Forum » Allmänna diskussioner » Sannolikhet för alternativt spelsätt?

Sannolikhet för alternativt spelsätt?

18 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Erik Sjöstrand
Sannolikhet för alternativt spelsätt?

Igår spelade jag lagtävling på BBO, alla i ozon. Jag öppnade 4 med syds hand, vilket jag fick behålla. Utspelet var Q enligt 2/4.

7
kn765
EKD43
kn3
EKkn8432
3
986
84
Nord
Öst
Syd
Väst
Syd giv
Ingen i zonen

I stick två skiftade de till K och sedan en hjärter till (tvåan) som jag stal när öst var hög på nian.

Som jag såg det har jag nu två spelsätt:

  1. Gå in på bordet i ruter och maska trumfen.
  2. Spela A+K i trumf och om damen inte faller hoppas på att handen med trumfdamen har Qxx i trumf och trekorts ruter.

Ungefär vilka sannolikheter är det för dessa spelsätten?

Carl-Henrik Nauclér

Det enda läget där spelsätt 1 är bättre är väl om Öst har Qxx i trumf och mindre än tre ruter (om man bortser från övertrick vilket man väl bör göra i lag)?

Spelsätt två vinner om Väst har Qx i trumf (oavsett ruterlängd) eller Qxx i trumf och minst 3 ruter så jag tror det är en bättre chans.

Tore Mattsson

Man klarar även Qxxx i trumf och xxx i ruter hos öst genom att maska.
Men om det räcker för att det skall vara bättre att maska vet jag inte.

Erik Sjöstrand

Spelsätt 1 vinner väl också om Öst har Qxxx i trumf och minst tre ruter? Spelsätt 2 vinner iofs den gång då Väst har damsingel i trumf och Öst har minst tre ruter.

Carl-Henrik Nauclér

Tack, helt korrekt såklart.

Tror fortfarande spelsätt två är bättre, men nog ganska jämnt.

Johan Grönkvist
Bild för Johan Grönkvist

Vid toppning så måste ju rutern sitta 3-2 dessutom

Niklas Warne

Det beror till viss del på motståndet. Ett kompetent försvar bör kunna se till att ta sina tre mjukfärgsstick och om de gjort det hade du förstås gått in på bordet och maskat i trumf. Det aktuella försvaret ökar därför chanserna att högeryttern har Qxx i spader samt xx i ruter. Kanske inte med så många procent, men något att ta i beaktande. Och tänk så vackert om de fått dig att gå bet i en läggutgång genom detta försvar!

/Niklas

Per Jephson

Kan fi ha varit så listiga att de lät bli att casha ett tredje mjukstick för att ge dig ett alternativt spelsätt när Öst hade Dxx i trumf?

Oops….slagen på målfoto…

Per-Ola Cullin

Niklas och Per har en bra och relevant poäng. Men skillnaden mellan spelsätten är ändå (om jag räknat rätt) för stor för att låta det väga över:

Om man sorterar bort alla sitsar där båda spelsätten leder till hemgång/bet så återstår följande:

1) är bättre än 2) när Öst har
a) Qxx i sp och 1, 2 eller 4 ruter. (3 ruter inte relevant eftersom båda spelsätten leder till hemgång)
b) Qxxx i sp och exakt 3 ruter.

Jag vet inte vilket kort Öst lade på första hjärtern, men vi vet hursomhelst att Öst måste ha AQT9(+) i hj (hen kan aldrig spela nian utan QT, eftersom Väst kan ha Kx) samt minst Axx i klöver (annars hade hen tagit över i stick ett, cashat hjärter A och sedan spelat tillbaka klöver för att försöka få en överstöld). Vi kan alltså utesluta 7+ kort i de hårda färgerna hos Öst. Då återstår bara Qxx i sp och 1-2 ruter. Det finns 90 sådana kombinationer.

2) är bättre än 1) när MTH har
a) Qx i sp och renonsruter
b) xx i sp och exakt tvåkorts ru
c) xxx i sp oavsett ruterlängd.
d) xxxx i sp och exakt trekorts ru.

Vi ska räkna bort a) eftersom Öst hade bjudit med 6520 och AQ+A i långfärgerna. Vi ska räkna bort d) eftersom han inte kan ha 7+ i hårda.
Det finns 60 kombinationer enligt b) och 104 kombinationer enligt c) (jag bortser då från 4+ ruter eftersom hen inte har plats för 7+ i hårda).

