Forum » Allmänna diskussioner » Världens sämsta bridgebud av etablerad spelare? Tävling utlyses.

Världens sämsta bridgebud av etablerad spelare? Tävling utlyses.

22 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Börje Rudenstål
Bild för Börje Rudenstål
Världens sämsta bridgebud av etablerad spelare? Tävling utlyses.

Jag såg tidigare följande budgivning med alla i grönt:
(4sp) - 5hj - (5sp) - ?

Du har: QTx, xxxx, Jxx, Jxx

Och bjuder 6hj. Som förstås dubblades. Varken 6sp eller 6hj gick hem…..

Peter Swensson

Börje Rudenstål skrev:


Jag såg tidigare följande budgivning med alla i grönt:
(4sp) - 5hj - (5sp) - ?

Du har: QTx, xxxx, Jxx, Jxx

Och bjuder 6hj. Som förstås dubblades. Varken 6sp eller 6hj gick hem…..

Gissar att du menar att varken 5hj och 5sp stod?
6hj är väl rätt mot spelare man ganska säkert ”vet” kommer bjuda 6sp … så även motståndarna måste väl vara med på banan innan 6hj blir riktigt dåligt?

Börje Rudenstål
Bild för Börje Rudenstål

Håller inte med dig, Peter. Ett bud kan enl mig vara riktigt dåligt, även om utfallet råkade bli bra den gången. Men jag tolkar din kommentar som att du tycker 6hj är helt ok. Det har du rätt att tycka.

Magnus Eriksson

För några veckor sedan så fick jag se ett bud av partnern i motståndarnas färg när jag straffdubblade annan färg….

Är förhindrad att berätta mer än att det kostade mig 3 x20 kr Mmm

Börje Rudenstål
Bild för Börje Rudenstål

Såg brickan och straffdubblingen var misslyckad, kontraktet var obetbart. Smile

Bengt-Göran Olofsson

För rätt länge sen så öppnade jag,
pd splintrade (renons)och jag funderade om jag skulle nappa eller gå ner, efter ett tag bestämde jag att gå ner så jag passade på renonssplintern. Sedan dess har jag slutat att fundera vid Bridgebordet Wink

Peter Swensson

Börje Rudenstål skrev:


Håller inte med dig, Peter. Ett bud kan enl mig vara riktigt dåligt, även om utfallet råkade bli bra den gången. Men jag tolkar din kommentar som att du tycker 6hj är helt ok. Det har du rätt att tycka.

Utfallet avgör inte om ett bud är bra eller dåligt!
Principen ”play the player and not the card” är dock viktigare än alla andra principer, så jag har några offer för 6hj i min nästa-gångs-bok Cool

Lars-Göran Larsson

Peter Swensson skrev:


Utfallet avgör inte om ett bud är bra eller dåligt!
Principen ”play the player and not the card” är dock viktigare än alla andra principer,


I så fall ska ni få avgöra om mitt bud är worst or worldclass! Detsamma kan gälla ett av partnerns bud i samma budserie.
Lagtävling DM på -90 talet. Jag spelar Superstandard med Göran Andersson, numera i Stockholm. Öppnar 1kl på xx / Exxx / x / EKJxxxx.
1kl - (2sp) - 3sp - (pass);
5hj - (pass) - 6ru - (pass);
pass!!??

Förklaring: 1kl klöver eller 17-19 sang.
På 2 sp svagt visade systemenligt 3sp minst 5-4 i rött och UK.
5 hj betyder väl lite bättre kort än 4hj men inget bättre sätt att göra det på och samtidigt sätta trumf.
Ja, vad betyder 6 ru? Det kan inte gärna vara storslamsinvit utan spaderkontroll! Jag fundera så det knakade och tänkte : jag litar faktiskt på att partnern vet vad han gör - han är en fantastisk bridgespelare. Pass. Görans kort:
x / Kxxxx / EKDkn10x / x

Hjärtern satt 3-1 (Dxx till kn10) och vi klarade 5 hj. Hur gick 6 ru? Göran stal spadern, stal upp klövern (satt Dxx) och hade ingång på
hjärteress. Hemgång!
Har ni medvetet skiftat från niokorts hö till sjukorts lågfärg på 6-läget för enda slam som står?

L-G
Som också är medveten om att utfallet inte betygsätter budgivningen.

Peter Swensson

Värsta budet inte sämsta på långa vägar

Stefan Andersson

1Hj-2NT-3Kl-4sp pass från ngn.
Ridå.
2NT stenberg

Mikael Rimstedt

Spelade JVM i Kina 2012 och hade säkert ett bud som var nominerat till turneringens sämsta bud.

Alla i zon:
Innan mig så spärrar motståndaren till höger med (3sp) och jag har:

QJx, KQJxx, xx, KQx

Som budglad junior på 17år så gick jag glatt in med 4hj. Ola som jag spelade med då fick då frågan av sin skärmpartner ”visar det där hjärter?”. När Ola nickade så kunde inte amerikanen hålla sig från att dra på smilbanden och lägga fram en dubbling. Alla passade och det slutade som förväntat. För hela given samt resultat på brickan:

http://db.worldbridge.org/Repository/tourn/Taicang.12/microSite/Results/BoardAcross.asp?qboard=007.03..920

Tror inte lagkamraterna vart så nöjda med att torska 12 IMP på brickan Smile

Joakim Nordlindh

12 var ju billigt micke, det var ju bara två bord där det kostade mindre (0), på de andra fem borden kostade det ju 13, 13, 15, 16, 17 Bigsmile

Stefan Lilja
Bild för Stefan Lilja

IAF i Skövde tidigt 2000tal
sitter i andra hand med AKT54, A87, AKQ3, A
2ru(multi) - dbl - 2hj - pass
pass - ok 3hj borde bli bra. pass runt…..
p hade Q873, J6, 9, KT5432.

