Forum » Allmänna diskussioner » Hur spela färgen?

Hur spela färgen?

21 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Stefan Andersson
Hur spela färgen?

A10xxx till Dxx
Du är i slam och får förlora ett stick. Ingångar finns det gott om.

Carsten Kofoed

bra sida:< www.bridgehands.com>

Micke Melander

Ess och liten till dam om det inte kommer någon kung känns som största chansen… om man däremot förfogat över E109XX till DXX tror jag man ska skicka runt damen… om den inte täcks… och sedan upprepa sin mask. Men jag kan ha helt fel - de där 10:orna brukar ställa till det så det aldrig bir rätt Smile

Christer Edlund

Enligt The Official Encyclopedia of Bridge finns det två likvärdiga spelsätt, som båda har 50% chans att lyckas.
A: Ta för esset och fortsätt med liten mot damen, eller
B: Börja med liten mot damen. Om damen sticks av kungen, maska med tian nästa gång.

Lars-Göran Larsson

Christer Edlund skrev:


Enligt The Official Encyclopedia of Bridge finns det två likvärdiga spelsätt, som båda har 50% chans att lyckas.
A: Ta för esset och fortsätt med liten mot damen, eller
B: Börja med liten mot damen. Om damen sticks av kungen, maska med tian nästa gång.


Säger inte emot, påpekar bara att om man provar variant A och det kommer liten när du spelar mot damen är det identisk chans att bekänna med liten och dam (matematiskt 50-50 om försvaret anses spela rätt).
EDIT
Förutsättningen för hemgång är ju 3-2-sits. Vill man gardera en straff istället för två, ska man sätta i dam ifall det satt typ Kkn9x.
Torbjörn Gustavsson

Som enskild färg betraktat är det korrekt att de föreslagna spelsätten är likvärdiga. Men i helhet är det marginellt bättre att spela på variant A eftersom det minskar risken att åka på en stöld när motståndarna tagit för kungen.

Edit: Detta under förutsättning att det är trumffärgen vi talar om.

Mikael Thulin

I lagtävling finns det nog tre likvärdiga spelsätt. De två nämnda men man kan även spela lågt till lågt när man tagit för esset. I partävling vinner däremot esset följ av liten till damen mot de andra två varianterna. Då det ger 3.46 stick mot 3.44 och 3.38 under sterila förhållanden.

Edit: Jag har skrivit det tidigare, men www.bridgehands.com är inte helt att lita på när det gäller färgbehandlingar.

Ola Brandborn

Skillnad också om vi har AT432 eller AT862, har vi ått-sexan så kan vi kanske lirka hem det med ett tapp vid en 0-5 sits om vi inleder med tvåan till damen (och sedan kan manövrera till ett slutspel) (givet att detta är trumffärgen).

Lars-Göran Larsson

Du har helt rätt ang spelsättet men delvis fel om motivet. Med E10862 ska färgen som isolerad företeelse behandlas först med liten mot dam (ref SuitPlay).
Byter du däremot ut sexan mot sjuan är du tillbaka till att esset först är rätt. Nördigt så det förslår! Headbang

Torbjörn Gustavsson

Om man har AT432 och inleder med liten mot damen som förlorar till kungen, så är det likvärdigt att maska och toppa nästa varv.

AT832 är en intressant kombination. Inled med liten mot damen som förlorar till kungen. Vad är bäst att göra när man nästa gång spelar upp mot AT83(2)? Om nian kommit till höger? Om nian kommit till vänster? Om nian inte kommit alls? Och vad ska man spela till höger med 9x första gången? Till vänster med K9x andra gången?

Ola Brandborn

Edit: edit

Christer Edlund

Självfallet påverkas spelsättet av om man förfogar över 8:an eller 9:an. Men i den ursprungliga frågeställningen angavs ju händerna som A10xxx till Dxx. Det tolkar i vart fall jag, och troligen de flesta andra som att man inte har något av dessa kort. Som frågan är ställd menar jag att man lika gärna kan ange händerna som A,10,6,5,4 till D,3,2. I annat fall blir ju spelsättet helt avhängigt av vilken hög hacka man har, och på vilken hand. De olika varianter som diskuterats är ju intressanta, men faller som jag ser det utanför ramen för den ursprungliga frågan.

Lars-Göran Larsson

Christer,
Eftersom ursprungliga frågan var fullkomligt uttömd tyckte några att det kunde vara tid för, och skoj, att nörda ner sig i praktiskt bridgemässiga oväsenligheter utanför ramen. Knappast en trådkapning att bekymra sig över.