Alternativ 2 verkar alltså klara nästan dubbelt så många relevanta sitsar.

Vänligen

Per Jephson

Vårt listiga försvar blir ju dessutom svårt att förklara för lagkamraterna om Syd hade
EKKnxxxxx
x
x
xxx

Ola Brandborn

Om det är partävling (och vi möter dåliga motståndare)… Budgivningen är ju vanlig, utspelet likaså. Tänk om fältet cashar 2 klöverstick och ett hjärterstick, då kommer vi ju sedan att maska i trumf? Vi kanske ska spela på samma sätt nu i partävling (att maska alltså) då vi har chansen att göra övertrick (och om masken inte går så får vi en likabetonad bricka med de som fått ett bättre försvar…)

Intressant hand.

Erik Sjöstrand

Tack för alla svar! Jag valde alternativ två men kände mig osäker på vilket som hade bäst chanser. Denna gång var det egalt då sitsen var:

7
kn765
EKD43
kn3
D6
ED10984
52
E96
EKkn8432
3
986
83
1095
K2
kn107
KD1075
Nord
Öst
Syd
Väst
Nord giv
Ingen i zonen
Lars Adie

Ja spelsätt 1 ger en medelbricka medan spelsätt 2 ger antingen topp eller botten om inte sitsen är sådan att båda spelsätten leder till samma resultat.

Spelsätt 2 är troligare att ge hemgång, damen faller eller ruter 3-3 eller att den som är kort i ruter har kort spader blir mer än 50%.

Erik Sjöstrand

Lars och Ola: Nu var det ju inte partävling, men om det hade varit det är väl en faktor hur stor del av fältet man tror öppnar 3, jämfört med 4? För de som öppnar med 3, hur ofta tror vi motståndarna kommer bjuda och hamna i 4 eller 4? Det är ju inte helt osannolikt att de kontrakten går bet. Jag hade nog försökt maximera chansen för hemgång i partävling, men jag brukar kanske spela i mindre aggressiva fält än er.

Igår vid andra bordet öppnade Syd 3, och Öst valde att balansera med 4 (gick en bet).

Lars Adie

Erik Sjöstrand skrev:


Lars och Ola: Nu var det ju inte partävling, men om det hade varit det är väl en faktor hur stor del av fältet man tror öppnar 3, jämfört med 4? För de som öppnar med 3, hur ofta tror vi motståndarna kommer bjuda och hamna i 4 eller 4? Det är ju inte helt osannolikt att de kontrakten går bet. Jag hade nog försökt maximera chansen för hemgång i partävling, men jag brukar kanske spela i mindre aggressiva fält än er.

Igår vid andra bordet öppnade Syd 3, och Öst valde att balansera med 4 (gick en bet).

Bet ger en dålig bricka oavsett om de spelar 3Sp eller 4Sp och tävlingsform. Hamnar du i ett udda kontrakt ska du göra allt för att spela hem det.

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Niklas Warne skrev:


Det beror till viss del på motståndet. Ett kompetent försvar bör kunna se till att ta sina tre mjukfärgsstick …


Per-Ola Cullin skrev:


Niklas och Per har en bra och relevant poäng. Men skillnaden mellan spelsätten är ändå (om jag räknat rätt) för stor för att låta det väga över …


Härligt att se att kampen om platserna hårdnar. Oblyga men lite lätt genomskinliga försök att förbättra sina chanser inför landslagsuttagningen.
Per-Ola Cullin

Torbjörn Jönsson skrev:


Niklas Warne skrev:


Det beror till viss del på motståndet. Ett kompetent försvar bör kunna se till att ta sina tre mjukfärgsstick …


Per-Ola Cullin skrev:


Niklas och Per har en bra och relevant poäng. Men skillnaden mellan spelsätten är ändå (om jag räknat rätt) för stor för att låta det väga över …


Härligt att se att kampen om platserna hårdnar. Oblyga men lite lätt genomskinliga försök att förbättra sina chanser inför landslagsuttagningen.

Antar att det är bäst att jag avvaktar med nya forumserien ”Per-Olas hörna”?

Lars-Göran Larsson

Ja, t v har vi ju ”Jönssons stolpe ut”.

Logga in för att kommentera