Forum » Allmänna diskussioner » Oetiskt spel

Oetiskt spel

20 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Anders Öhman
Oetiskt spel

Spelade för ett tag sedan en lagmatch.
Jag har spelat bridge i 35 år och aldrig blivit anklagad för rubriken.
Händelse:
Undertecknad har lite svårt med nyanserna i hjärter och ruter så när
jag sorterade korten råkade jag lägga ruter Ess som Hjärter Ess.
I delkontraktet spelade spelföraren en liten Hj från bordet.
I mitt huvud hade jag Hj E o Hj D. Tvekade och tänkte 2-3 sek innan
jag bestämde för att lägga Esset. Upptäcker innan jag lägger ner E
att det inte är Hj E utan Ru E och byter så klart till min singel D.
Blir genast anklagad för att vara oetisk, jag ber om ursäkt och förklarar
att jag hade sorterat korten fel. Anklagelserna fortsätter dock och
motståndarna hävdar att det måste bli bestraffning.
Jag förklara en en gång problemen med mitt färgseende och då speciellt
om kortet bara har en prick.
I nästa stick spelas då en liten ruter upp mot bordets tia.
Själv har jag numera Ess, knekt i ruter och spelföraren hävdar att jag
måste lägga i Esset.
Jag har nu ledsnat på tillvaron och lägger i esset.
På brickan efter är jag fortfarande så frustrerad att jag inte märker
att motståndaren bjuder utan tur, jag tar upp passlappen men hinner inte
lägga ner den innan partner säger stopp.
Motståndarna hävdar att jag godkänt budet.
I detta läge har jag resignerat och vill bara åka hem.
Får motståndarna mitt i spelet på en bricka börja bråka om bestraffning?
Kunde inte sova på kvällen, men nu har det gått över.
Hur dömer man.
Bridge är ju trots allt inte ett Krig

Leif Lundberg

Man dömer inte.
Tävlingsledaren dömer, det blir enklast då.

Max Ödlund
Bild för Max Ödlund

Om du, med flit, fiddlar på damsingel förtjänar du såväl klander som korrigering till din nackdel. Du är i Ond Tro.

Om du, av misstag, fiddlar på det som senare visar sig vara damsingel, så förtjänar du inte klander. Hur det är med korrigering känner jag inte till. Men du har förstås inte gjort nåt dåligt, du är i God Tro.

Som du beskriver det hela var du uppenbarligen i God Tro. Du gjorde vad varje gentleman gör, och dessutom vad som står i lagen. Du sa som det var. Om motståndarna i det första läget tror att du var i Ond Tro är det inte konstigt om de blir irriterade och ovänliga. Men om de i andra läget, när det framgått att du var i God Tro, om de då fortsätter gnälla är det dom som gör bort sig, inte du!

På det hela taget låter det, på din beskrivning, som du mötte ett par skitstövlar, ett par som hellre vinner än uppträder som gentlemän.

Instämmer med Leif: Så fort nåt konstigt händer, ta dit domaren. Då kan omöjligt en liten sak eskalera till en stor sak.

Anders Öhman

Hej o Hå
Jag tvekade inte avsiktligt.
Frågan jag ställer mig om man mitt i brickan får börja anklaga” ops”
dvs mig för oetiskt.
När det gäller revoke har jag för mig att man spelar färdigt brickan
och sedan TL avgör domslut.
Jag bryr mig inte ett dugg om match-resultatet men är pga
färgsyn medveten om att det kommer att hända igen.
Jag vill inte bli nämnd som oetisk igen.
Bättre färger på kortlekarna
Anders

