Forum » Allmänna diskussioner » Örebro: juniorer, ukrainare, partners = önskas

Örebro: juniorer, ukrainare, partners = önskas

4 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Stefan Zylberstein
Örebro: juniorer, ukrainare, partners = önskas

Jag kommer att vara i Örebro under hela perioden. Har ett bekvämt rum, så jag kan förena semester med spel om och när jag vill.

Jag lär spela mest i bronstävlingarna, utom fredagen 5 augusti, för där kommer jag att delta i Par-SM-semi.. Spelfri kväll tors den 4… OCH ett frågetecken för lördag å söndag 6-7… Smile

Jag åtar mig att sponsra mina eventuella juniorpartners i skolåldern med deras startavgift. Äldre juniorer i huvudsak om de är elit. (det blir lite flytande… Smile )

Juniorer får välja själva om jag skall vara en snäll partner, eller om jag skall vara en spelande tränare.
Spel å träning på BBO är givetvis också möjligt, både före å efter Örebro.

Är du intresserad så berätta gärna om detta i förväg…

Erbjudandet gäller både svenska juniorer och gästande utländska juniorer!!!

På samma sätt åtar jag mig att sponsra de flyktingar ifrån Ukraina som kan å vill spela med mig. Spelavgift + pausfika. Detta bla. för att de får mycket lägre bidrag än alla andra flyktingar.

Även andra trevliga och duktiga spelare får gärna höra av sig!!!

Jag talar svenska, engelska, polska, en smula ryska å tyska.

System? Jag åtar mig att spela de flesta vanliga system å konventioner.
MS / Nordic standard, Sayc, 2/1, klassisk acol, WJ/ polsk klöver, stark klöver…

Men för tillfälliga partners är det bäst och enklast att hålla sig till något enkelt å bra, som man är bekväm med… Så man kan fokusera på spelet, och slippa onödiga missförstånd å glömskefel i budgivningen.. Keep it simple. Smile

StefanZ / Tola18 på BBO

072 / 449 21 06

Stefan Zylberstein

Det här blir ett fint tillfälle att på ett enkelt sätt testa på Pro-Am spel; dvs spel med betalande partner… Jag antar att vara proffs är en dröm för flertalet juniorer, både de redan inom eliten, och de som hoppas att en dag kanske komma dit…

Detta kan också vara ett utmärkt sätt att samla in pengar till Juniorfonden. Både för unga och för vuxna…

Den elit”juniorskan” som ställer upp på mixedbronset får extra.

Ja även den vuxna duktiga damspelaren som vill donera till Juniorfonden eller Ukraina, får en slant.

Ett bra sätt att förena nytta med nöje för alla inblandade. Smile

Stefan Zylberstein

Dags att förnya inbjudan. Smile

Sprid gärna vidare till de som kan tänkas vara berörda.

Stefan Zylberstein

Dags att sammanfatta mina iakttagelser, erfarenheter och funderingar ifrån Örebro.  Det blir en lång post. (och tyvärr många fel i radbrytning)

Det positiva först:  Jag kollade en del på den inledande öppna internationella juniorturneringen, med en mängd utländska deltagare samt en stor del av den svenska junioreliten..  Det vart helt klart en succé!  Bra bridge, bra stämning, juniorerna var påfallande fokuserade och hade ändå roligt.  Även de allra yngsta i fältet, en svensk 12-åring i par med den norske 11-åringen, klarade bra både bridgen, engelskan och atmosfären…  Ett exempel av den frejdige norske 11-åringen.  Han har  8 korts klöver och 4 korts spader.  Pass!  Antagligen just för att han har en fyrkorts högfärg vid sidan av.  Vänstern säger 1NT, partnern 2kl bägge högfärger. Högern bjuder något, vår hjälte klämmer till med 4spader, som han får spela dubblade.  Partnern hade tyvärr absolut minimum för sitt bud och bara 4 spader; så det blev dyrt mot ett bra försvar…  Men det var frejdigt och kreativt bjudet…  Bättre lycka nästan gång!  Juniorturneringen var klar lagom till att Chairmans skulle börja.  Där ju juniorlag fick spela gratis… Så det blev en fest för både de svenska och de tillresande juniorerna som deltog.  Även i fortsättningen kunde juniorerna spela med juniorpartners av hjärtans lust, och det gjordes också i en salig blandning.  :)
Förbundets satsning här, dvs öppen internationell juniorturnering före, samt fria juniorplatser i Chairmans;  har alltså lyckats med råge.

 Däremot var det väldigt få svenska juniorer från utanför den väletablerade gruppen ”landslagstruppen”…  Vilket är synd.  Vi behöver fler juniorer… Inte bara för att försörja landslagstruppen, men även de breda leden av spelare och säkra bridgens framtid… Det finns ett behov att återrekrytera de som HAR provat på och deltagit, men lagt av? Gäller både juniorer å vuxna.

