Forum » Allmänna diskussioner » NM nu och då.

NM nu och då.

9 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Jan Lagerman
NM nu och då.

I lite skymundan av SM lag spelades ju NM.
Ganska OK resultat, iallafall av de vi är vana ska leverera.
Nämligen damerna som kom tvåa.
Bra lirat!!!

Open kom mitt i fältet och det är säkert inget resultat som de är jätteglada över, men knappast en skandal heller.

I mitt Facebookflöde dök det nyss upp ett ’minne’ från 2011.
Tydligen kom öppet lag tvåa, 1 ynka VP efter Norge.
Mitt minne är helt blankt. Minns INGENTING av detta NM som jag tydligen var närvarande på om än inte som kapten.

Så på med Google som desvärre fann några gamla sidor från Gamla Anslagstavlan. Klickade man på länkarna fanns det inget kvar.

Men jag fann en annan kul sida om NM.
Där fanns flera rapporter från gamla tider.

1964 var tydligen Tore Sandgren kapten, och både öppet lag och damer vann.

976
982
109875
86
kn832
Ekn103
KD32
3
EK10
6
kn6
EKkn10974
D54
KD754
E4
D52
Nord
Öst
Syd
Väst
Nord giv
Alla i zon

Öst öppnade med 1 enl det system han spelade och Syd hade verkligen till sitt bud 3.
Väst dubblade och därvid blev det.
Utspelet var låg spader till knekt och äss.
Syd spelade nu en låg(!) klöver..
.. och bordets åtta vann sticket.
Undrar om Väst mådde bra och undrar vad Tore hade att säga, för det var Sverige som spelade försvar.

På en annan giv i ett annat NM spelade Frederic Wrang 5
(Given roterad)

109875
E975
kn
987
K63
K843
7
KDkn54
Ekn
Dkn
EKD109632
3
D42
1062
854
E1062
Nord
Öst
Syd
Väst
Nord giv
Ingen i zonen

Väst spelade ut en trumf efter en budgivning som inte är återberättad.
Freddan spelade nu spader till knekt och dam och Väst dunkade ner klöveress och spelade en till.
Öst blev nu Criss-cross-skvisad efter att Freddan dragit ner alla sina trumf.

109 E

E Dkn

Öst med Kx Kx skulle saka.

1968 hölls NM i Göteborg.
Förbunden hade beslutat om ett budget-NM.
Öppet rum låg i hotellkorridoren på andra våningen(!).
Spelarna fick betala själva för avslutningsmiddagen.

Tydligen fick Jan Wohlin pris som bäste spelare på NM.
Lika tippat som detta var, var kanske inte priset till den trevligaste spelaren.
Det vann nämligen Bert Sjödin. Undrar vem han spelade med som måste ha spelat bra för att få Bert på så gott humör. Smile

Nu menar jag inte att inte Bert kunde vara trevlig. Inte alls, för det kunde han verkligen. Men jag har sett honom också vid bridgebordet när partnern inte spelat så bra. Det var en spännande upplevelse.

Daniel Gullberg

Jag tror jag var BBO-operatör på Criss-Cross-skvisen. Jag har i alla fall varit det när Freddan gjort en sån, men det kan ju ha hänt flera gånger Smile

Max Ödlund
Bild för Max Ödlund

Apropå gamla NM.

För några år sedan låg Sverige bra till i Nordiska Mästerskapen. Bara en match återstod, och vi ledde i såväl damklass som öppen klass. Damerna (inklusive hustrun) fick storstryk av Danmark, så vinsten försvann. Lite spydigt frågade jag om det berodde på att alla i laget hade mens. Herrarna spelade bättre, och lyckades få ett resultat som precis räckte för segern. Men, men, det visade sig att Björn Fallenius gått på toaletten utan att be tävlingsledaren om tillstånd. Eftersom han satt i slutna rummet fick laget två matchpoängs straff och missade därigenom vinsten. Två ruskiga händelser, som jag försökte föreviga i en limerick.

Missa NM-guld på grund av mens
är för jäkligt, men hör här en väns
visa ord som är så:
Mycket värre ändå
var Fallenius’ inkontinens.

Tjolpe Flodqvist, den fegisen, tyckte inte mitt fina poem var rumsrent nog för att kunna publiceras i Bridgetidningen.

