Forum » Allmänna diskussioner » Kepsar på under nationalsången i Örebro

Kepsar på under nationalsången i Örebro

51 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg

Sidor

Göran Lidgren
Bild för Göran Lidgren
Kepsar på under nationalsången i Örebro

Det såg inget vidare ut att pristagare hade kepsen på under nationalsången.
Ohyfsat.

Göran Lidgren

Sidor

Fredrik Wahlberg

Jovisst, traditionen bjuder att man tar av sig huvudbonad när nationalsången spelas. Men för det första får nan rimligen göra som man vill, och för det andra är bridgefestivalens nationalsångsspelande inte att jämföra med om vi t.ex. tagit guld i hockey-vm och nationslsången spelas inför 10000 åskådare.

Sidor

Max Ödlund
Bild för Max Ödlund

När Nationalsången spelas reser man sig upp, tar av mössan, sjunger med eller håller truten, och står i givakt. Eller också är man en tölp.

Sidor

Kjell Staffas

Jag trodde att datorn tagit ett skutt tillbaka till 1800-talet, men efter ett par försök att uppdatera sidan så insåg jag att jag faktiskt var kvar i 2022.
Om hyfs likställs med att ta av sig kepsen under nationalsången bör ni fundera lite på i vilket samhälle vi lever i. Jag kan köpa att vi spelar nationalsången när medaljer delas ut, men att komma med pekpinnar för hur vi klär oss är så gammalmodigt och korkat tänkt. Det fanns en tid då det ansågs ohyfsat för herrar att ha på sig huvudbonad vid matbordet, inomhus och när vi lyssnar på nationalsången, för att nämna några fall. Jag är glad att vi lämnat den tiden och ägnar oss åt rationella ställningstaganden när det gäller hyfs och respektfullt beteende.
Jag respekterar dock er åsikt att man bör ta av sig kepsen under nationalsången, och utgår från att ni respekterar de som väljer att inte göra det.

Sidor

Tore Mattsson

Det här med användningen av nationalsången är intressant på många sätt.
Den används ju betydligt mer nu än på 60 och 70-talet.

Fast spela den vid prisutdelningar på SM tävlingar hur vanligt är det?
Jag tror inte man gjorde det vid SM i friidrott tex som gick nyligen.

Sedan blev det ju nästan komiskt för några år sedan när man spelade den vid prisutdelningen på chairmans cup, och lagkaptenen var en amerikan.

Sidor

Ola Brandborn

Annat bar det minsan 1957 i Ishockey-VM:

I matchen mellan Sovjet och Sverige ledde Sverige med 2-0 inför andra perioden, men Sovjet vände och ledde med 4-2 inför tredje, innan svenskarna till slut fixade till 4-4.

Efteråt skulle svenskarna sjunga Sveriges nationalsång utan komp, men då ingen kunde mer än de första raderna valde man istället snapsvisan Helan går. Lasse Björn berättade efteråt att man valde mellan den, Flickorna i Småland och Mors lilla Olle.

Sidor

Peter Törnblom

Håhåjaja,

Med ansträngning kväder ni fram de två första ”verserna” men se då?
Kan ni de två övriga? Om inte så stick inte upp med synpunkter på uppförande.

Sidor

Thomas Ålander

Peter Törnblom skrev:


Håhåjaja,

Med ansträngning kväder ni fram de två första ”verserna” men se då?
Kan ni de två övriga? Om inte så stick inte upp med synpunkter på uppförande.

Enligt Wikipedia skrev Richard Dybeck de två verser som vanligen sjungs.
Melodin är en folkmelodi som finns med andra texter än nationalsångens.

Sidor

Stefan Zylberstein

Det synes som om den bästa och enklaste lösningen är helt enkelt att ceremonimästaren beordrar mössan av inför uppspel av nationalsången.

Exakt på samma sätt som man säger: och nu ger vi segrarna / arrangererna / whatever; en varm applåd; varpå alla applåderar. Smile

Eller när man ger godis eller en present åt ett barn så för att vara säkra på att hanhon tackar, så säger vi högt och tydligt: varsågod… Smile

Förresten, en idé: För att göra festivitas än bättre, kunde man inte vidtala någon att sjunga Nationalsången? Behöver inte vara märkligt, bara sångaren ifråga är väl förberedd. Bör givetvis ha musik till; det är svårt för en amatör att sjunga bra a capella.

Ungefär som amerikanerna gör inför sina idrottshändelser, där de gärna låter wanna be sångare, ofta mycket unga, att göra sin offentliga debut.

