Forum » Allmänna diskussioner » System poll.

System poll.

10 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Pär Ol-Mårs
Bild för Pär Ol-Mårs
System poll.

Inte samspelade, men 3-stöds dubbling har ni kommit överens om. Vad är då Rd här?
1Kl Pass 1Sp D
Rd

Leif Lundberg

3-stöd

Hans Vikman

3-stöd.

Johan Sylvan

Givetvis 3-stöd, det skulle jag förutsätta med alla icke ordinarie partners och hoppas de tycker likadant.
F ö verkar jag inte ha förstått när och varför man ger ”tummen upp”? Trodde det var för att man gillade ett inlägg lite extra eller höll med om något mer omfattande resonemang eller dylikt.
Här har första svaret ”SD” fått 5(!) ”tumme upp” trots att det i min värld ungefär motsvarar ”2” på frågan ”vad är 1 +1”. OBS tycker alltså inte det är något fel på svaret här bara ett helt normalt svar på en enkel fråga.
Någon som vet när man bör ”gilla” som motiverar dessa 5 tummar?

Thomas Andersson
Bild för Thomas Andersson

Johan Sylvan skrev:

Någon som vet när man bör ”gilla” som motiverar dessa 5 tummar?

Välkommen till internet. Det är (mer eller mindre) kutym att ”tumme upp” betyder ”instämmer” på basala frågeställningar, snarare än att skapa 478 nya inlägg som samtliga säger ”3-stöd”. Det är i alla fall garanterat så det ska tolkas i det här fallet (en av tummarna är min).

Se där, farbror Sylvan, nu har jag lärt dig något nytt igen Bigsmile

Däremot är det inte klarlagt var du fick ”SD” från.

Börje Rudenstål
Bild för Börje Rudenstål

Jag var en stund lite sugen på att ge dig en tumme upp, Joppe, men jag tyckte inte slutet på ditt inlägg höll riktigt klass för att vara värd det.

Johan Sylvan

Thomas Andersson skrev:


Johan Sylvan skrev:

Någon som vet när man bör ”gilla” som motiverar dessa 5 tummar?

Välkommen till internet. Det är (mer eller mindre) kutym att ”tumme upp” betyder ”instämmer” på basala frågeställningar, snarare än att skapa 478 nya inlägg som samtliga säger ”3-stöd”. Det är i alla fall garanterat så det ska tolkas i det här fallet (en av tummarna är min).

Se där, farbror Sylvan, nu har jag lärt dig något nytt igen Bigsmile

Däremot är det inte klarlagt var du fick ”SD” från.

Sorry tänkte ”straffdubbelt” av någon anledning var ju dubbelfel…
Årets första och sista misstag från min sida Smile
Men utmärkt TA då slipper jag ju göra en massa inlägg har ju redan förbrukat nästan hela årets tilldelning av tecken och kan instämma med ”tummen upp” istället Yes Yes

Stefan Zylberstein

Nå, consensus här bekräftar konventionen som sådan; RD här = trekortstötta.

Således uppstår frågan; vad tänkte TS på? Vilka alternativ finns det, och varför tycker man det?

Lars-Göran Larsson

Stefan Zylberstein skrev:


Nå, consensus här bekräftar konventionen som sådan; RD här = trekortstötta.

Således uppstår frågan; vad tänkte TS på? Vilka alternativ finns det, och varför tycker man det?


Då uppstår också frågan om gravt missförstånd - blandar du ihop Thomas Sylvan? Smile

F ö kan jag hjälpa dig med att alternativet till RD 3-stöd i det läget borde vara ”styrkeredubbling” med syfte att häkta motspelarna. Tillägg och god def med handtypen 1-4-3-5 (eller unika men glädjerika 18 bal 2-4-4-3-typ ozon mot zon). Nästkommande dubblingar är SD och pass kravpass för att se om partnern kan straffdubbla.
.
Vore dock synnerligen otaktiskt att prova det med icke-samspelad partner när man sagt 3-stöttadubbling.

Ulf Lundgren

3-stöd

Logga in för att kommentera