Forum » Allmänna diskussioner » WO i 25% av matcherna

WO i 25% av matcherna

22 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Nils Andersson
WO i 25% av matcherna

Tycker det är trist att det är WO i 4 av 16 matcher i cupens 7:e rond. Kommer det att göras någon utvärdering av det här eller får det bara vara?

Dan Bylund

Visst är det trist. I två av fallen rör det sig om indirekta effekter av diskningar (kring vilka man kan tycka en hel del) och i övrigt kan jag bara gissa på att det är en effekt av att ju större de geografiska avstånden blir desto mer känsligt blir det för att något av de speltillfällen som föreslås verkligen passar bortalaget.

Nils Andersson

Diskningar vet jag inget om. Verkar konstigt. Blev man diskad i omgång 6 borde det varit en annan vinnare. Diskad i omgång 7 när det fortfarande är speldagar kvar verkar nästan ännu märkligare. Någon som vet får gärna förklara.
De andra fallen, att man inte fick ihop det med speldag trodde jag var det vanliga. Det var det jag hoppades att man skulle komma tillrätta med genom att ta reda på varför det blev WO och sedan åtgärda problemet.

Dan Bylund

Det var därför jag skrev indirekta effekter. Skalman gick vidare genom diskning av Alert i omgång 5, men kan vad jag har förstått inte fullfölja pga krock med Champions Cup. Mitt eget lag Lazy Jacks diskades i omgång 6 och som lök på laxen kan tyvärr inte våra motståndare där ställa ett lag på benen nu i omgång 7.

I båda fallen rör det sig om en stenhård bedömning av användning av otillåten spelare. Alert kan få tala för sig själva om de så önskar. För vår egen del handlar det om att en spelare som varit medlem i över 30 år, och som var medlem när de inledande matcherna spelades, befann sig utomlands från juni till september och sedan missade att betala in medlemsavgiften under de få dagar som förflöt mellan hemkomst och matchdatum. När vi kom på misstaget kunde vi säkert ha mörkat alltihop, men valde att erkänna för TK och meddela de faktiska förhållandena. Vi fick ganska så omgående ett friande besked både muntligt och skriftligt, men sedan vaknade tydligen någon paragrafryttare till liv och diskningen blev ett faktum.

Claes Bodin

Verkar ju inte klokt. Sunt förnuft verkar vara en bristvara hos somliga.

Sensmoral: Ärlighet varar aldrig längst. Sadsmile

Pär Ol-Mårs
Bild för Pär Ol-Mårs

Häller med om att det är tråkigt att så många matcher avgörs via WO nu på slutet. Men det är väl inte fel att uppsatta regler följs. Möjligen kan regelverket ifrågasättas. Men att tycka att någon i förbundet ska sitta och avgöra från fall till fall om dispens ska lämnas i efterhand när reglerna inte följts verkar konstigt.
Att våra motståndare lämnade WO berodde på att flera i deras lag åkte till Las Palmas för att gissar jag spela bridge. De kunde bara spela ett par av de första dagarna i spelperioden och trots att vi försökte fick vi inte ihop lag de dagarna så att vi som hemmalag kunde erbjuda någon av de dagarna som alternativ.

Ola Brandborn

Häller med om att det är tråkigt att så många matcher avgörs via WO nu på slutet. Men det är väl inte fel att uppsatta regler följs. Möjligen kan regelverket ifrågasättas.

Stora felet är väl då att förbundets verksamhetsår är brutet, medan Svenska Cupen spelas över kalenderår (dvs över två olika verksamhetsår). Att då diska ett lag som haft en (landslags)spelare som bommat att betala medlemsavgiften för nya verksamhetsåret i tid är löjligt, här får man titta på om det uppstått någon skada eller ej innan man diskar.

Dan Bylund

Jag kan hålla med dig i sak Pär, reglerna för SC ger ju inte så mycket till manövreringsutrymme såsom de är skrivna idag. När jag skrev till TK förväntade jag mig därför inget annat än att bli diskad, jag hade ju trots allt gjort ett misstag som kapten och inte dubbelkollat mina lagmedlemmar. Ni kan dock alla förstå känslorna kring att först upptäcka det hela och överväga konsekvenserna, därefter få ett skriftligt friande besked från TK (baserat på att protesttiden var slut, dvs inte en dispens) och sedan slutligen, efter ytterligare två dygn, en fällande dom.

Jag har hursomhelst redan föreslagit en rad förbättringar till nästa års regelverk, för en direkt diskning står inte på något sätt i proportion till ”brottet”.