2 bet för - 1660 Smile inte veckans bästa resultat

Henrik Johansson
Bild för Henrik Johansson

Samma tävlingsform, samma ställe… Valde mellan 7NT eller 7Ru, valde till slut 7NT på grund av en solid sidofärg. Dubbelt till vänster och hjärter ess i utspel??? Visst ja, vi hade ju precis bytt till 1430. Högeryttern högmarkerar och tar ytterligare 6 hjärter stick för 7 bet. Partnern var påpassligt renons i hjärter så 7Ru gick hem. - 2000 istället för +2140.

Lars-Göran Larsson

Västra Götaland verkar vara platsen för suspekta bud? I silvertävlingen 3/11 hade jag xx / Kx / Kxxx / EKxxx och öppnade 1kl i system 5542. Svaga 2 hjärter till vänster och partnern 2sp* som förnekar 4k spader (en slags UD). Jag bjöd 2NT som blev slutbud.
Benny Olsson spelade ut spader dam andra med bordets knxx och Roger Nyman tog sex spaderstick varefter han vände genom min Kx i hjärter för sju hjärterstick. 2NT (frivilligt?) - 8 (- 400). Vi kunde direkt ta tre ruter och en klöver i deras högfärgskontrakt annars hade det varit en ”snygg” offring.

Börje Rudenstål
Bild för Börje Rudenstål

Ett par lägen från ligan igår. Mth öppnar med 2 svaga hjärter. Du har AJxxx, -, xx, Jxxxxx och bjuder 2sp.
Mtv bjuder 4hj och din partner 6 sp. Det passas runt till Mtv som nu dubblar. Vad gör du nu då?
Efter ditt avslutande pass och spelet, som kostade 800 efter snedsits, kommenterar din partner att om du nu bjuder ett superkorkat 2sp, kan du väl bjuda ett superkorkat bud till, 7kl. Smile
Pd hade KQ, xxx, AKx, AKQTx
7kl stod förstås som ett segel, vilket skapar ytterligare en kandidat för sämsta budet; dubblaren som hade Txxxx, Kxxx, QJxx, -
Smile Smile Smile

Mikael Grönkvist
Bild för Mikael Grönkvist

Mikael Rimstedt skrev:


För hela given samt resultat på brickan:

http://db.worldbridge.org/Repository/tourn/Taicang.12/microSite/Results/BoardAcross.asp?qboard=007.03..920

Tror inte lagkamraterna vart så nöjda med att torska 12 IMP på brickan :)

Nej, det var de inte Smile Vi var ett av få par i U21-klassen som spelade Multi vilket lät Väst kliva in med 2. Jag hittade nu en straffdubbling. ”Åh, en bra systembricka” tänkte jag efteråt eftersom Väst knappast kunde kliva in med 3 över 2 i öppning. Jag hade (uppenbarligen) (väldigt) fel.

Lars-Göran Larsson skrev:


Västra Götaland verkar vara platsen för suspekta bud? I silvertävlingen 3/11 hade jag xx / Kx / Kxxx / EKxxx och öppnade 1kl i system 5542.


Nog för att 1NT IMO är självklart (förutsatt 14-16 eller 15-17 NT) men att utse 1 till världens sämsta bud är lite väl hårt Smile
Lars Andersson

Västra Götaland? Vad är trådtiteln? Devil

Tomas Gustafsson
Bild för Tomas Gustafsson

Lars Andersson skrev:


Västra Götaland? Vad är trådtiteln? (devil)


Rotera mobilen till ”liggande” Wink
Conny Gustafsson

Finns det inga etablerade spelare i Västra Götaland?

Lars Andersson skrev:


Västra Götaland? Vad är trådtiteln? (devil)

Lars-Göran Larsson

Mikael Grönkvist skrev:


Lars-Göran Larsson skrev:


Västra Götaland verkar vara platsen för suspekta bud? I silvertävlingen 3/11 hade jag xx / Kx / Kxxx / EKxxx och öppnade 1kl i system 5542.


Nog för att 1NT IMO är självklart (förutsatt 14-16 eller 15-17 NT) men att utse 1 till världens sämsta bud är lite väl hårt :)

Ja, jag skäms verkligen inte för något av buden i hela budgivningen men det ligger ju en smärre lustighet i att få noll stick och åtta straff när man tycker att buden inte var helcrazy.. Så det var väl snarare det och lite vid sidan av trådens egentliga syfte. Sorry.
……
Några verkar oroliga ang trådens titel och mina inlägg. Eftersom Västra Götaland ligger i världen måste det vara ifrågasättandet av ”etablerad spelare” och då har jag väl bara att säga ”sorry” igen då.
Lars-Göran Larsson

Madala - Bilde får väl anses som ”etablerade spelare”. De bjuder hyfsat hårt emellanåt och är roliga att följa. Gudabenådade i spel och bud. Ni får väl själva bedöma det här från veckans Cavendish.
Madala hade 10xxx / x / AJ / 10xxxxx efter partners UD på 1hj och MTH:s 4hj.
Nån större svårighet hade han inte att dubbla men tog han lite tid på sig efter partnerns 5sp.
Jajamensan han höjde till 6sp!
(Bilde hade AKJ10x / A109 / KDx / Dx och kan knappast utnämnas till fegis han heller)

Logga in för att kommentera