Kampanjer via sociala medier

Få saker är så lätta att glömma eller strunta i som en uppmaning att posta saker på sociala medier. Av den anledningen ska ni utforma kampanjer via sociala medier sällan och med väldigt tydliga syften, till exempel när ni starta en ny kurs eller håller ett rekryteringsevent. En vecka är en lämplig genomförandeperiod.

1. Skriv ut lappar, en per spelarplats, som i korta ordalag förklarar syftet med kampanjen, samt vilken adress ni vill att alla ska hänvisa till (ett Facebook-event, klubbens webbplats etc).
2. Inled och avsluta varje aktivitet på klubben under er kampanjvecka med att betona vikten att så många som möjligt bidrar.
3. Om ni har fikapaus, förläng den med 10 minuter (eller spela två brickor färre) och uppmana alla som har möjlighet att göra sina inlägg där och då.

Om ni gör e-postutskick till era medlemmar informerar ni naturligtvis om er kampanj även via den kanalen - men det bör endast ses som ett komplement. Ambitionen bör vara att den absoluta merparten av alla inlägg görs på plats i er egen lokal - då blir det gjort!