Forum » Allmänna diskussioner » Dubbeldubbel

Dubbeldubbel

9 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Sylve Larsen
Bild för Sylve Larsen
Dubbeldubbel

Efter diverse bud är N/S i 3 hjärter det dubblar öst och det gör även väst .
Vad händer. finns det nåt val för SF.
Exp. välja spela det odubblat eller välja spela det dubblat?

Philip Berggren

Vad som händer beror lite på vad den icke felande sidan gör. En av de avgivna dubblingarna är en otillåten dubbling enligt lag 19 och eventuellt även utom tur, men en dubbling är regelrätt och den kan inte upphävas. Lag 19 leder oss till lag 35A1 som hänvisar till lag 36 som steg för steg anger vad som kan hända.

Lite lurigt blir det om den som avger den otillåtna dubblingen försöker stoppa partnern från att bjuda iväg genom att stänga av partnern med sin dubbling för att sedan bjuda. Det är exempelvis denna typ av handlande som den i lag 36 angivna lag 23 handlar om.

SF kommer inte på eget bevåg kunna välja att spela kontraktet dubblat eller odubblat eftersom budgivningen inte är avslutad.

Åsa Andersson
Bild för Åsa Andersson

Långt tillbaka i tiden, så fick spelföraren välja om kontraktet skulle spelas dubblat eller odubblat.
V-ås-åsa

Max Ödlund
Bild för Max Ödlund

Som Åsa säger gällde andra regler förr i världen. Här en liten grej från MaxBridge.

August och Lotta
I den gamla visan ”August och Lotta” reser sig männen upp när man ropar ”August”, och kvinnorna när man skaldar ”Lotta”. Nu var vi för all del fyra män vid bordet, men det kändes ändå som den låten.
1 spader till höger, och 1 sang till vänster. Två pass till mig.
Jag försökte med 2 klöver, varvid Öst-Väst betedde sig som August: De stod upp och skrek Dubbelt. Svante mittemot såg ut som Lotta, han sjönk ihop i stolen. Men eftersom såväl Väst som Öst dubblat tog jag dit domaren.
– Jaså, har båda motståndarna dubblat? Ja, i så fall bortfaller dubblingen!
Varpå Öst-Väst körde in en Lotta och sjönk ihop. Svante, däremot, såg ut som August, eftersom han reste sig upp i stolen.
– Är det verkligen så enligt reglerna? undrade jag.
– Nja, sa tävlingsledaren spydigt, du har förstås rätten att godkänna dubblingen om du så önskar!
– OK, då gör jag det! svarade jag.
Varpå Öst-Väst reste sig som August, och Svante sjönk ihop som Lotta.
Mina kort var dessa.

7 3
K D 8 6 2
K kn 8 7 3
5

På dubblingen ropade jag på hjälp med en redubbling. Svante sa 2 hjärter, och fi var så förvirrade vid det här laget att de lät oss spela detta – för 80%.

Lars-Göran Larsson

Apropå. Från Max kan man få hör mycket och dråpligt, speciellt med spel tillsammans med Svante från på den gamla goda.
Max öppnar 1hj och därefter bjuder MTV 1ru. Tävlingskuratorn, som tillkallats, förklarar att Svante kan (som ett alternativ) godkänna 1ru och budgivningen kan gå vidare. Vad bjuder Svante? Jo, du gissade rätt - 1hj! Sen fortskred brickan på okänt sätt.

Efter avslutat spel frågar Svante: - Du fattade väl 1hj? Jajamensan, så klart det betydde…. ja, vadå?

Fritt fram för spekulationer så hoppas vi att Max korrigerar ev fel och ger oss svaret senare. Och kanske dagens kunniga TL har en åsikt om hur det får/ska gå till med nyare regler?

Philip Berggren

Lars-Göran Larsson skrev:


Apropå. Från Max kan man få hör mycket och dråpligt, speciellt med spel tillsammans med Svante från på den gamla goda.
Max öppnar 1hj och därefter bjuder MTV 1ru. Tävlingskuratorn, som tillkallats, förklarar att Svante kan (som ett alternativ) godkänna 1ru och budgivningen kan gå vidare. Vad bjuder Svante? Jo, du gissade rätt - 1hj! Sen fortskred brickan på okänt sätt.

Efter avslutat spel frågar Svante: - Du fattade väl 1hj? Jajamensan, så klart det betydde…. ja, vadå?

Fritt fram för spekulationer så hoppas vi att Max korrigerar ev fel och ger oss svaret senare. Och kanske dagens kunniga TL har en åsikt om hur det får/ska gå till med nyare regler?

Ser inget problem med det. Samma möjlighet finns än idag.

Ola Brandborn

Lars-Göran Larsson skrev:


Apropå. Från Max kan man få hör mycket och dråpligt, speciellt med spel tillsammans med Svante från på den gamla goda.
Max öppnar 1hj och därefter bjuder MTV 1ru. Tävlingskuratorn, som tillkallats, förklarar att Svante kan (som ett alternativ) godkänna 1ru och budgivningen kan gå vidare. Vad bjuder Svante? Jo, du gissade rätt - 1hj! Sen fortskred brickan på okänt sätt.

Efter avslutat spel frågar Svante: - Du fattade väl 1hj? Jajamensan, så klart det betydde…. ja, vadå?

Fritt fram för spekulationer så hoppas vi att Max korrigerar ev fel och ger oss svaret senare. Och kanske dagens kunniga TL har en åsikt om hur det får/ska gå till med nyare regler?


Inga konstigheter med det. Jag har en gång blivit spelförare i 1 NT efter att jag öppnat med 2 NT (båda lå).
Lars-Göran Larsson

Jag menade inte heller att det var några konstigheter och trodde väl att det även kan hända med dagens regelverk. Jag tycker bara det var vackert bjudit eftersom Max efteråt svarat att han uppfattade Svantes 1hj som ”1½ hj”, dvs för svag för 2hj men för stark för pass nu när möjligheten öppnat sig att bjuda det ovanliga budet, exempelvis på Kxx i hjärter och i övrigt blank hand.

1,5 hj var alltså svaret på min lite luddigt ställda fråga.

Jag hoppas också att jag inte far med osanning eller förvrängt fakta efter 45-50 år, dvs tiden då de i juniorklass var europamästare. I så fall hoppas jag bli tillrättavisad.

Max Ödlund
Bild för Max Ödlund

Du har, i princip, berättat allt rätt.

Det som hände var att Svante och jag bytte med två danskar under uppvärmningstävlingen i Tylösand. Jag spelade med Peter Lund, Svante med Jens Auken.

1 spader från Jens, 1 ruter in, 1 spader från Svante. Jens, som hade fem spader och arton höga, bjöd utgång med bet. Efteråt kom han fram till mig.

  • Max, jeg har lite problemer med det svenske systemet. Va betyr 1sp-1ru-1sp?
    Jag svarade förstås att han hade för svagt för att höja till 2 spader. Jens dröp iväg.

Om jag minns rätt hade Svante

Axx
xxx
xxx
xxxx

Logga in för att kommentera