Ps. Om det är utländska segrare, speciellt i Chairmans, vore det givetvis trevligt med hemlandets nationalsång också. Dvs, både den svenska och segrarens. Har man dom inspelade är det ju ingen big deal; bara någon ansvarig tänker på detaljen.
Problemet finns enkom om man har en levande orkester. Eller då, en levande sångare. Smile

Sidor

Ola Brandborn

Stefan Zylberstein skrev:

Ps. Om det är utländska segrare, speciellt i Chairmans, vore det givetvis trevligt med hemlandets nationalsång också. Dvs, både den svenska och segrarens. Har man dom inspelade är det ju ingen big deal; bara någon ansvarig tänker på detaljen.

Som när en engelsman vann en deltävling i Poker-VM för en massa år sedan, och arrangörerna snabbt fick leta fram God Save the Queen. Det råkade bli denna ”version”:

Sidor

Jörgen Neldemo

Önskvärt vore ju att man letar fram en version att spela med en tonart som man faktiskt kan sjunga till. Smile Det borde ju kunna låta lite om c:a 1000 pers vilket ju inte är fallet

Sidor

Björn Sörling

Jörgen Neldemo skrev:


Önskvärt vore ju att man letar fram en version att spela med en tonart som man faktiskt kan sjunga till. Smile Det borde ju kunna låta lite om c:a 1000 pers vilket ju inte är fallet

Du får väl klämma till det nedre paketet så kan du också :p

Sidor

Petter Fryklund

Paketklämmning är väl mer ohyffsat än kepsen på?

Sidor

Jan-Olof Hegethorn

The best one!!!
Bara Jimi Hendrix slår det med hästlängder.

/janne

Sidor

Håkan Johansson

Det var en faslig tur att jag inte hamnade på nån prispall. Hade tänkt ha sombrero.

Sidor

Stefan Zylberstein

Det var synd på flera olika sätt att JAG inte hamnade överst på en prispall i Örebro. Jag brukar ha en keps på mig. Som jag då kan ta av i sådana situationer….

När jag är med å firar Svenska Flaggans Dag / Nationaldagen här i Järpås, brukar jag rent av se till att jag har hatt / keps på mig. Så det riktigt syns att jag tar av hatten och håller den mot bröstet…

Men som tidigare sagt; det enklaste och bästa är ceremonimästare / arrangör som leder de församlade genom stegen i prisceremonin.

Sidor

PG Eliasson
Bild för PG Eliasson

Såg prisutdelning i hästhoppning.
Alla hade keps som åkte av och på hela tiden.
Ingen keps på när man hälsade eller lyssnade på nationalhymn.
Inga problem att ha keps på vid fotografering.
Nu hör det till saken att alla kepsar var sponsrade av samma företag.

Sidor

Fredrik Jarlvik

Malin Baryard-Johnsson hade faktiskt kepsen på sig under nationalsången (alla män plockade av sin), jag noterade det med tanke på denna tråden. Men om jag minns rätt så får kvinnor bära huvudbonad även då.

Sidor

Adam Kovasznay
Bild för Adam Kovasznay

Varför är så svårt för vissa att förstå vad respekt innebär?

Sidor

Joakim Nordlindh

För att det inte betyder samma sak för alla naturligtvis. Som du ser i denna tråd finns det ju vissa som tror att det har med respekt att göra vad man har på huvudet samtidigt som musik spelas.

Men jag tror du får bättre svar på din fråga om du går ut på google än att fråga i ett bridgeforum, https://sv.wikipedia.org/wiki/Respekt där kanske kan vara en bra start

Sidor

Hans Kvick

I min värld är det enkelt. Max Ödlund har formulerat det väldigt väl tidigare i tråden.

Sidor

Johan Sylvan

Själv skulle jag aldrig ha huvudbonad på inomhus men om så vore fallet givetvis ta av den under en nationalsång. Hur kan detta ens vara ett problem/debatt???

Sidor

Björn Sörling

Nå, nu när diskussionen har kommit en bit - kan någon förklara varför keps (hatt/mössa faller väl under samma) ska tas av?

Sidor

Johan Sylvan

Räcker inte av vördnad till nationalsången/landet som skäl?
Finns säkert fler men har väl mer akademiskt intresse iallafall i min värld.

Sidor

Jan Lagerman

Björn Sörling skrev:


Nå, nu när diskussionen har kommit en bit - kan någon förklara varför keps (hatt/mössa faller väl under samma) ska tas av?

Om ens föräldrar, barn eller hustru/man dör, tänker ni stå framme vid kistan och ta ett sista farväl med keps på huvudet?

Om inte, ja då tänker ni som jag.
Om det ’inte spelar någon roll’ läs Max inlägg.

Sidor

Kjell Staffas

Hyfs och respekt finns inom varje person, oavsett klädsel. Om andra tolkar min klädsel som brist på hyfs så är det deras problem.

Att fastna i, och leva efter, ritualer som anses allmänt accepterade i något sammanhang är, om man tänker efter, i förlängningen vad som orsakar osämja och oliktänkande (och betydligt värre saker och händelser). Min övertygelse är att mänskligheten, speciellt i ett av världens mest ”civiliserade” länder, måste ha kommit längre än så.