Jan Lagerman

Pär Ol-Mårs skrev:


Att våra motståndare lämnade WO berodde på att flera i deras lag åkte till Las Palmas för att gissar jag spela bridge. De kunde bara spela ett par av de första dagarna i spelperioden och trots att vi försökte fick vi inte ihop lag de dagarna så att vi som hemmalag kunde erbjuda någon av de dagarna som alternativ.

Verkar som om hemma- eller bortalag avgjorde var denna seger skulle hamna.
Själv spelade jag tre matcher i SC. Alla som bortalag. Är det ren lottning som avgör eller kan man inte jämna ut det hela?

Lennart Bylund

En instans fattar både ett muntligt och skriftligt beslut som är positivt för mottagaren. Samma instans ändrar det beslutet till ett negativt sådant två dagar senare utan att några nya omständigheter tillförts ärendet. Är det ett sådant rättssamhälle vi vill leva med ?

Nils Andersson

Diskningarna för att inte ha betalt medlemsavgiften är en grej. Men jag vill heller snacka om de matcher som är WO i omgång 7.
Skalman, fattar jag det som lämnar WO för att de är upptagna när finalen går.

Westman och Stjärnskotten kunde bara spela i början av perioden, men På Alerten och Luleå BK Petter bara kunde i slutet. Hemmaplansfördel gav WO.

Tycker hemmaplan har alldeles för stor betydelse.

Varför det blev WO mellan NORRSKEN och Linder vet jag inte.

Max Ödlund
Bild för Max Ödlund

Allmänt sett är WO ett oskick. Vi ställer upp i bridgetävlingar för att vi älskar att spela bridge. Att då inte få spela för att fi inte får ihop lag är trist. Himla trist. Därför borde vi ha ett regelverk som gör att WO inträffar så sällan som möjligt.

Om nån tvingas lämna WO ska det svida, ju mer desto bättre. Vad beträffar ligan på S:t Erik har jag föreslagit att laget som lämnar WO tvingas betala startavgiften för båda lagen. (Hur får man folk att tycka att nånting svider? Jo, genom att klämma dem på penningpungen.)

Kanske kan man tänka i liknande banor vad beträffar SC? T ex: De som inte får spela får pengar av det andra laget, pengar motsvarande vad transporten hade kostat.

Ta nu inte detta exempel alltför bokstavligt, jag vill helt enkelt väcka tanken att vi ska ha ett regelverk som leder till färre WO.

Lars Andersson

Lennart Bylund skrev:


En instans fattar både ett muntligt och skriftligt beslut som är positivt för mottagaren. Samma instans ändrar det beslutet till ett negativt sådant två dagar senare utan att några nya omständigheter tillförts ärendet. Är det ett sådant rättssamhälle vi vill leva med ?

Det kan vara så att man i mellantiden fick in klagomålet på den slarvige landslagsspelaren. Men då borde samma regel gällt där, dvs protesttiden passerats. Jag ser fram mot att TK publicerar en kronologi på det som hände, men jag tror inte den kommer.

Nils Andersson

Har man diskat x i omgång 5, kan man väl inte frikänna y i omgång 6. Det skulle väl vara ändå konstigare än att ändra det första beslutet som togs i omgång 6 matchen. Sedan kan man ju undra över varför man diskar, men det är ju ett helt annat snack.

Ola Brandborn

Straffet (diskning av hela laget) är alldeles för hårt i förhållande till brottet (slarv). Bättre vore en penningbot på 1000 kr (som gick till ungdomsbridgen) eller liknande.

Fredrik Wahlberg

Hej
Det är väl så det är på S:t Erik d.v.s. att om man lämnar WO så är får man betala startavgiften för bägge lagen. Eller?

Nils Andersson

Fredrik Wahlberg skrev:


Hej
Det är väl så det är på S:t Erik d.v.s. att om man lämnar WO så är får man betala startavgiften för bägge lagen. Eller?


Är det så blir ju straffet dubbelt om man förlorar lottningen om hemmaplan.
Mårten Gustawsson

Max Ödlund skrev:

Allmänt sett är WO ett oskick. Vi ställer upp i bridgetävlingar för att vi älskar att spela bridge. Att då inte få spela för att fi inte får ihop lag är trist. Himla trist. Därför borde vi ha ett regelverk som gör att WO inträffar så sällan som möjligt.

Om nån tvingas lämna WO ska det svida, ju mer desto bättre. Vad beträffar ligan på S:t Erik har jag föreslagit att laget som lämnar WO tvingas betala startavgiften för båda lagen. (Hur får man folk att tycka att nånting svider? Jo, genom att klämma dem på penningpungen.)

Hej i stugorna, redan idag säger BK S:t Eriks ligaregler att för en match som inte spelas på grund av WO måste laget som lämnar WO betala samtliga bordsavgifter.

