag inte diskuterat läget innan brukar jag utgå från att det är essfråga efter att ha haft en hel del katastrofer när vi inte varit överens.

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

För de som vill tillbaka till trådstarten öppnade jag i en match igår med en 14-16 NT:

1NT-(2Hj)-UD
3Kl-3Sp
4NT-

Vad var 4NT från mig?

Sidor

Tomas Brenning

Torbjörn Jönsson skrev:


För de som vill tillbaka till trådstarten öppnade jag i en match igår med en 14-16 NT:

1NT-(2Hj)-UD
3Kl-3Sp
4NT-

Vad var 4NT från mig?

NT-öppnare som essfrågar:

  • Online? Felklick.
  • I verkliga livet? Feltag i budlådan.
  • Torbjörn? 1N-öppning med Axxx / x / Kxx / AKJxx följt av kreativt tänkande.

Sidor

Micke Melander

Jag tror på 95% chans till felklick. Övriga 5 lägger jag på en kvant med 3-1-3-6, 17 feta och singelhjärteress :-). Men vem ska förstå det, förutom den som hittar på det. Näe. Felklick sålunda!

Sidor

Per Jephson

17 feta och singelhjärter… med 14-16NT?
Misclick med de nya glasögonen?
Måste väl vara ”pick a minor” med 22 (dåliga hjärter..)45?

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Hedrar er (mig) att ni alla hade misclick som alternativ. Efter att ha velat mellan 3NT och 4Sp och bestämt mig för det senare gjorde pekfingret en kompromiss med 4NT. Partnern undrade väl på vilket sätt jag blivit galen men svarade på essen. Redan 4Sp (och 3NT) var iskallt som tur var.

Sidor

Mikael Westerlund
Bild för Mikael Westerlund

Torbjörn Jönsson skrev:


För de som vill tillbaka till trådstarten öppnade jag i en match igår med en 14-16 NT:

1NT-(2Hj)-UD
3Kl-3Sp
4NT-

Vad var 4NT från mig?

ATx
x
ATxx
AKJxx ( med T tror jag du hade öppnat annorlunda Smile )

Och till ursprungsfrågeställningen ( är det verkligen ett legetimt ord?)
Jag blir så oerhört glad över att se att så många fortfarande spelar med 4 NT kvant då detta säkrar inkomsten i poäng flera år till.

1 NT - 4NT och 2NT - 4NT är kvant. Utöver dessa två lägen så är 4 NT ALDRIG kvant. Så slipper i alla fall jag en massa svindyra utbetalningar!

Lycka till med bridgen
Mikael Westerlund

Sidor

Logga in för att kommentera