U21 i Israel

Från den 2 till 5 februari var U21 i Israel på träning.

Vi som åkte var Alexander Sandin, Sanna Clementsson, Erik Hansson, Castor Mann, Teo Bodin och kapten Martin Löfgren.

När jag vaknade upp på torsdag morgon var det snökaos i Östersund vilket oroade mig pga att det har varit många tåg inställda denna vinter där snön varit orsaken. Turen var på min sida, tåget gick och väl framme i Stockholm träffade jag Teo och Castor.
Problem uppstod direkt då vi skulle checka in våra väskor..
Kvinnan bakom disken berättade att Castors pass inte går att resa till Israel med, då passet måste vara giltigt i minst 6 månader.
Vi fick åka en buss till polisen som ligger i närheten av Arlanda flygplats för att skaffa ett provisoriskt pass till Castor. Vi hade ganska gott om tid att skaffa passet men då uppstår nästa problem, nämligen att Castor måste ha en vårdnadshavare på plats. Nu blev det helt plötsligt bråttom och Castors mamma fick avbryta sitt arbete och kasta sig in i en taxi. Allt ordnade sig till slut och Castor hann med flyget!
Vi mellanlandade i Istanbul där vi mötte Sanna och Martin.
Framme i Tel aviv stod Erik, som hade rest på egen hand, och väntade på oss.
Gemensamt tog vi nu en taxi till våran väldigt fina lägenhet i Ranana.

Fredag

På fredagen började spelet mot Israels U21, vi spelade ca 60 brickor uppdelat i 3 segment. Vi torskade alla segment med ungefär 20 imp efter ganska dåligt spel från Sveriges U21.

På fredagskvällen var det bowling som stod på schemat. Alla svenskar spelade på en bana och israelerna spelade på banan bredvid. Teo fick mest poäng av alla totalt och fick därmed någon Israelisk pokal som en spelare i Israeliska U21 hade vunnit på klubben vi spelade på.

Lördag

Lördagen inleddes med 30 brickor i 3 segment, vi vann de 2 första segmenten med några imp och sedan det 3:e segmentet med 40 imp.
Efter spelet hade vi, gemensamt med israelerna, genomgång av brickorna på engelska.

Vi åkte därefter in mot city med en israelisk U21 spelare(Ilai) för att käka och se lite mer av Israel. En överraskning dök upp vid middagsbordet, en spelare från Israel som blivit för gammal för U21 kom och åt med oss. (Vi mötte honom i EM i Samorin) Efter middagen gick vi till en glassbar och avnjöt en glass. Det var sedan dags att åka hem då vi skulle upp väldigt tidigt på söndagen för att åka ut på äventyr i Israel med en guide.

Söndag

06.30 stod våran guide utanför lägenheten och väntade på oss. En tur till Jerusalem och döda havet var det som väntade.
Strax innan 9 var vi framme i Jerusalem, vid gamla staden.
Vi inledde med “heliga gravens kyrka” där Jesus grav anses vara. Platsen där kyrkan står anses också vara platsen där Jesus korsfästelse ägde rum. Vi gick också till klagomuren, även kallad västra muren, som är en av judendomens heligaste platser.
Klagomuren delas in i två sektioner, den vänstra delen av muren för männen och den högra delen för kvinnorna, där man ber böner. Denna upplevelse var väldigt häftig tycker jag och rekommenderas starkt om du är i Israel.
Vi begav oss därefter mot döda havet där vi på vägen fick chansen att stanna för att rida på en kamel. Det var också en häftig upplevelse då jag aldrig har sett en kamel innan. Väl framme vid döda havet åt vi lunch för att sedan bada i döda havet.

På måndagen var det sedan hemresa. Vill tacka Martin, Israeliska bridgeförbundet, mina lagkamrater och alla som bidragit till truppfonden för en mycket spännande resa.