Max Ödlund lämnade in en motion till BK S:t Eriks årsmöte som löd: ”Eftersom det är så trist med hängmatcher föreslår jag att det lag som hänger en match betalar startavgiften för båda lagen sen när matchen väl spelas.”

Max Ödlund lämnade dock in denna motion för sent för att den ska tas upp på BK S:t Eriks årsmöte den 23 oktober. Detta gjorde dock inget då Gudrun och Ylva Strandberg redan hade lämnat in en liknande motion. Styrelsen har i sitt svar föreslagit att årsmötet antar Gudrun och Ylva Strandbergs förslag. Snart får vi se vilket beslut årsmötet fattar.

Johan Pettersson
Bild för Johan Pettersson

Mårten Gustawsson skrev:

Max Ödlund lämnade dock in denna motion för sent för att den ska tas upp på BK S:t Eriks årsmöte den 23 oktober.

Hmm, försent, okej ni har ett sista datum för motioner, det har alla. Men vi har den 15:e idag, så nog borde väl styrelsen hinna diskuterar denna motion också även om den skulle vara någon några dagar sen..

Men för att återknyta till hängmatcher.
En spelare är utomlands flera månader, under denna tid har Svensk bridge växlat till nytt verksamhetsår. Svenska cupen som den aktuelle spelaren redan startade i förra verksamhetsåret, som han då var medlem i och har varit medlem i ca 30 år, tyvärr har nu spelaren bara några dagar på sig att betala men missar tyvärr detta. Som lök på laxen får laget både muntligt och skriftligt på att det OK att spela vidare. Två dagar senare diskvalificeras laget.
Paragrafrytteri
(alla uppgifter är inte bekräftade men för mig låter det horribelt).

Nu såg jag att detta inte tillförde något nytt, allt stod ju redan i tråden,
blushing..

Tack för ordet
Tok-Johan
(2NT=9-12 HP)

Börje Rudenstål
Bild för Börje Rudenstål

Johan Pettersson skrev:

Men för att återknyta till hängmatcher.
En spelare är utomlands flera månader, under denna tid har Svensk bridge växlat till nytt verksamhetsår. Svenska cupen som den aktuelle spelaren redan startade i förra verksamhetsåret, som han då var medlem i och har varit medlem i ca 30 år, tyvärr har nu spelaren bara några dagar på sig att betala men missar tyvärr detta. Som lök på laxen får laget både muntligt och skriftligt på att det OK att spela vidare. Två dagar senare diskvalificeras laget.
Paragrafrytteri

Vill inte framföra någon bedömning av huruvida jag tycker det är paragrafrytteri eller inte i just detta fall, men det är inte första gången jag läser att ett av argumenten som ska tala till svarandes förmån, är att han varit utomlands. Då är min fråga om detta utomland ligger väldigt långt från Sverige och vår västländska välfärd eftersom det verkar sakna förbindelse både via internet och telefoner.
De utomländer jag brukar resa till har både wifi och mobiltelefoner, men vad vet jag.

Mårten Gustawsson

Johan Pettersson skrev:


Mårten Gustawsson skrev:

Max Ödlund lämnade dock in denna motion för sent för att den ska tas upp på BK S:t Eriks årsmöte den 23 oktober.

Hmm, försent, okej ni har ett sista datum för motioner, det har alla. Men vi har den 15:e idag, så nog borde väl styrelsen hinna diskuterar denna motion också även om den skulle vara någon några dagar sen.

Det låter som du aldrig har suttit i en styrelse. När en motion har kommit in ska den skickas ut till hela styrelsen. Därefter hålls helst ett styrelsemöte där motionen diskuteras och beslut tas om styrelsen stödjer den eller inte. (Visst går det att ha en mejlkonversation men det är faktiskt lättare att yttra sig på ett möte vilket leder till bättre styrelsedemokrati.) Någon i styrelsen utses att skriva ett förslag med styrelsen uppfattning. Sedan ska övriga ledamöter få tycka till om förslaget innan det antas.

Enligt BK S:t Eriks stadgar ska kallelsen, som bland annat skall ta med inkomna motioner, anslås minst 14 dagar före angiven mötesdag. Vilket i det här fallet var den 9 oktober. De 14 dagarna finns för att ge medlemmarna en chans att fundera över alla handlingarna till årsmötet, bland annat motioner.

Johan Pettersson
Bild för Johan Pettersson

Äsch, det där skrev jag bara för att försöka komma in på tråden igen.. (har suttit i ett flertal styrelser i ett antal föreningar).

Okej men jag tycker det fortfarande att det är lite stelt (läs paragrafrytteri) med ingångsvärden som medlem, skriftligt, muntligt godkännande osv.

Tack för ordet.

MVH
Tok-Johan
(2NT=9-12HP)

Logga in för att kommentera