Bo Gullefors
Bild för Bo Gullefors

Anders, som du beskriver spelet har du inte uppträtt oetiskt. Då jag känner dig sedan tidigare tror jag inte heller du skulle ha gjort det. Du tog helt enkelt fel kort, ruter Ess, som du trodde var hjärter Ess – det hade kunnat bli revoke ifall spelet fortsatt, men alla hade nog förstått att det var nåt fel.
Din tankepaus: Man måste man få tänka vilket kort man skall lägga. Bridge är faktiskt ett spel där man skall tänka! Att du tog fel på ruter och hjärter Ess måste nog alla vid spelbordet ha förstått, det verkar därför märkligt att de påstår att du spelat oetiskt!
Om vi enbart håller oss till bridgelagarna är ditt visade ruter Ess ett stort straffkort (lag.49-50) och måste därför spelas då ruter spelas. Spelföraren har därför rätt då han hävdar att du måste spela ruteresset. Det ligger dessutom redan uppvänt på bordet.
Som du beskriver det har ni inte kallat på Tävlingsledaren (TL) utan verkar döma själva vid bordet. Det skall ni (ni=du och din partner samt motspelarna) inte göra utan låt TL bedöma situationen!
På nästa bricka tar du upp en passlapp efter att MTH bjudit, förvisso utom tur, men i och med att du bjuder har du godkänt budet (lag. 29). Att din partner säger ”stopp”, dvs avser att ge ett hoppande bud (Lag.118 B2) eller stoppa dig från att lägga ett bud, komplicerar bara situationen ytterligare. Även här har ni inte tillkallat TL, som skulle opartiskt kunnat reda ut situationen.
Din avslutande fråga: Får motståndarna mitt i spelet på en bricka börja bråka om bestraffning? Svar: Nej! Kalla på TL och låt honom/henne reda ut vad som gäller!
Avslutningsvis, stryk ett streck över vad som hänt! Kalla på TL nästa gång något händer vid bridgebordet, det kan gälla enkla eller svåra problem, men låt TL döma! Döm aldrig själva vid bridgebordet!

Jerry Mähler
Bild för Jerry Mähler

Hej Anders
Om jag enbart läser din beskrivning av händelsen och inte antar eller gissar vad som hände är det ett par saker som är lite oklart. Detta hade kanske en TL klarat ut vid bordet och inga påhopp eller anklagelser hade behövts kastats på varandra.

Du skriver att du tänkte lägga Hjärter E men innan du lägger ner Esset ser du att det är Ruter E
(Här framgår det inte om någon annan har sett ditt Ruter E) Är det så att du har visat upp Ruter E då blir det ett stort straff kort och lag 50 D tillämpas.

Om inte motståndarna har sett det du sett kan det upplevas knepigt varför du funderat på Dam singel men om jag utgår från att dom sett Ruter E då tycker jag att ditt uppträdande var utmärkt.
Hur spelare ska uppträda vid bordet har lag 74 beskrivit.

PS: Jag känner inte dig men däremot Bo Gullefors och hans ord är trovärdiga så låt inte andras uppträdande förstöra för dig.

Börje Rudenstål
Bild för Börje Rudenstål

Denna händelse är alldeles utmärkt reklam för regeln att alltid tillkalla TL när liknande regelbrott förekommer. Jag måste erkänna att jag inte tillkallar TL alltid när jag borde, heller, det beror lite på vilka jag möter (dålig ursäkt, medges).

Dock, om någon vid bordet gjort det när du la ruter ess istället för att bekänna med din hjärter dam singel, hade aldrig något av det du beskrev hände senare, hänt.
Jag tror inte du avsiktligt gjorde nåt oetiskt, men du kan iom din frustration ha påverkat det som hände senare. Även det hade bemästrats genom att tillkalla TL.

Anders Öhman

Hej Bosse
Trevligt att höras hoppas du har det bra där norröver.
Jag visade aldrig esset utan upptäckte mitt misstag innan
jag lagt ner kortet.
Jag förklarade efter anklagelsen om oetiskt spel att jag
hade svårt med färgerna hjärter och ruter och då speciellt med
få prickar.
Det fanns vid tillfället ingen närvarande TL.
Erkänner att jag vid tillfället blev f:b och frustrerad men
jag visade det inte vi spelbordet utan tog det med mig hem.
Nu har det gått över, det finns värre saker här i livet.
Kommer i fortsättningen att granska mina röda kort med extra lupp.
Ha det.
Anders

