Forum » Allmänna diskussioner » Nytt namn?

Nytt namn?

21 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Thomas Ålander
Nytt namn?

Hej!
Modern Standard och Nordisk Standard har fyrkortsöppningar.
Den nya minikursen lär ut öppningar typ 5533.
Vad/Vilken är benämningen på det systemet? (Enkel fråga, enkelt svar, antar jag.)

Britt-Marie Warborn
Bild för Britt-Marie Warborn

Varför inte ”5533”

Claes Melin
Bild för Claes Melin

Hej Nerd hoppas jag kan vara till lite hjälp
2/1 = två över ett heter systemet internationellt
5533 är faktiskt 5543 enda gången man har 3 ruter
är om man har 4432 (12-14) eller (18-19) NT varför
jo om man bjuder över en NT som svarshand betyder
det att man kräver till utgång med andra ord får man
bjuda 1nt med vissa 10-11-12 poäng svars händer
har man 3 stöd i partners högfärg och väldigt svag
bjuder man 1nt för att detta bud kräver partner att
bjuda en gång till ? även med 5332 för att låta partnern
bjuda sin hand nu kan 3 stöd visas med 2 i högfärgen -
svagt 2/3 stöd däremot 1 i hög 2 i hög visar 8-10p sedan
finns det flera olika konventioner typ bergen raisers där
1 hög - 3 klöver visar limit 4 korts trumfstöd 9-11 och
1 hög - 3ruter visar 10-12 p 3 stöd svaret 2nt öppning
lycka till Inlove vänligen maharajan Claes Melin

Ola Brandborn

Claes, jag ger dig några punkter här du kan använda vid nästa inlägg, ditt tangentbord verkar ha tappat bort den knappen.
………………………………….

Thomas Ålander

Att kalla systemet 5533 är möjligt och ev vettigt. Men det gör väl att Modern Standard resp. Nordisk Standard bör benämnas 4444. (Och inte mig emot, jag bara undrade över systembenämningen.)
Finns någon annan möjlighet och verklighet?

Ola Mattsson

På engelska heter det ”better minor” = bästa lå. Har egentligen inte med 2/1 utgångskrav att göra.

Nils Andersson

Det är många som spelar så här. Tror de flesta kallar det bästa lågfärg.

PO Sundelin

Hur länge är ”Modernt” modernt?

Egentligen är väl ”modern standard” en motsägelse - eller borde åtminstone bli efter viss tid.

Thomas Ålander

Ja, även om systemet Modern Standard” ”uppgraderats” så kan det bli omodernt igen och moderniseras, igen etc. - Språkligt kan väl ’standard’ vara väl så problematiskt i det avseende.
Det är naturligtvis annorlunda med Nordisk Standard!?

Mattias Axner

Vad sägs om att kalla den Postmodern Standard när man spelar med 5-korts öppningar? Modern standard blir postmodern när 5533 införs.

Thomas Ålander

Beror kanske på fortsättningen; Postnordisk Standard kan ju vara ett alternativ.

Carl Ek

Varför ska man lära ut att man ska bjuda färger som man inte har, tror man verkligen att det kommer bli lättare för de som går nybörjarkurs? Materialet är bra men riktar sig mot en helt annan målgrupp, då flertalet av de som går kurs är av en annan ålderskategori!

Börje Rudenstål
Bild för Börje Rudenstål

Carl Ek skrev:


Varför ska man lära ut att man ska bjuda färger som man inte har, tror man verkligen att det kommer bli lättare för de som går nybörjarkurs? Materialet är bra men riktar sig mot en helt annan målgrupp, då flertalet av de som går kurs är av en annan ålderskategori!

Håller med dig, Carl, i princip. Ser två sidor av detta dock. I grunden tror jag det är bäst att lära ut naturliga öppningar, med fortsättning. Och senare bygga på med alternativa metoder i senare kurser.
Dock, om eleverna inte följer med på kurserna i alternativa metoder, blir det svårt för dem att börja spela t ex i ligan, där de alternativa metoderna överväger.
Det är inte helt självklart hur man ska utforma kursprogrammet.

Peter Swensson

5533 är att bjuda naturligt sedan många år.
Jag är helt övertygad om att alla nybörjare klarar det. Provade själv med ett litet gäng nybörjare för 10 år sedan med 5533, med motiveringen att de skall kunna spela på vilken klubb som helst med vem som helst.