Torbjörn Gustavsson

Ursprungsfrågan är väl utredd vid det här laget. 4 likvärdiga spelsätt för att få fyra stick i färgen:
1. Ess följt av liten till damen.
2. Ess följt av liten med rundsläpp.
3. Liten till dam följt av mask med 10.
4. Liten till dam följt av att ta esset.
Notera att 1 och 4 i princip är samma spelsätt men med sticken i omvänd ordning.

PO Sundelin

Frågan i rubriken var Hur spela färgen, senare modifierad till att fråga efter hemgångschans.
Om man väljer mellan två lika chansrika spelsätt borde man nog också inkludera vad ett misslyckande kan kosta. I aktuellt fall kostar t.ex hacka till damen 3 straff om singelkung sitter bakom damen, men bara två om man börjar med esset. Såvitt jag kan se finns ingen motsvarande nackdel för spelsättet E och hacka till damen. Man förlorar då aldrig mer än två stick mot 4-1
Kan jag ha tänkt fel?

Torbjörn Gustavsson

Jag håller med PO. Det är viktigt att frågan är exakt formulerad.

Vad gäller A10832 till Q54, påminner läget om diskussionen för ett år sedan om AJ932 till K54 (se Djupmask). I båda fallen, mot optimalt motstånd, verkar det vara korrekt att spela från esset mot handens dam/kung, följt av mask med 10/J oavsett vilka hackor som har spelats. Men hur ska försvaret göra?

Eftersom spelföraren ska maska med tian, kan man inte vinna något på att lägga nian från KJ9x andra gången färgen spelas. På samma sätt skulle man aldrig lägga tian från Q10xx, eftersom mask med knekten var korrekt.

Med 9x efter A108xx måste man lägga nian med en viss frekvens. Den måste vara högre än 1/12, annars kan spelföraren göra bättre genom att toppa om nian kommer till höger. Men den får inte vara högre än 1/6, för då blir det bättre att maska med 8:an om man bara har sett 6:an, 7:an och kungen spelas.

Vidare måste man lägga nian från K9x andra gången åtminstone lika ofta som man lägger nian från 9x, annars blir det bättre att toppa andra gången om man bara har sett 6:an, 7:an och kungen spelas.

Men man får heller inte lägga nian från K9x oftare än varannan gång, för då blir det plötsligt bättre för spelföraren att toppa när nian kommer andra gången. Detta skiljer sig från läget i ”Djupmask” när man inte kan förlora något på att lägga tian från tian tredje. Skälet till att det skiljer sig är att frekvensen för exakt KJ9 är lägre än motsvarande frekvens för Q10x.

Ola Brandborn

”Vidare måste man lägga nian från K9x andra gången åtminstone lika ofta som man lägger nian från 9x, annars blir det bättre att toppa andra gången om man bara har sett 6:an, 7:an och kungen spelas.”
Antar du menar första gången

Torbjörn Gustavsson

Nej, jag menade andra gången. Jag formulerade mig dock lite otydligt och avsåg att första gången skulle vara när man spelade till damen och förlorade till kungen. Men jag inser att formuleringen kan tolkas på två olika sätt.

Ola Brandborn

Torbjörn Gustavsson skrev:


Nej, jag menade andra gången. Jag formulerade mig dock lite otydligt och avsåg att första gången skulle vara när man spelade till damen och förlorade till kungen. Men jag inser att formuleringen kan tolkas på två olika sätt.


Aha, jag är med, tänkte att andra handen hade K9x…

Vilket för fram en läcker försvarssak: Har du KJ92 bakom damen, så ska du bekänna med hackan när spelföraren spelar upp mot damen (dvs inte sticka damen med kungen). För hur ska nu en spelförare med just AT8xx ha en snöbolls chans i helvetet att inte ta esset i nästa varv, om damen vinner första sticket (dvs din J9x kan inte bli utmaskade för att någon spelförare får värsta feelingen).

Torbjörn Gustavsson

Inte säker på det. Om man får på damen är det ju egalt vad man gör i nästa varv. Om inte Ola är med i spelet förstås …

Ola Brandborn

Torbjörn Gustavsson skrev:


Inte säker på det. Om man får på damen är det ju egalt vad man gör i nästa varv. Om inte Ola är med i spelet förstås …

Förvisso en poäng det med.
Logga in för att kommentera