Bo Gullefors
Bild för Bo Gullefors

Hej igen!
Då du inte visat ruter Ess, är det förstås inget straffkort och du hade inte behövt lägga det då ruter spelades. En TL ställer kompletterande frågor så det blir helt klarlagt vad som har hänt (se vad Jerry och Börje skrivit). TL hör också motspelarnas version så att han/hon kan göra en så objektiv bedömning som möjligt. Du skriveratt det inte fanns någon TL närvarande, det måste det göra – i vart fall skall det finnas möjlighet att kontakta en. Det är tävlingsarrangörens ansvar.
Det kan hända mycket vid bridgeborden, enkla misstag pga trötthet, okoncentration, problem med färgseende mm. Endast licensierade TL får bedöma situationen och eventuellt korrigera poäng för endera sidan.
Låt inte den här händelsen förstöra för ditt fortsatta bridgespel! Dina motspelare borde läsa lag 74 om Uppträdande och etikett extra noga. Trots att bridgelagarna bara är ett litet häfte i fickformat på mindre än 100 sidor (bortsett från innehållsförteckning och index) har de flesta bridgespelare dålig kunskap om bridgelagarna.
Lycka till i fortsättningen med både partävlingar och lagspel!

Anders Öhman

Hej igen Bo.
Jag kommer att spela som vanligt.
Men frågan är eftersom jag vill lära mig:
Ska man tillkalla TL direkt heller ska man
vänta tills brickan är färdigspelad.
Om jag vid en vanlig partävling med mindre rutinerade
ser en revoke och ropar på TL direkt så blir ju
hen så skärrad att hen i rena förskräckelsen
spelar bort andra stick.
Min fråga är fortfarande om man mitt i brickan
ska ”anklga” eller påpeka misstag.
Anders

Leif Lundberg

Antingen direkt eller omedelbart.
Att spela brickan färdig är fel. Tävlingsledaren vet vad som ska göras i alla möjliga och omöjliga fall. Han kommer att berätta eventuella alternativ eller om det blir straffkort och hur det fungerar, eller om man ska spela brickan färdigt etc (finns många varianter beroende på vad som hänt). Det kommer han att berätta innan det är för sent.

Det tråkiga är att folk tycker det är fult att tillkalla TL av någon märklig anledning. Attityden måste förändras så att alla, även de orutinerade, tycker att det är normalt att tillkalla TL om något händer.

Anders Öhman

OK
Jag håller med.
Lite svårt med nya spelare, men de ska lära sig.
Om man sen skrämmer bort dem och hen inte vill spela mer
så får man hänvisa till regler och förordningar.
Anders

Bo Gullefors
Bild för Bo Gullefors

Anders,
Som Leif redan skrivit: Du skall tillkalla TL omgående när en felaktighet upptäcks, då kan TL säga hur ni skall fortsätta spelet. Se Lag. 9 (När en felaktighet upptäcks).

Philip Berggren

Anders Öhman skrev:

OK
Jag håller med.
Lite svårt med nya spelare, men de ska lära sig.
Om man sen skrämmer bort dem och hen inte vill spela mer
så får man hänvisa till regler och förordningar.
Anders

Jag tror att det beror på hur lite för många gör när de tillkallar TL. Om man tillkallar tävlingsledaren lugnt och sansat så är min erfarenhet att det inte är några problem. Man kan t.ex. säga ”nu vill jag att vi tillkallar tävlingsledaren så får hen förklara vad reglerna säger om detta”. Tyvärr är det för många som bara vrålar TL!!!!!! Vilket naturligtvis kan uppfattas på fel sätt av motståndarna och då särskilt nya spelare. Jag tror personligen att vi kan förändra attityden genom sättet vi tillkallar TL och på sikt göra det mer naturligt. Alla spel har regler så varför skulle bridge vara annorlunda, är t.ex. ingen som klagar på att domaren är närvarande i en fotbollsmatch. BK Albrekts i Varberg har lyckats vända denna trend så varför skulle inte vi andra?

Reine Gustavsson

Hyggliga kamrater ni har på klubben.
Jag har också besvär ibland med de röda korten men jag har också haft ett/har ett annat bekymmer.
Jag medicinerar vissa dagar så att jag blir lättretlig och riskerar bli aggressiv.
Jag skrev ett inplastat meddelande som jag lade på bordet. Det bemöttes väl. I början några vänliga frågor. Nu behövs lappen inte längre.
Ordföranden skulle kanske ha ett samtal med motståndarna.

