Forum » Allmänna diskussioner » P4 Radio Stockholm

P4 Radio Stockholm

5 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Peter Backlund
Bild för Peter Backlund
P4 Radio Stockholm

Torsdag 21/7 vid 12-tiden hade man en intervju med två killar från Norrtälje som skulle åka tilll poker-VM i Las Vegas.
Mitt i intervjun började man läsa ett mejl från Jan (troligtvis Lagerman) där det stod att EM i bridge just avslutats och att samtliga svenska lag kvalificerat sig till VM i Kina 2019.
Hallåmännen (en tjej och en kille, borde kanske heta hallåpersonerna eller hallåorna) förklarade då att man skulle intervjua deltagarna inför Kina-VM.
Vidare förklarade man att man vid sidan av whist, poker, canasta och Uno absolut skulle diskutera bridge.

Way to go, Janne!

Jan Lagerman

Ja, det var faktiskt jag som skrev ett mail till P4 Stockholm och undrade varför de hade med Poker och inte bridge i sin sändning. (Inget fel på Poker, men Bridge ligger ju mig närmare hjärtat)
Jag förklarade också att det varit EM i bridge och att det gick bra för de svenske och att det var VM i Kina nästa år.
Att det sedan verkligen hände något därpå redaktionen och att de tom läste upp det i sändning missade jag tyvär.

Nu när de verkligen visade intresse så hoppas man ju att det kanske går att göra något mer, att haka på.
Tänk om det på en juniordag på tex St Erik, går att få dit Anders Hildemar Olsson och göra intervjuer med ungdomar, mor- och farföräldrar och barn som spelar.
Att folk får upp ögonen lite mer för vårt spel och att det spelas på klubbar dit alla är välkomna att prova på.

Om det sedan dessutom går att få med om VM-spelet i Kina etc etc och även där få lite tid i sändning och vem vet att det spiller ut i nationell sändningstid vore kul.

Peter Törnblom

Bravo Janne,
Vi är en mycket stor målgrupp med ca 25 000 registrerade tävlingsspelare. Tillkommer säkert några hundratusen som hemmaspelar. Jämför detta med den uppmärksamhet som curlingen med ca 5000 registrerade spelare får.
Tänk om man kunde göra massmedia uppmärksamma på detta och Puttes TV-ruta återuppstod…

Tore Mattsson

Vi är en mycket stor målgrupp med ca 25 000 registrerade tävlingsspelare. Tillkommer säkert några hundratusen som hemmaspelar. Jämför detta med den uppmärksamhet som curlingen med ca 5000 registrerade spelare får.

Det går inte riktigt att jämföra.
Curling kan vem som helst nästan direkt begripa, vad det går ut på .
Bridge är totalt obegripligt för en person som inte kan spelet.

Joakim Möller

Det är inte antalet licensierade aktiva som är avgörande för intresset. Det finns sporter med mycket få licensierade aktiva men som åtnjuter ett mycket stort intresse från media och publik, speedway är väl det främsta exempelet. Curling är en av sporterna som det är stort intresse för vart 4:e år i samband med OS. Sedan curlingen kom med på det olympiska programmet 1998 har svenska curlare tagit 7 medaljer varav 3 guld.
Bridge som visas via BBO kommer aldrig bli någonting som gör att jag sitter klistrad framför datorn utan att bevaka bridge är för min del som att bevaka kricket där det räcker med att ta del av resultatrapporteringen några gånger per dag.

Logga in för att kommentera