För min privata del innebar detta tyvärr att min semester tillika satsning på juniorer (och ukrainare) floppade…  Synd.  Hade jag vetat det i förväg, skulle jag hellre semestrat i Stockholm, och jag kunde ändå få spela lite bridge på St Erik…. [eller helt enkelt vidtalat vuxna partners om jag ändå velat semestra just i Örebro]

Nu kunde juniorerna  spela med juniorpartners så mycket de tålde och klarade av… De i förväg avtalade passen  försvann därmed ett efter ett; och de halva löftena infann sig aldrig. Sadsmile
 Med ETT smålustigt och talande undantag.   Jag försökte ju extra ivrigt att i god tid hitta en juniorpartner till bronsmixeden. Jag erbjöd rent av trippla bordsavgiften innan förhandlingarna ens har börjat.  Fick en mängd halvlöften; men de spelade ju alla i Chairmans, så ingen kunde lova något bestämt till måndag kväll.   Jag fick besked att den polska juniorskan jag har kontakt med,  kommer att spela i mixeden med sin ordinarie partner ifall de blir utslagna ur Chairmans; eftersom de tränar stenhårt för spel i den polska landslagstruppen.  OK.  Men så ser jag juniorskan ifråga spela i mixeden  med en helt annan  lagmedlem.  Han ÄR duktig men han är yngre, så de är i helt olika grupper i landslagstruppen..  Ridå.  Surt.  MEN. Maria bjuder in mig att spela i torsdagssilvret istället; och investerar en dryg timme att lära mig mysterierna  i sitt avancerade specialvariant av Polsk Klöver…   Lustigt att ingen av oss nämnde alternativet Sayc eller 2/1 - det hade funkat minst lika bra just den gången.  Men att jag spelar Polsk klöver var mitt agn i betet här…  :)

OK.  Slutsatser?  Det är tydligt att de juniorer som faktiskt kommer till Örebro, har inget behov av sponsorer som åtar sig att betala bordsavgiften.  Eller om man så vill, finns inget stort behov av juniorrabatt på spelavgift…  Det är tydligt att de som kommer, är beredda att betala vad det kostar.  Den junior som VILL spela men inte har råd, har ju bevisligett  alternativ, men det alternativet används alltså inte.  (Jag vet att jag är inget optimalt alternativ. Jag är vare sig vacker, populär, elitspelare eller betydelsefull person.Men   jag är en klart bättre och kunnigare spelare än den typiske amerikanske klienten som betalar en klubb-halvpro för att få chans till bronspoäng.)

Vidare.  Behovet av frivilliga mentorer  för juniorer synes vara  låg.  De allra flesta av svenska juniorer kommer ur familjer av etablerade spelare.  Så de har god tillgång till mentorer. Och vill de spela med en vuxen, finns det därmed alltid någon familjemedlem eller någon vän till familjen…

Tyvärr, rekrytering av juniorer från ”den stora massan” går på sparlåga.  Ett talande exempel på klubben.  Inför spelstarten berättar ordföranden att nu skall man starta en nybörjarkurs.  Sprid ordet bland alla ni känner!!!   Gubbarna vid bordet småskrattar:   Jag kanske skall prata med frugan.  Den andre:  Andersson där i hörnet skulle må bra av en nybörjarkurs.  Hähä…  INGEN av dem funderar ens att vidtala sina barnbarn eller säg, sonen och sonhustrun…

Däremot finns det sannolikt ett visst behov av mentorer och spelande tränare för vuxna.

Nästa slutsats ur floppen.  Insamling tillJuniorfonden.   Att juniorer inte har lust eller behov att heltgratis få spela med random gubbe må vara hänt.  Men de är också helt ointresserade avatt samla in pengar till Juniorfonden…  Eftersom; vill de inte själva, kan de ju alltid vidtala någon av sina bridgespelande släktingar eller vuxna bekanta. Eller säg, en förälder som är fundersam om det är så lämpligt att sonen eller dottern spelar med en för dem okänd gubbe…  Jag lämnade ju uttryckligen bakdörren öppen för vuxna spelare…  Och om jag utlovar viss ersättning innan förhandlingarna  ens har börjat, är det ganska uppenbart att det kan finnas mer att hämta om motbudet är tillräckligt bra.   Dvs, om den vuxne ersättaren är en duktig spelare och kanske rent av erbjuder flera pass.  (orutinerade partners som jag är mentor för har jag på hemmaklubben; så jag vill gärna ha omväxling)   Men det var iskallt. Men idén finns!!! Det ordnas ju då och då Pro-am tävlingar där man samlar till juniorfonden…   Här fanns alltså en betalande klient, men det fanns INGEN, vare sig junior eller vuxen, som tänkte sig att ställa upp som ”pro”. Med ett talande undantag nämnt tidigare.

Tyvärr, jag får i tanken den aktuella samhällsdebatten, där man diskuterar fenomenet att det finns många, som föredrar att leva på bidrag, framför att ta ett arbete.  Alltså ÄVEN i fall där de faktiskt erbjuds ett arbete som de är utbildade för och som de kan utföra…
Varför anstränga sig och arbeta när det ändå kommer bidrag; i deras fall tydligen ungefär lika stora som lönen??
(För ordningens skull vill jag påpeka; i samhällsdebatten används vanligen invandrare som exempel.  Men jag vet att fenomenet förekommer (även) bland infödda svenskar).

 Det är bra att Juniorfonden har hyfsat gott om resurser och inte behöver småbidrag från medelsvensson och från pensionärer.
Men saken är kanske värt att diskutera ändå.
Vad gör vi för att popularisera bridgen i allmänhet, och juniorverksamheten i synnerhet?

Logga in för att kommentera