Lars-Göran Larsson

Jan Lagerman skrev:


Nu menar jag inte att inte Bert kunde vara trevlig. Inte alls, för det kunde han verkligen. Men jag har sett honom också vid bridgebordet när partnern inte spelat så bra. Det var en spännande upplevelse.


Jodå, det fanns toppar och dalar. Vid en guld-lag satt jag vid bordet bredvid på söndagsmorgonen när Bertan släntrat in kanske 10 minuter efter start och spelade med en norsk storspelare. Efter någon bricka såg jag honom luta sig över bordet och snyggt plocka ihop sin partners kort, köra ner dem i hans bröstficka och säga:- ”Åk hem till Oslo och läs på”.
.
Edit: Till Max vill jag bara säga snyggt liiir!
Mårten Gustawsson

För övrigt spelades NM:et som Max refererar till i Reykjavik på hotell Loftleidir (fd SAS-hotellet, numera hotell Icelandair), samma ställe som islänningarna brukar arrangera sin årliga stortävling Icelandair Open på.

Jag har själv spelat Icelandair Open ett antal gånger, alltid mycket trevligt, och brukar varje gång passa på att för andra svenskar visa ”F:ets toalett”. Den ligger alltså i halvtrappan mellan spellokalen på bottenvåningen och de mindre spelrummen i källaren. Den toaletten tillhör ju den svenska bridgens kulturhistoria och den bör man ju kunna!

Att spela Icelandair Open utan att känna till F:ets toalett är ungefär som att åka genom Dalby utan att känna till Jörgen ”Dalby” Lindqvists födelsehus. Tack Göran ”Lindeman” Lindberg för att du visade mig på det!

Det kan också tilläggas att den tävlingsledare som, helt enligt reglerna, utdömde det kan tyckas hårda straffet 2 VP var vår svenske Hans-Olof Hallén, som alltid helt opartisk.

Mats Nilsland

Som partner till Björn kan jag intyga att denna historia är sann, Tävlingsledaren var av någon anledning borta ett längre tag och Björn satt och hoppade i stolen tills han inte längre kunde hålla sig! Så kan man också förlora ett NM Smile

Jan Lagerman

Max Ödlund skrev:


Två ruskiga händelser, som jag försökte föreviga i en limerick.

Missa NM-guld på grund av mens
är för jäkligt, men hör här en väns
visa ord som är så:
Mycket värre ändå
var Fallenius’ inkontinens.

Jag tyckte först att det inte var en Limerick.
En sådan ska ha en ort med i första raden.
För säkerhets skull läste jag på (Googlade upp Limerick) och fann till min förvåning att man måste inte ha en ort med, men att det är brukligt.
Det stog dessutom att det helst skulle vara något ekivogt med för att vara en bra Limerick.

Denna fann jag på en lagkamrats hemsida:
*
There was a young man from Pool,
who found a red ring round his tool.
So he went to the clinic,
to see Dr Spinic,
who said -:”It is lipstick you fool!”*

Ola Brandborn

Nu menar jag inte att inte Bert kunde vara trevlig. Inte alls, för det kunde han verkligen. Men jag har sett honom också vid bridgebordet när partnern inte spelat så bra. Det var en spännande upplevelse.

Jag spelade en hel del robba med/mot Bert. Svaret på din fråga är ”promillehalten” som var tvungen att vara väldigt finkalibrerad.

Stefan Zylberstein

Jan Lagerman skrev:

1964 var tydligen Tore Sandgren kapten, och både öppet lag och damer vann.

Undrar om Väst mådde bra och undrar vad Tore hade att säga, för det var Sverige som spelade försvar.

Vad Tore än sa, så måste det ha varit något vettigt och klokt, eftersom laget vann ju i slutändan.

(En annan sak är att en del spelar bättre om de skälls ut då och då (tex de berömda utskällningar i halvlekspausen i omklädningsrummet i lagsporter. Medan andra bör tas med lämpor och vänlighet för att trivas och spela bäst.)

Vann Tore fler mästerskap såsom lagkapten??

Tanken slog mig nämligen. Om nu Tore var en så bra lagkapten, så bör man kanske se till att ha honom som hederslagkapten?
Låta hans ande sväva över laget?!

Säg, ha en liten plastknapp med hans anlete, som får sitta på bröstfickan?

Gissningsvis ett minst lika bra knep som att ha olikfärgade skor, låta bli att raka sig, eller ha samma skjorta hela veckan ut… Smile

Logga in för att kommentera