4444 hindrar nybörjare att testflyga på nätet mef random nybörjare utanför svedala.. Det är oförsvarligt, dessutom är 4444 svårare att bjuda bra IMHO

Britt-Marie Warborn
Bild för Britt-Marie Warborn

Det nya materialet lär inte ut ”Bästa lågfärg”. Man öppnar med längsta lågfärg, med lika längd öppnas med ruter vid 4-4 och klöver med 3-3.

Jan-Olof Hegethorn

Peter Swensson skrev:


5533 är att bjuda naturligt sedan många år.
Jag är helt övertygad om att alla nybörjare klarar det. Provade själv med ett litet gäng nybörjare för 10 år sedan med 5533, med motiveringen att de skall kunna spela på vilken klubb som helst med vem som helst.

4444 hindrar nybörjare att testflyga på nätet mef random nybörjare utanför svedala.. Det är oförsvarligt, dessutom är 4444 svårare att bjuda bra IMHO

Jag har den åsikten att 4444 är bättre för att grundlägga förståelse för bridgebudgivning som nybörjare. Att senare utvecklas till andra metoder gör man(hen) som byggare av andra moduler inom kortspelandet med en solid grund.

Peter Swensson

För nybörjaren, blir det inte lättare av att ta omvägar. Det måste vara en myt att det är lättare att börja bjuda med 4444. Enkla principer, konsekventa exempel och resonemang, repetition och en trevlig stämning är det nyckeln till framgång oavsett system. Att välja ett basicsystem som 80-90% av världens spelare kan spela är att föredra.

Nästnästa helg skall jag spela 4444 Cool

Björn Sörling

Carl Ek skrev:


Varför ska man lära ut att man ska bjuda färger som man inte har, tror man verkligen att det kommer bli lättare för de som går nybörjarkurs? Materialet är bra men riktar sig mot en helt annan målgrupp, då flertalet av de som går kurs är av en annan ålderskategori!

Resten av världen funkar det för…

Jan Malmström
Bild för Jan Malmström

Materialet (Minibridge och Budgivning (5533)) togs fram för juniorer i samband med satsningen på att få fler juniorer att börja spela bridge. Vi valde femkorts högfärgsöppningar eftersom det används som standard på BBO.
Sedan har några bridgeklubbar valt att använda materialet för sina nybörjarkurser, vilket inte är helt enkelt eftersom man måste erbjuda sina övriga klubbspelare systemet.
Det är skoj att jobba med juniorbridge
Janne

Jan-Olof Hegethorn

Björn Sörling skrev:


Carl Ek skrev:


Varför ska man lära ut att man ska bjuda färger som man inte har, tror man verkligen att det kommer bli lättare för de som går nybörjarkurs? Materialet är bra men riktar sig mot en helt annan målgrupp, då flertalet av de som går kurs är av en annan ålderskategori!

Resten av världen funkar det för…

Intressant Björn, hur stor del av världen känner du till?

/janne

Mikael Grönkvist
Bild för Mikael Grönkvist

Jan-Olof Hegethorn skrev:


Björn Sörling skrev:


Carl Ek skrev:


Varför ska man lära ut att man ska bjuda färger som man inte har, tror man verkligen att det kommer bli lättare för de som går nybörjarkurs? Materialet är bra men riktar sig mot en helt annan målgrupp, då flertalet av de som går kurs är av en annan ålderskategori!

Resten av världen funkar det för…

Intressant Björn, hur stor del av världen känner du till?

/janne


Det verkar i alla fall fungera för USA, Nederländerna och Frankrike. Utan att ha kontrollerat skulle jag också bli väldigt förvånad om inte Israel, Polen och Italien också lär ut femkorts högfärg.

Precis som Peter skrev ovan är val av system långt ifrån det viktigaste. Fokusera istället på att få spelarna att ha roligt och lösa problem så kommer det att gå bra - om de så lär sig Säfflespader. Att i allt mer digital värld lära ut det system som används på nätet känns därför givet, åtminstone för min del.

Därmed inte sagt att material baserade på 4444 inte kan ha sina poänger. Jag gillar till exempel ”hjärter, spader, bästa lågfärg” för val av öppningsbud. Detta då du efter 1X-1Y, 1Z nu alltid lovar en tvåfärgshand (om du inte har marmic men den bortser vi ifrån…) - något som är lätt att förklara när du har bjudit två färger.

Logga in för att kommentera