Ola Brandborn

Bo Gullefors skrev:

Hej igen!
Då du inte visat ruter Ess, är det förstås inget straffkort och du hade inte behövt lägga det då ruter spelades.

Hur är det om spelaren i det här fallet har sagt ”jag såg fel på ruter och hjärter ess”, det torde väl likställas med exponerat kort?
Bo Gullefors
Bild för Bo Gullefors

Ola Brandborn skrev:

Bo Gullefors skrev:

Hej igen!
Då du inte visat ruter Ess, är det förstås inget straffkort och du hade inte behövt lägga det då ruter spelades.

Hur är det om spelaren i det här fallet har sagt ”jag såg fel på ruter och hjärter ess”, det torde väl likställas med exponerat kort?

Din fundering visar ytterligare på hur viktigt det är att TL omedelbart kallas till bordet för att reda ut situationen!
Anders Öhman

Hej alla kloka.
Problemet vid tillfället var att det inte fanns någon
TL närvarande.
Det finns jour i aktuell tävling som man kan
försöka kontakta per telefon men så illa
tyckte undertecknad att situationen inte var.
Jag har nu lagt denna händelse bakom mig och avslutar.
Det jag fortfarande funderar på är det här med revoke och
rop på TL direkt.
Säg att man spelat 4 stick när revoken olycktigt inträffar.
Man ropar på TL som då meddelar att brickan ska spelas
färdigt och sedan kommer hen och dömer.
Den stackars nybörjaren vet inte ut eller in utan
spelar sedan brickan färdig utan kontroll med massa misstag.
Jag vet som står i lagen men man kan få ha funderingar.
Om ops upptäcker revoken i 4:e stick så förklarar man
snällt innan SISTA kortet spelas att lägg inte ihop korten
för ett litet misstag har begåtts och TL kommer hit och bedömer
situationen.
Jag kanske tänker fel men det är roligt att fundera på saker.
Anders

Philip Berggren

Anders Öhman skrev:

Säg att man spelat 4 stick när revoken olycktigt inträffar.
Man ropar på TL som då meddelar att brickan ska spelas
färdigt och sedan kommer hen och dömer.
Den stackars nybörjaren vet inte ut eller in utan
spelar sedan brickan färdig utan kontroll med massa misstag.
Jag vet som står i lagen men man kan få ha funderingar.
Om ops upptäcker revoken i 4:e stick så förklarar man
snällt innan SISTA kortet spelas att lägg inte ihop korten
för ett litet misstag har begåtts och TL kommer hit och bedömer
situationen.
Jag kanske tänker fel men det är roligt att fundera på saker.
Anders

Om TL bara säger ”spela vidare jag dömer sen” bör nog vederbörande ta en vända till över sina procedurer. Om en revoke etablerats bör TL meddela vad de automatiska konsekvenserna kan bli dvs. 1-2 stick. Detta är information som spelförare och försvar måste ha för att kunna fatta korrekta beslut under resten av spelet. Säg att spelföraren gör revoke och utan revoken så gör spelföraren lätta 10 stick i 4 utan att behöva slå en riskabel mask. Om man nu får veta att ”du kommer att förlora minst ett stick pga revoken” så kommer man ha möjligheten att välja att slå masken för att ta 11 stick och ändå gå hem trots att man får böta säg ett stick pga. revoken.

Att nybörjare får det svårt i dessa situationer är inte konstigt och fullt förståeligt. Den situation som du tar upp om följdmisstag som inträffar pga revoken kan TL ta hänsyn till i sin bedömning av vad resultatet på brickan ska vara.

Anders Öhman

Hej Reine.
Förtydligande.
Vi mötte inte ett lag i vår klubb.
Jag har fortfarande lagt matchen bakom mig.
Jag har motsatt problem. Blir aldrig arg utan
kolugn när det ”hettar till”.
Yrkessjukdom kanske som gammal kriminalvårdare
jag var.
Jag har nu skrivit av mig och tycker fortfarande att
Bridge är roligt.
Nya friska tag på klubben imorgon
Anders

Logga in för att kommentera