Forum » Allmänna diskussioner » Behöver hjälp att hitta...

Behöver hjälp att hitta...

8 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Björn Holgersson
Bild för Björn Holgersson
Behöver hjälp att hitta...

I något nummer av vår tidning fanns konventionen Häxan beskriven på några sidor. Jag kommer inte ihåg när och jag har letat och nästan slitet av den hår jag har kvar. Kan någon hjälpa mig.

Alla tidningar finns som laddningsbara pdf filer men jag hittar det inte.
Hjälp från en halvblind spelare.
/ Björn

Peter Krug

http://www.syskon.nu/
Här finns mycket! Man får dock scrolla ner till - KonventionOffensiv / Fortsatt och hålla korpgluggarna öppna så finns en beskrivning av Häxan.
Mycket nöje!
.

Linnea Edlund
Bild för Linnea Edlund

Så här spelar jag Häxan med de flesta av mina partners. OBS, det är inte originalvarianten, men vi har öppning i 2HÖ som visar 10-13 med sexkortshögfärg.

Vi lovar också 8-11 hp när vi gör en enkelhöjning i partners 1HÖ-öppning (annars bjuder vi 1NT så vi får utrymme för Häxan.)

En av mina favoritkonventioner! Heart

Henrik Johansson
Bild för Henrik Johansson

Det där verkar förutsätta att 1NT inte är krav trots att det kan innehålla en höjning i hjärter? Ni kan alltså inte spela 2Hj på 5-3 om SH har 6-7hp och ÖH är balanserad?

Linnea Edlund
Bild för Linnea Edlund

Det stämmer Henrik! Och givetvis alerterar vi 1NT-budet. Smile

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Linnea Edlund skrev:


Så här spelar jag Häxan med de flesta av mina partners.


Tack. Har ni ett öppningsbud för 45 i hö och 11-16 för annars saknar jag det? Som jag spelar kan vi även ha fyrkortstöd i 1hj-2hj (när handen inte passar för 1hj-3hj). Skulle du vilja dela med dig hur ni spelar Häxan efter 1hj-1sp?

(Det heter förresten ”priffa” och inte ”preffa”!).

Linnea Edlund
Bild för Linnea Edlund

4522 behandlar vi som balanshand, om partnern inte bjuder 1sp över 1hj så får vi landa där vi hamnar. Med (14)15-17 kan en sådan hand absolut öppnas som 1NT.

Det finns så klart tillfällen när man kan återbjuda 1NT med 4-stöd i högfärgen, nån trist 3433 på exakt 6 hp. Är det 4-stöd och 7 hp kan man uppgradera till 8-11. Smile Hopp till 3HÖ bör vara lite obalanserat. Ingen exakt vetenskap!

Och om jag vill förkorta preferera så heter det preffa i mitt huvud. Smile

Vi kör även en häxavariant efter 1ru-öppning.

Det finns säkert en massa förbättringsmöjligheter, men en stor fördel är att jag och flera av mina partners har lärt oss just dessa varianter. Smile

Henrik Johansson
Bild för Henrik Johansson

Du har inget återbud med 45(31) heller ser det ut som.

Logga in för att kommentera