Forum » Allmänna diskussioner » Att kapa en tråd eller inte?

Att kapa en tråd eller inte?

7 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Eva Abragi
Att kapa en tråd eller inte?

Jag är en stor vän av yttrandefrihet. Jag är också en stor vän av lite god ordning och respekt. Med det sagt har jag några tankar om detta med att kapa andras trådar.

När man rör sig på sociala media hör det till god ton att inte kapa andras trådar, dvs inte flytta fokus från upphovsfrågan till en egen vinkling på ämnet.

När jag skapade en ”heja-tråd” inför JEM kände jag mig nödgad att skriva en instruktion i inledningen, ”här skriver vi om det här- vill ni säga något annat - starta en egen tråd”, för att hålla kvar den intention som jag avsåg.

Ivar Lichtenstein startade en tråd till JVM. Han skrev ungefär ”Här vill vi berätta om hur det går för oss i JVM”. En tråd av en svensk juniorlandslagsspelare som generöst ville förse oss med info som många av oss gärna läser och ser fram emot.

Efteråt startade Martin L en gratulationstråd när samma spelare varit med och tagit lagguldet.

Båda dessa trådar fick snabbt inslag av annat än upphovspersonen och rubriken avser. Som jag ser det är vore det bättre om man gjorde fler trådar och därmed respekterar trådstartarens syfte och dessutom underlättar för varandra vad som är intressant att läsa. Genom att starta en egen tråd kan man kanske också få fokus på det man själv vill säga på ett bättre sätt.

Vad tycker ni andra?

Emanuel Unge

Alla håller med, därför skriver ingen. Smile

Börje Rudenstål
Bild för Börje Rudenstål

Jag håller inte med. Ett öppet forum är inte ett av livets viktigaste hörnstenar, att trampa lite på någons lite för ömma tår hör till spelet här.

Leif Lundberg

Jag håller med Börje. Det är naturligt att trådar vandrar iväg, så är det på valfritt forum (på andra hemsidor) och jag ser inget fel i det.
Skönt också att slippa nya trådar för tex varje anekdot som hänt någon annanstans men som påminner om något i originalinlägget/följande inlägg.
I mitt tycke blir forumet mer levande.

Christer Edlund

Börje Rudenstål skrev:


Jag håller inte med. Ett öppet forum är inte ett av livets viktigaste hörnstenar, att trampa lite på någons lite för ömma tår hör till spelet här.

Det beror väl lite på vilken betydelse man lägger in i ’kapa’. Ett enstaka inlägg off topic tycker jag inte spelar någon roll, så länge man följer forumreglerna, men risken är förstås att det inlägget ger upphov till nya inlägg som inte hör till ämnet. I värsta fall urartar tråden helt och övergår i interna skämt o.s.v. Då tycker jag att man kan tala om kapning. Det har hänt.

Emanuel Unge

Börje Rudenstål skrev:


Jag håller inte med. Ett öppet forum är inte ett av livets viktigaste hörnstenar, att trampa lite på någons lite för ömma tår hör till spelet här.

Tycker absolut man ska trampa på allas tår om man vill, men det är ganska vanlig forum-etikett att man försöker hålla sig inom trådskaparens ämne iaf. Det är ju därför det är i trådformat och inte bara en lång chatt.

Ola Brandborn

Ett forum (liknande denna) som jag ett tag var ansvarig för hade ett 100-tal samtidiga användare dygnet runt. Vi hade ett par duktiga moderatorer som avdelade ämnena när de vandrade för långt bort från ursprungsinlägget.

Logga in för att kommentera