Forum » Tävlingsledare och domslut » Orange deklaration

Orange deklaration

13 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Lars-Magnus Gustafsson
Orange deklaration

Hej.
Jag läste om den oranga deklarationen för nybörjare. ”När någon använder den ska motståndarna spela ett naturligt system”
Är detta en regel, enligt centrala bestämmelser?
Vidare, vad menas med ett naturligt system i sammanhanget? Är ”bästa lågfärg” naturligt? 5542?
Mvh
L-M

Stefan Andersson

Vi spelar den oranga deklarationen hos oss.

Philip Berggren

Lars-Magnus Gustafsson skrev:


Hej.
Jag läste om den oranga deklarationen för nybörjare. ”När någon använder den ska motståndarna spela ett naturligt system”
Är detta en regel, enligt centrala bestämmelser?
Vidare, vad menas med ett naturligt system i sammanhanget? Är ”bästa lågfärg” naturligt? 5542?
Mvh
L-M

Ja, det är en regel som TK fastslagit. Du hittar detta under Tävling - TK - Regler+dokument + övrigt. Sen finns det i listan där.

Naturliga system är de system som visar färgen som bjuds dvs 4korts färg. 1kl är inget naturligtbud i 5542 då det kan vara bjudet på en tvåkortsfärg. Observera att det är nybörjare som får använda dessa! Ser man att spelarna spelar allt annat än ett naturligt system själva lär de inte vara så nya som de vill ge sken av.

Lars-Magnus Gustafsson

Philip Berggren skrev:

Observera att det är nybörjare som får använda dessa! Ser man att spelarna spelar allt annat än ett naturligt system själva lär de inte vara så nya som de vill ge sken av.

Hur länge är man nybörjare då?

Vidare, det förutsätter ju att alla som inte spelar naturligt budsystem kan spela naturligt. (som en del kanske inte gjort på 30 år)^

Gäller det alla tävlingar, brons, silver och så?

Philip Berggren

Lars-Magnus Gustafsson skrev:


Philip Berggren skrev:

Observera att det är nybörjare som får använda dessa! Ser man att spelarna spelar allt annat än ett naturligt system själva lär de inte vara så nya som de vill ge sken av.

Hur länge är man nybörjare då?

Vidare, det förutsätter ju att alla som inte spelar naturligt budsystem kan spela naturligt. (som en del kanske inte gjort på 30 år)^

Gäller det alla tävlingar, brons, silver och så?

Handlar nog mer om spelstyrka än specifik tid. Men jag vet inte om det finns någon definition av vad som ska anses utgöra en nybörjare. Dock är en rimlig sådan: får du delta i nybörjarträffen? Nej?! då är du inte nybörjare längre.

Har svårt att se att om ett par spelat bridge i 30 år så kan dessa inte snabbt reda ut hur man spelar efter 4korts öppning baserat på sina 30 års erfarenhet av spelet. Möter man nybörjare så kan jag tycka att man kan bjuda på att inte veta exakt vad man ska bjuda i alla lägen. Om vi som spelat länge inte kan göra det i 2-3 brickor kan vi nog lägga ner alla försök att få nya spelare att vilja spela på klubben där de bara möter system de aldrig sett och som sätter hela deras förståelse av spelet ur spel.

Det reglerna avser är nybörjare i tävlingar på klubbnivå och dessa spelar inte silver eller guldtävlingar i någon större utsträckning så visst frågan är befogad, men i min erfarenhet ett icke-problem.

Micke Melander

Hej,
Detta är en rekommendation och det är varje klubb som avgör OM man ska använda sig de orangea deklarationerna eller inte.

Likaså är det klubben som avgör hur länge ett nybörjarpar får använda sig av den.

Grundtanken är att om du möter ett par med en orange deklaration så spelar du inte ditt ”racerbilssytem” med stark klöver eller vad det nu kan vara i just den ronden, utan du spelar helt naturligt så att de förstår vad som pågår.

Britt-Marie Warborn
Bild för Britt-Marie Warborn

Hej
Jag trodde avsikten var att spela med det systemet som står på den oranga deklarationen!

Micke Melander

Flera klubbar har den bestämmelsen, även om det inte är vad som står i rekommendationen.

Oranga deklarationer

”När man möter ett par med orange deklaration ska man spela ett naturligt system.”

Lars-Magnus Gustafsson

Micke Melander skrev:


Flera klubbar har den bestämmelsen, även om det inte är vad som står i rekommendationen.

Oranga deklarationer

”När man möter ett par med orange deklaration ska man spela ett naturligt system.”

Jag misstänkte redan innan jag frågade, och förstod vl hur svaret skulle blir. Men, anledningen till att jag frågade var formuleringar som det du nämner. Det ser ut som om att det införts en regel. en komplettering av texten med att det är en rekommendation och att det är klubbarna som själva styr det hela vore bra.

Thomas Ålander

Finns motsvarande rekommendation utomlands?

Jan Malmström
Bild för Jan Malmström

Hej!
Det viktigaste är när Du möter ett par med Orange deklaration är att Du har till Dina bud!
Jag har ibland sett hur bridgespelare utnyttjar nybörjare genom att göra ologiska öppningar och inkliv. Detta gillar jag inte!!!!
Ha det gott
Janne

Ola Brandborn

Jan Malmström skrev:


Hej!
Det viktigaste är när Du möter ett par med Orange deklaration är att Du har till Dina bud!
Jag har ibland sett hur bridgespelare utnyttjar nybörjare genom att göra ologiska öppningar och inkliv. Detta gillar jag inte!!!!
Ha det gott
Janne


Och det är dessutom hål i huvudet, mot en nybörjare är du ändå stor favorit att få en bra bricka, utan att vi själva ska hamna i fel eller konstigt kontrakt.
Nils Andersson

Jan Malmström skrev:


Hej!
Det viktigaste är när Du möter ett par med Orange deklaration är att Du har till Dina bud!
Jag har ibland sett hur bridgespelare utnyttjar nybörjare genom att göra ologiska öppningar och inkliv. Detta gillar jag inte!!!!
Ha det gott
Janne

Har sett så mycket korkat bondfångeri och blir bara trött. Det verkar som några extra poäng är mycket viktigare än att ha några att spela med framtiden. Men det verka som det blivit en annan attityd så det finns hopp.

Vi hade 4 par senast som spelade med orange och det är kanon. Hoppas verkligen de känner sig välkomna.

Logga in för att kommentera