Om vi accepterar beteenden och människor som de är, oavsett vad vi tycker om dem, får vi en bättre värld, så enkelt är det (Beteenden som orsakar psykiskt och fysiskt lidande är givetvis oacceptabla, men det är långt ifrån den beskrivna bristen på respekt och vördnad).

Att beskriva en person som ”tölp” bara för att man inte följer någon form av uråldrig ritual eller gör precis vad andra tycker, är så nervärderande att jag blir upprörd nog att skriva detta. I Lag 74, under Korrekt uppträdande, står det: ”Spelare bör omsorgsfullt avhålla sig från yttranden eller handlingar som kan förarga eller
genera övriga spelare eller förstöra spelglädjen.” Borde det inte gälla även på en prisutdelning?

betydelse av tölp: drummel, lymmel, drulle, luns, lufs, lurk, kluns, grobian, usling, knöl, fä, buffel; bondlurk, lantis, bondtölp

Sidor

Torbjörn Gustavsson

Kjell Staffas skrev:


I Lag 74, under Korrekt uppträdande, står det: ”Spelare bör omsorgsfullt avhålla sig från yttranden eller handlingar som kan förarga eller genera övriga spelare eller förstöra spelglädjen.” Borde det inte gälla även på en prisutdelning?


Absolut! Och nu borde det väl med all önskvärd tydlighet ha framgått att kepsar på, störande tal m.m. under nationalsången förargar många. Eller …?

Sidor

Lars Adie

Kjell Staffas skrev:


Hyfs och respekt finns inom varje person, oavsett klädsel. Om andra tolkar min klädsel som brist på hyfs så är det deras problem.

Att fastna i, och leva efter, ritualer som anses allmänt accepterade i något sammanhang är, om man tänker efter, i förlängningen vad som orsakar osämja och oliktänkande (och betydligt värre saker och händelser). Min övertygelse är att mänskligheten, speciellt i ett av världens mest ”civiliserade” länder, måste ha kommit längre än så.

Om vi accepterar beteenden och människor som de är, oavsett vad vi tycker om dem, får vi en bättre värld, så enkelt är det (Beteenden som orsakar psykiskt och fysiskt lidande är givetvis oacceptabla, men det är långt ifrån den beskrivna bristen på respekt och vördnad).

Att beskriva en person som ”tölp” bara för att man inte följer någon form av uråldrig ritual eller gör precis vad andra tycker, är så nervärderande att jag blir upprörd nog att skriva detta. I Lag 74, under Korrekt uppträdande, står det: ”Spelare bör omsorgsfullt avhålla sig från yttranden eller handlingar som kan förarga eller
genera övriga spelare eller förstöra spelglädjen.” Borde det inte gälla även på en prisutdelning?

betydelse av tölp: drummel, lymmel, drulle, luns, lufs, lurk, kluns, grobian, usling, knöl, fä, buffel; bondlurk, lantis, bondtölp

Att du tycker att det är respekt att ha keps på under nationalsången får vi acceptera, men du får också acceptera att många andra inte tycker det och ta av den.

Sidor

Kjell Staffas

Haha, jag nöjer mig med att konstatera att om man vill misstolka det jag skriver så verkar det väldigt enkelt.
Och nej, jag personligen tycker inte att man skall ha keps på under nationalsången, men jag är också en gammal stöt stöpt i traditioner som jag försöker att befria mig ifrån och inte reta mig på.
Jag är också för ett återinförande av betyg för ordning och uppförande i skolan, men jag lämnar de argumenten därhän då de har helt andra avsikter än att ”lära” ungdomar er definition av respekt, vördnad och hyfs.

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

I somras när jag kom runt hörnet in på vår gata möttes jag av ett sorgetåg som här i England ofta går från den avlidnes bostad till kyrkogården. Först på gatan går en begravningsentreprenör i hög hatt och käpp följt av en begravningsbil och sedan de sörjande också till fots.

Jag kunde inte göra mycket åt min klädsel som var vildmarkshatt, Nigerias landslagströja, shorts och gympaskor men vad jag kunde göra var att ta av hatten och ställa mig vid sidan tills att tåget gått förbi. När vad som jag antåg var änkan kom i jämnhöjd med mig tittade hon på mig, log tappert och nickade som om hon uppskattade min lilla gest. Jag nickade tillbaka och log medlidsamt och det kändes bra att jag i alla fall hade kunnat göra något lite för att mildra sorgen.

Det hela tog ungefär lika lång tid som det tar att spela den svenska nationalsången.

Sidor

Christer Edlund

I vilket/vilka sammanhang spelades nationalsången under Festivalen? Är det kutym, eller var det första gången i år?

Sidor

Logga in för att kommentera